Candidații la alegerile parlamentare se vor putea exprima, contra cost, în emisiunile de promovare electorală și în spoturile electorale difuzate de televiziunile și radiourile private, dar vor avea acces gratuit la posturile publice, potrivit unui proiect de Decizie, discutat joi de CNA.
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a analizat, în ședința de joi, împreună cu reprezentanții principalilor radiodifuzori, cu George Chiriță, directorul executiv al Asociației Române de Comunicații Audiovizuale (ARCA), și cu reprezentanții ActiveWatch-Agenția de Monitorizare a Presei, proiectul de Decizie privind principii și reguli de desfășurare a campaniei pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului, prin intermediul serviciilor media audiovizuale.
În urma discuțiilor, s-a ajuns la consensul ca, în campania pentru alegerile parlamentare, emisiunile la care accesul candidaților se va face contra cost (emisiunile de promovare electorală) să fie delimitate de emisiunile informative și de dezbatere electorală. Acest fapt a fost propus de ActiveWatch și acceptat, în urma discuțiilor de joi, de membrii CNA, proiectul de Decizie privind reflectarea campaniei pentru parlamentare în audiovizual continuând însă să fie în dezbatere publică.
De altfel, Răsvan Popescu, președintele CNA, a declarat, după discuții, că în acest proiect de Decizie s-a făcut „un pas în plus”, urmând ca o decizie finală să fie luată în următoarea perioadă.
„Am ajuns la o formulă prin care încercăm să separăm apele. Timpii de antenă contra cost vor fi doar în emisiunile de promovare electorală, urmând ca tot ceea ce înseamnă dezbateri cu caracter electoral sau general, de actualitate, să rămână gratuite”, a spus Răsvan Popescu, vorbind despre televiziunile și radiourile private.
De asemenea, Popescu a spus că spoturile electorale vor fi contra cost la posturile de televiziune și radio private și vor fi contorizate în timpi de antenă (măsurați pentru fiecare candidat), în emisiunile de promovare electorală.
„Săptămâna viitoare vom aștepta propuneri pe marginea acestui proiect de Decizie privind campania electorală în audiovizual din partea forțelor politice, după care Decizia va avea o formă definitivă și va fi publicată în Monitorul Oficial”, a mai spus Răsvan Popescu.
Membrii CNA vor analiza în ședințele viitoare care este „cea mai bună formulă” pentru a marca emisiunile de promovare electorală, astfel încât telespectatorii să înțeleagă că acestea sunt „pe bani”.
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a supus dezbaterii publice, pe site-ul propriu, proiectul de Decizie privind principii și reguli de desfășurare a campaniei pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului, prin intermediul serviciilor media audiovizuale. Alegerile parlamentare se vor desfășura pe 9 decembrie.
Proiectul a fost elaborat de CNA având în vedere dispozițiile Legii nr. 35 din 13 martie 2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului – în special capitolul 7 din această lege referitor la campania electorală, și cele ale Hotărârii Guvernului nr. 890/2012 privind stabilirea programului calendaristic din cuprinsul perioadei electorale.
Campania electorală la posturile de radio și de televiziune va începe în 9 noiembrie 2012, ora 0.00, și se va încheia în 8 decembrie 2012, ora 7.00, potrivit proiectului de Decizie a CNA.
Posturile de radio și de televiziune private, inclusiv de televiziune prin cablu, care vor reflecta campania electorală, au obligația să comunice CNA implicarea lor în campanie, grilele emisiunilor electorale pe care le vor realiza, precum și intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, până cel mai târziu în 8 noiembrie.
Radiodifuzorii publici și privați sunt obligați, potrivit proiectului de Decizie a CNA, să asigure desfășurarea unei campanii echitabile, echilibrate și corecte pentru toți competitorii electorali.
Competitorii electorali vor avea acces gratuit la posturile publice de radio și de televiziune, în condițiile articolului 38, alineatele 1 și 2 din Legea nr. 35/2008, se spune în proiectul CNA.
Pe de altă parte, tarifele pe emisiune și pe unitate de timp ale fiecărui post privat de radio și de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, vor fi făcute publice și vor fi aceleași pentru toți competitorii, se precizează în proiectul de Decizie a CNA.
În proiectul CNA se mai spune că emisiunile dedicate campaniei electorale vor fi marcate ca atare, la începutul emisiunii.
Totodată, radiodifuzorii sunt obligați să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat, susținător sau reprezentant al candidatului ori al unui competitor electoral, jurnalist, analist sau de consultant politic.
Candidații care dețin funcții publice pot apărea în emisiunile informative numai în probleme legate de exercitarea funcției lor; în aceste situații radiodifuzorii au obligația să asigure echidistanța și pluralismul de opinii.
Realizatorii și, după caz, moderatorii emisiunilor dedicate reflectării campaniei trebuie să fie: imparțiali; să asigure echilibrul necesar desfășurării emisiunii; să formuleze clar întrebările, fără a fi tendențioase sau părtinitoare; să asigure menținerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale; să solicite, în mod convingător, dovezi explicite atunci când participanții aduc acuzații cu incidență penală sau morală unor contracandidați; să intervină atunci când, prin comportamente sau exprimări, participanții la emisiuni pun în pericol ordinea constituțională, ordinea publică, siguranța persoanelor și a bunurilor, fac afirmații care pot aduce atingere demnității umane sau moralei publice.
De asemenea, potrivit proiectului de Decizie a CNA, radiodifuzorii privați pot difuza spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală și de dezbateri electorale.
Pentru difuzarea spoturilor publicitare electorale radiodifuzorii privați sunt obligați să asigure candidaților și competitorilor electorali condiții egale de acces și de tarifare pe unitatea de timp.
Spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde și trebuie să fie asumate în mod explicit de către candidații și competitorii electorali.
Proiectul CNA prevede și faptul că spoturile publicitare electorale se difuzează în calupuri separate și marcate ca atare. În cadrul emisiunii dedicate campaniei, în spațiul alocat unui competitor electoral nu pot fi inserate spoturi electorale ale altor competitori electorali.
Televotul sau anchetele făcute pe stradă, în rândul electoratului, nu trebuie să fie prezentate ca fiind reprezentative pentru opinia publică sau pentru un anumit grup social ori etnic, mai prevede proiectul de Decizie.
Totodată, cu 48 de ore înainte de ziua votării (9 decembrie, n.r.) este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă, iar cu 24 de ore înainte de începerea votării sunt interzise: difuzarea de spoturi de publicitate electorală; invitarea sau prezentarea candidaților și/sau a reprezentanților competitorilor electorali în emisiunile și programele posturilor de radio și de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu; comentarii privind desfășurarea campaniei, precum și cele privind competitorii electorali.
În ziua votării sunt interzise: prezentarea de sondaje realizate la ieșirea de la urne, înainte de închiderea votării; comentarii referitoare la competitorii electorali; îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.
Proiectul de Decizie poate fi consultat pe site-ul CNA. Decizia CNA privind campania electorală pentru parlamentare va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.
În perioada dintre intrarea în vigoare a acestei decizii și începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu au voie să difuzeze producții audiovizuale și spoturi publicitare care promovează competitori electorali sau care transmit sau induc mesaje electorale.