Majoritatea românilor cred ca antreprenorii se îmbogățesc „pe spinarea angajaților” și că doar cei care fură pot să facă bani, reiese dintr-un studiu al Daedalus Millward Brown realizat în luna august, scrie Mediafax.
Astfel, deși 70% dintre români sunt de acord că antreprenorii determină prosperitate, 65% dintre persoanele intervievate consideră că întreprinzătorii se îmbogățesc pe spatele angajaților, în timp ce 57% consideră că în afaceri fac bani doar cei care fură.
„Această diferență de percepție se explică prin faptul că lipsesc din vizorul public modele, ies în față doar cei care vorbesc bine, iar cei care muncesc sunt plecați, au treabă, sunt cu mânecile suflecate”, a declarat, miercuri, într-o conferință de presă, Irina Anghel Enescu, președintele și fondatorul asociației Triple Helix, unul dintre partenerii programului „Campioni în business”.
Programul este dedicat antreprenorilor români care crează locuri de muncă, aduc inovație și contribuie semnificativ la bugetul de stat. În program mai participă Ziarul Financiar, fondul de investiții Enterprise Investors, BCR și PwC.
Studiul prezentat la lansarea din acest an a programului a fost realizat pe un eșantion de 1.000 de persoane, în luna august.
Alt rezultat al studiului arată că 60% dintre români cred că antreprenorii muncesc mai puțin decât angajații lor și că 57% consideră că succesul în afaceri ține de noroc. În același timp, 69% dintre români cred că oamenii de afaceri sunt necinstiți.
Concluziile studiului arată că încă se simt ecourile propagandei comuniste, iar antreprenorii sunt văzuți în continuare ca bișnițari și exploatatori.
Percepțiile sunt însă strict corelate cu nivelul de educație și de venit.
„Cu cât sunt mai educați și au venituri mai mari, cu atât românii au o percepție mai bună, și invers”, a explicat Enescu.
„Există o acută nevoie de modele de antreprenori care să reprezinte o contrapondere la percepțiile negative evidențiate și de studiu. Tocmai de aceea, prin proiectul Campioni în Business ne propunem să descoperim și sa aducem în lumina reflectoarelor antreprenorii valoroși și poveștile lor de succes”, a mai declarat Irina Anghel-Enescu, președintele Triple Helix.
„Dorim să creăm o comunitate a antreprenorilor români și continuăm să promovăm oamenii de afaceri de succes ca modele pentru generația tânără. Mai mult decât atât, credem că este nevoie de o voce comună a antreprenorilor români care să se facă auzită în societate”, a declarat Cristian Nacu, Partener Enterprise Investors.
„Pe parcursul crizei economice IMM-urile ne-au predat cea mai valoroasă lecție de afaceri. Au fost primele care s-au adaptat, care s-au restructurat și, ceea ce este cu adevărat spectaculos, reprezintă majoritatea companiilor care au continuat să crească, să se extindă și să recruteze angajați”, consideră Emilian Croitoru, Director Rețea Corporate BCR.
Prin programul „Campioni în business” sunt premiați 20 dintre cei mai dinamici antreprenori locali.
„În contextul economic actual, când România nu mai prezintă aceeași atractivitate pentru investitorii străini, antreprenorii sunt, mai mult ca oricând, motorul de dezvoltare al economiei românești. Comunitatea lor are nevoie de o voce puternică. Anul trecut, clasamentul «Campioni în Business» a numărat 3.500 de companii care au întrunit criteriile de eligibilitate”, spun organizatorii programului.
Premianții vor fi aleși pe baza datelor înregistrate la Registrul Comerțului și sunt luate în calcul companiile cu 10 angajați, care au înregistrat profit în anul 2011 și au avut o cifră de afaceri de peste 20 milioane de lei. Criteriul de premiere este creșterea constantă a cifrei de afaceri în ultimii trei ani. La ediția din anul 2011 s-au calificat 3.500 de companii cu o cifră de afaceri cumulată de 387 miliarde de lei și un profit brut de 27,6 miliarde de lei.
Pentru selectarea celor mai performanți și dinamici antreprenori ai anului 2011 s-a pornit de la un eșantion de 4.000 de companii care în decursul perioadei 2009-2011 au avut profit operațional și o cifră de afaceri de peste 3 milioane de euro pe an. Companiile au fost filtrate pe baza creșterii constante a indicatorilor de performanță economică, de solvabilitate și lichiditate. Astfel, analizând cifra de afaceri, profitul net și EBITDA, rentabilitatea comercială, rata solvabilității generale și lichiditatea curentă, precum și evoluția acestor indicatori pe o durată de 3 ani, s-au identificat un număr de 200 de companii. Plecând de la aceste 200 de companii, nominalizarea Campionilor în Business s-a făcut ținând cont și de indicatori calitativi, precum politica de mediu și CSR, inovație, notorietatea brandului și de evoluția generală a industriei în care acestea își desfășoară activitatea.
Antreprenorul anului 2011 a fost desemnat Mihai Miron, președinte și director executiv Ropharma.