Românii au dat mai puțin pe alimente, dar au băut mai multă bere în primele 6 luni ale anului

Românii au dat mai puțin pe alimente, dar au băut mai multă bere în primele 6 luni ale anului
Publicat: 12/09/2012, 12:43
Actualizat: 04/02/2019, 12:24

Cheltuielile românilor pentru alimente au scăzut cu 2% în primul semestru, în timp ce sumele alocate pentru băuturi non-alcoolice și bere au crescut cu 5%, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piață GfK România.

În intervalul analizat consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut cu 2%, în monedă națională, comparativ cu perioada similară a anului precedent, potrivit GfK.

„După un an 2011 în care inflația a avut un impact puternic asupra evoluției cheltuielilor gospodăriilor din România și a adus scăderi volumice cu precădere pentru segmentul de produse alimentare, observăm în continuare o tendință negativă pentru aceste produse. În primele șase luni, valoarea cheltuită pentru alimente a scăzut cu 2%, în timp ce cheltuielile pentru băuturi non-alcoolice și bere au crescut cu 5%. După o perioadă cu scăderi puternice înregistrate și în segmentul produselor de îngrijire personală și a locuinței, valoarea cheltuită a început să aibă evoluții pozitive”, se arată într-un comunicat al companiei de cercetare.

Unul dintre produsele alimentare pentru care gospodăriile și-au redus cheltuielile în acest an este uleiul de gătit. În 2011 gospodăriile au cheltuit pentru această categorie cu până la 40% mai mult comparativ cu 2010, în timp ce în primele șase luni se înregistrează o scădere valorică de până la 9% și un volum în regres cu 6%.

Alte categorii care înregistrează valori negative sunt tabletele de ciocolată și iaurtul cu fructe. Volumele de cafea macinată și prăjită continuă să scadă, în timp ce valoric evoluția rămâne pozitivă, cu un număr constant de consumatori.

Dintre produsele de îngrijire personală pentru care s-au observat creșteri volumice se numără șamponul de păr, săpunul de toaletă și deodorantele, în timp ce categorii precum pasta de dinți și detergentul de spălat rufe au avut evoluții constante.

„Comerțul modern continuă să câștige teren în fața celui tradițional, atrăgând în primele șase luni ale anului 49% din totalul cheltuielilor gospodăriilor din România pentru produse de larg consum, în creștere cu două puncte procentuale față de perioada similară a anului precedent. Buticurile și magazinele alimentare au atras aproape 36% din totalul cheltuielilor pentru produsele din categoria FMCG comparativ cu 37% în perioada precedentă. Ritmul de scădere s-a redus în contextul în care în prima jumătate de an din 2011 comparativ cu perioada similară din 2010, aceste formate au pierdut 3 puncte procentuale în valoare”, se spune în comunicat.

În structura comerțului modern, supermarketurile acoperă 16% din valoare, poziție consolidată și prin restructurarea unui magazin de tip discount în supermarket.

În ceea ce privește hipermarketurile, acestea au câștigat la rândul lor un punct procentual în prima jumătate a anului, rata de creștere fiind la mai puțin de jumătate din cea înregistrată în primele șase luni din 2011.

Principalul motor de creștere în cazul formatelor comerțului modern rămâne numărul mai mare de cumpărători, această tendință fiind consolidată și prin continua expansiune teritorială a marilor lanțuri de retail, arată autorii studiului.

„Prima jumătate a anului aduce însă și creșteri ale frecvenței de cumpărare la nivel de canale, aceasta după o perioadă în care numărul de acte de cumpărare a scăzut constant de la an la an. Frecvența mai mare de cumpărare este însoțită însă de o loialitate mai mică față de retaileri la nivel de total bunuri de larg consum, ceea ce confirmă trendul de «shopping around». Odată cu expansiunea formatelor comerțului modern, observăm creșteri puternice și pentru produsele marcă privată. Acestea au câștigat 3 puncte procentuale în primele șase luni, acoperind 11% din piața bunurilor de larg consum în valoare, în detrimentul mărcilor naționale. La nivelul numărului de cumpărători, 9 din 10 gospodării au achiziționat cel puțin o dată produse marcă privată în prima jumătate a anului 2012, în timp ce valoarea plătită în medie pentru aceste produse a crescut cu mai mult de 30%”, se spune în comunicat.

Studiul are la bază informații obținute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum, pe un eșantion de 2.200 gospodării, reprezentativ la nivel național.

GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piață din lume, fiind prezentă pe piața locală din 1992.

Tags:
Sorry, there are no polls available at the moment.
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Prima reacție a Kremlinului, după ce Georgescu a câștigat primul tur al alegerilor prezidențiale
Curs valutar BNR 25 noiembrie 2024. Cât costă 1 euro, după ce Călin Georgescu a...
Gigi Becali i-a dat ordin lui George Simion, după ce Călin Georgescu a câștigat alegerile!...
Prima declarație a lui Cosmin Georgescu, după ce tatăl său a câștigat alegerile în România....
Ce se întâmplase cu Gabriel Cotabiță în ultimele luni! Declarațiile făcute de soția lui cu...
Cine este soția lui Călin Georgescu. Cristela este educator holistic și promovează anti-feminismul: ”Nu fiți...
Victor Ponta dă vina pe Nicolae Ciucă, „un idiot util”, pentru rezultatele alegerilor. „A fost...
Legătura neștiută dintre Călin Georgescu și Elena Lasconi! Dezvăluirea făcută de Dan Diaconescu
Categoria de pensionari care primesc și 50% din pensia totală, începând cu 1 ianuarie 2025
Fenomenul Călin Georgescu pe TikTok, ignorat de SRI. Cifrele uriaşe ale candidatului viral pe reţea
VIDEO Legătura neștiută dintre Călin Georgescu și Vladimir Putin! Nimeni nu și-a dat seama de...
Gabriel Cotabiță ar urma să fie incinerat marți! Ce dezvăluiri a făcut prietenul lui, Iulian...
Cum a reușit 'meteoritul' Călin Georgescu să fie numărul 1! Explicația unui specialist în social...
Cum arată noile DUSTERE ale Poliției? Au fost văzute pe platformă, în trafic - FOTO
FT: Independenţa militară de SUA, o discuţie din ce în ce mai aprinsă în cadrul...
Descoperire INCREDIBILĂ despre INIMA umană! Ce au găsit medicii?
Dispar bancomatele. Schimbare totală pe piața bancară. Cum vei mai retrage bani
Amestecul Rusiei în alegerile din România. Poziţia lui Georgescu față de Ucraina dă de bănuit
Cine este Cosmin Georgescu, fiul lui Călin Georgescu. Tânărul a fost coleg de cameră și...
VIDEO Călin Georgescu, prima reacție după exit poll-urile de la închiderea urnelor: „Poporul român a...
Oana Roman, mesaj trist despre moartea prietenilor ei, Gabriel Cotabiță și Marius Bațu. „Bucurați-vă, fraților,...
EXCLUSIV! Ce s-a întâmplat la ultimul concert susținut de Gabriel Cotabiță?! Mihai Trăistariu: "Avea corpul...
BANCUL ZILEI. Ajunge BUBULINA acasă și își găsește bărbățelul prin bucătărie: - Vai, ce surpriză!
TikTok „s-a trezit” după alegerile din România și lansează o campanie împotriva dezinformării