Ministerul Agriculturii ar urma să culeagă informațiile privind starea stocurilor producătorilor din domeniul agricol, depozitarlor, comercianțilior din industria alimentară – cu unele excepții – altfel riscă amenzi care ajung chiar la un milion de lei – toate pe fondul experiența României din timpul pandemiei generată de COVID-19, dar și având in vedere contextul generat de conflictul armat din Ucraina, influența geopolitică a acestuia asupra României, inclusiv posibilitatea declanșării unui deficit alimentar la nivel european, conform inițiatorilor unui proiect de Ordonanță de urgență.
Proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului, care include măsuri fără precedent în sectorul agricol și al industriei alimentare privind obligația de raportare a stocurilor și amenzi în cazul neconformării, a trecut de etapa consultării publice și va fi inclus pe agenda Guvernului când va obține avizele necesare.
Proiectul Ordonanței de urgență privind unele măsuri în sectorul agricol și al industriei alimentare, inițiat de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, publicat în transparență decizională în 21 martie, a intrat în consultare interinstituțională, din 20 mai, iar procedura de avizare de la instituțiile responsabile se întinde până în 6 iunie, conform Secretariatului General al Guvernului (SGG).
Conform proiectului de act normativ, „se impune instituirea unui cadru legal în vederea obținerii de informații exacte și complete privind stocurile de produse agricole și alimentare din depozite, a stocurilor de materii prime și produse finite de la operatorii economici care fabrică produse alimentare (procesatori) și pentru a ne asigura că operatorii economici furnizează informaţiile solicitate în termenele în care Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale apreciază că este necesar, ținând cont că în managementul situaţiilor de urgenţă se urmărește asigurarea reducerii urmărilor efectelor acestora asupra populaţiei, precum şi reducerea pagubelor materiale directe sau indirecte provocate de aceste situații”.
Facă proiectul inițiat pus în consultare prevedea că măsurile de reglementare privesc domeniile de activitate de producție agricolă, depozitare și prelucrare/procesare, comercializare a produselor agricole şi alimentare și sunt obligatorii pentru toţi operatorii din sectorul agricol și al industriei alimentare, în forma redactată după această etapă au apărut excepții, atât în ceea ce privește tipul operatorilor, dar și o serie de plafoane ale produselor vizate.
De asemenea, frecvența raportării a fost stabilită drept una lunară, față de cea inițială, care prevedea ca aceasta să se facă săptămânal sau ori de câte ori Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale apreciază că este necesar, pe platforma informatică pusă la dispoziție.
Proiectul de OUG inițiat de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale poate fi introdus, după obținerea avizelor, pe agenda Guvernul și, dacă este aprobat, intră în vigoare la termenul prevăzut în actul normativ.
DOCUMENT : ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ privind unele măsuri în sectorul agricol și al industriei alimentare
„Luând în considerare importanța dezvoltării unui plan de reducere a riscurilor legate de securitatea alimentară și stabilirea unui sistem de management al crizelor privind capabilitatea de răspuns specifică sectorului agricol și al industriei alimentare,
În temeiul art. 115 alin.(4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1.(1) Prezenta ordonanță de urgență stabilește măsuri privind raportarea stocurilor la produsele agricole și alimentare de către producătorii agricoli, depozitarii, procesatorii și comercianții care își desfășoară activitatea în domeniul agriculturii și al industriei alimentare, de la nivel național, denumiţi în continuare operatorii din sectorul agricol și al industriei alimentare.
(2) În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, termenul de „stoc” reprezintă un ansamblu de produse agricole și alimentare aflate în gestiunea unui operator din sectorul agricol și al industriei alimentare, la momentul raportării, sub formă de materii prime sau produse finite destinate producției sau desfacerii/
(3) Operatorii din sectorul agricol și al industriei alimentare, care desfășoară activități de producție agricolă, depozitare și prelucrare/procesare, comercializare a produselor agricole și alimentare au obligaţia furnizării datelor privind evidența stocurilor deținute pentru următoarele produse:
(4) Fac excepție de la obigația prevăzută la alin (3) comercianții care sunt înregistrați sanitar veterinar și pentru sigurața alimentelor, care dețin structuri de vânzare cu suprafața de vânzare de până la 400 mp (fără spațiile destinate depozitării, păstrării, producției mărfurilor, birourilor și anexelor), comercianții ambulați, comercuații care desfășoară activități de servicii de alimentație publică, precum și comercianții care desfășoară activități de comercializare în zone publice.
(5) Sunt exceptați de la aplicarea prevederilor alin. (3) operatorii care desfășoară activități de producție agricolă, care dețin în stoc în ultima zi a fiecărei luni cantități de până la:
Art. 2. Instituția responsabilă cu aplicarea măsurilor de centralizare a stocurilor produselor agricole și alimentare deținute de către operatorii din sectorul agricol și al industriei alimentare este Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
Art. 3. (1) În vederea asigurării trasabilității produselor agricole și alimentare pe piață, operatorii din sectorul agricol și al industriei alimentare au obligaţia furnizării de date statistice de evidenţă a stocurilor de produse agricole și alimentare, lunar până la data de 15 ale lunii, pentru ultima zi din luna precedentă și ori de câte ori Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale apreciază că este necesar, pe platforma informatică pusă la dispoziție de către acesta.
(2) Metodologia de raportare, colectare, centralizare și prelucrare a datelor statistice de evidență a stocurilor de produse agricole și alimentare, prevăzute la alin.(1) se stabilește prin ordin al ministrului agriculturi și dezvoltării rurale în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
Art. 4. Verificarea și controlul stocurilor se realizează de persoane împuternicite de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi de alte instituţii cu atribuţii în domeniu, conform competenţelor legale, cu respectarea confidențialității datelor.
Art. 5.(1) Prin derogare de la dispozițiile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, constituie contravenții și se sancționează cu amendă următoarele fapte săvârşite de către operatorii din sectorul agricol și al industriei alimentare prevăzuți la art. 1 alin. (1), astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1) cu amendă de la 500.000 lei la 1.000.000 lei;
b) introducerea pe platforma informatică a unor date statistice de evidență a stocurilor eronate, incorecte, incomplete, inexacte sau furnizarea datelor de identificare către un alt operator din sectorul agricol și al industriei alimentare, cu amendă de la 50.000 lei la 250.000 lei.
(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către persoane împuternicite în acest scop de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(3) Dispozițiile alin. (1) și (2) se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6. Prevederile art. 5 alin. (1) intră în vigoare la 90 zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I.”