Peste 1,5 milioane de turiști români au mers în această vară pe litoralul românesc, în creștere cu peste 15% față de anul trecut, și au cheltuit aproximativ 270 de milioane de euro, potrivit datelor Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Astfel, FPTR estimează pentru acest sezon aproximativ 3,6 milioane de înnoptări în structurile clasificate pe litoral. Cheltuiala medie a unui turist pe litoral a fost de 180-200 lei/zi, doar pentru cazare și masă, adică în total 720 milioane lei (160 milioane de euro) lăsați de români doar în structurile clasificate.
„Pe lângă aceștia, estimăm că turiștii cazați la negru au cheltuit cel putin 500 milioane lei, respectiv 110 milioane euro”, a declarat Dragoș Răducan, vicepreședintele FPTR.
Astfel, suma cheltuită de turiștii români pe litoral cazați în structurile clasificate și la negru se ridică la aproximativ 270 milioane de euro.
Numărul de turiști pe litoral în structurile clasificate a crescut cu peste 15% față de anul trecut, de la 736.000 la aproximativ 850.000. În stațiunile românești au ajuns și turiști străini, aproximativ 38.000, în urcare cu 30% față de 2011.
Federația estimează că numărul turiștilor cazați la negru pe litoral a depășit în acest an 660.000.
Cu 15 până la 20 de procente au crescut și încasările hotelierilor și proprietarilor de cluburi de pe litoral, însă profiturile sunt totuși mici, din cauza majorării costurilor, se arată în analiza federației.
„Pe de altă parte, evaziunea fiscală este în floare pe litoral. Turiștii se cazează la negru, în unități de cazare nedeclarate, care nu plătesc taxe și impozite, făcând astfel concurență neloială unităților clasificate”, a mai spus Răducan.
FPTR estimează că sunt aproximativ 70.000 de locuri de cazare în unități nedeclarate, un număr apropiat de cel al locurilor clasificate, care se ridică la aproximativ 90.000.
La finalul sezonului estival 2012 se desprind, potrivit federației, două concluzii importante: vremea caniculară i-a determinat pe români să meargă la mare și, în plus, după trei ani de criză, aceștia au ajuns la un echilibru psihic și financiar în care intră și o vacanță, dar în niciun caz una în străinătate. Scăderea puterii de cumpărare a românilor din clasa de mijloc a făcut ca litoralul românesc să devină pentru majoritatea acestora principala lor destinație de vacanță. La aceasta a contribuit și faptul că tarifele în turism sunt înghețate de la debutul crizei.
Un alt aspect care caracterizează sezonul estival 2012 se referă la durata sejurului pe litoralul românesc.
Astfel, foarte mulți turiști au renunțat la vacanța de 6 până la 12 zile. În schimb, au mers la mare în special în weekend, astfel încât media sejurului pe litoral a ajuns să fie 4,5 zile.
O alta caracteristică a acestui sezon este că a crescut ponderea rezervărilor pe internet în defavoarea pachetelor vândute prin agențiile de turism.