Tot mai multe licitații pentru autostrăzi lansate de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) sunt blocate de casele de avocatură.
Casa de avocatură Boștină și Asociații a obținut la Consiliul Național pentru Soluționare a Contestațiilor (CNSC) suspendarea procedurii de atribuire a serviciilor de asistență juridică pentru disputele și litigiile generate de construcția tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia.
„Am depus contestația pentru că, pe de o parte, caietul de sarcini conține prevederi nelegale și discriminatorii, de natură a restricționa accesul operatorilor economici interesați la procedura de achiziție publică ceea ce, pe de altă parte, aduce atingeri grave principiilor care guvernează modalitatea de atribuire a contractelor de achiziție publică”, a declarat într-un comunicat remis gândul avocatul coordonator Doru Cătălin Boștină.
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis cererea casei de avocatură de a „suspenda procedura de atribuire, în stadiul în care se află, până la soluționarea cauzei”.
Iată câteva dintre prevederile din fișa de date a procedurii de atribuire contestate de casa de avocatură:
– Autoritatea Contractantă (CNADNR) impune ofertarea de servicii de experti tehnici cu precizarea valorii onorariilor acestora. În cazul procedurii arbitrale experții sunt desemnați însă de către instanța arbitrală care de asemenea stabilește și onorariile ce urmează să fie achitate acestora, și ignorând de asemenea împrejurarea ca obiectul contractului ce se atribuie nu include servicii de expertiză tehnică.
– CNADNR impune ca experții cheie nominalizați pentru această procedură să nu fie angajați în contracte aflate în derulare. Astfel, pe de-o parte autoritatea contractantă nu a justificat necesitatea ca experții cheie nominalizati pentru aceasta procedură să nu fie angajați în contracte aflate în derulare, iar pe de altă parte, avocatii pot fi implicați în soluționarea mai multor dosare în cadrul aceleiași perioade fară ca acest aspect să afecteze apărarea intereselor clienților pe care ii reprezintă.
– Autoritatea Contractantă CNADNR impune ca în cazul în care expertul cheie a participat la mai multe proiecte/contracte, perioadele alocate proiectelor/contractelor care se suprapun se vor lua în considerare doar o singura dată.
Tronsonul Cernavodă-Medgidia al Autostrăzii Soarelui a fost deschis în luna iulie, circulându-se însă pe o singură bandă pe sens, în regim de drum național.
După ce Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a reziliat anul trecut contractul cu firma Colas, cea care ar fi trebuit să realizeze tronsonul de autostradă Cernavodă – Medgidia, a fost organizată o nouă licitație câștigată de consorțiul Astaldi – Max Boegl, același care lucrează și la tronsonul Medgidia – Constanța. Semnarea contractului a avut loc în 21 septembrie 2011, iar în 7 octombrie au început lucrările. Cei 20,5 kilometri din acest tronson urmează să fie finalizați complet în ianuarie 2013, potrivit Mediafax.
La sfârșitul lunii iulie 2011 au fost inaugurați 21 de kilometri din autostradă, de la Murfatlar la Constanța, iar timp de două luni circulația s-a desfășurat pe o singură cale până la finalul lui septembrie, când a fost dată circulației și cealaltă cale.