Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) a estimat în acest an pentru contractele de deszăpezire un buget total de aproximativ 100 de milioane de euro, cu 40 la sută mai mare decât în sezonul 2011-2012. Aceasta înseamnă căun kilometru de drum deszăpezit, fie el drum național sau autostradă, va costa statul român 6.250 de euro, potrivit unui calcul simplu, care ia în considerare faptul că România are aproximativ 16.000 de km de drumuri naționale și autostrăzi.
Spre comparație, în Finlanda, cheltuielile cu deszăpezirea reței de autostrăzi și drumuri naționale, care are o lungime totală de 78.000 km, adică de 4,8 ori mai mare decât cea din România, au fost în iarna trecută de 98 de milioane de euro. Astfel că prețul de deszăpezire pe un kilometru în Finlanda este de cinci ori mai mic decât în România.
CNADNR a lansat, încă din luna august, licitații deschise pentru achiziția de servicii de întreținere a drumurilor naționale pe timp de iarnă. În total, vor fi încheiate contracte aferente celor șapte direcții regionale de drumuri și poduri (DRDP). Valoarea estimată a contractelor variază între 18,8 milioane de lei, fără TVA, pentru DRDP Craiova și 91,4 milioane de lei, fără TVA, pentru Direcția Regională București.
Gândul a scris că, pentru perioada 2008-2012, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a alocat circa 1,1 miliarde de euro, la un curs mediu de 4,2 lei/euro, fără TVA, pentru contractele multianuale de întreținere, inclusiv de deszăpezire, a rețelei de drumuri naționale și autostrăzi.
De ce participă „regii asfaltului” la licitațiile de deszăpezire, pe care le consideră „neprofitabile”
Deși unii dintre așa-numiții „regi ai asfaltului” declarau pentru gândulanul trecut că, în România, contractele de deszăpezire nu sunt profitabile și că, după finalizarea lor, nu se vor mai prezenta la licitații, aceștia au depus oferte și în cadrul licitațiilor pentru sezonul 2012-2013.
Florea Diaconu, omul de afaceri care controlează Delta ACM 93, este unul dintre constructorii care anul trecut dădeau asigurări că nu vor mai participa la licitații pentru noul sezon rece.
„De ce am participat și anul acesta (la licitații pentru deszăpezire – n.n.)? La prima licitație organizată în acest an nu am participat. Ulterior CNADNR a mai organizat o nouă licitație, cu un buget mărit, astfel că am depus și noi oferte. Oricum, suntem pe locul doi, în cazul a două contracte, nu cred că avem șanse să le câștigăm. Noi am câștigat doar un contract mic, în Călărași, nu am semnat încă. Oricum, contractul câștigat reprezintă doar 10% față de cât aveam în alți ani”, a declarat pentru gândul Florea Diaconu.
El spune că, participând la licitațiile pentru contractele de deszăpezire, „pe timp de iarnă, mai scoatem și noi un salariu pentru un om”. „Este normal să participăm. Suntem societate comercială, nu casă de domnișoare. Dacă vom câștiga, bine, dacă nu, asta este”, ne-a spus Florea Diaconu.
Nici o ofertă pentru deszăpezirea unui segment din Autostrada București-Constanța
Pe 2 octombrie a.c., oficialii Companiei Naționale de Autostrăzi au deschis ofertele pentru contractele privind întreținerea drumurilor pe timp de iarnă 2012-2013.
Câștigătorii licitațiilor urmează să fie anunțați în 30 de zile de la deschiderea ofertelor, după cum au explicat pentru gândulreprezentanți ai CNADNR.
La deschiderea ofertelor, reprezentanții Companiei de Autostrăzi au constatat că pentru un segment din autostrada A2, București-Constanța, de pe teritoriul regionalei Constanța, nu a fost depusă nici o ofertă. Ulterior șefii CNADNR au anunțat că va fi organizată o procedură de urgență pentru găsirea unei firme care să curețe de zăpadă acest segment.
Care sunt firmele interesate de contractele de deszăpezire
Între firmele care au depus oferte se numără și cele ale așa-numiților „regi ai asfaltului”.
Lista firmelor care au depus oferte la licitațiile de deszăpezire.
Romstrade SRL, firmă a omului de afaceri Nelu Iordache, figurează cu ofertă depusă pentru tronsonul București-Lehliu, de pe A2 și pentru sectorul de drumuri naționale (SDN) din Ploiești. De altfel, pentru aceste tronsoane nu mai sunt depuse oferte și din partea altor constructori.
Pa&Co International a depus patru oferte: pentru SDN Brașov, pentru cea din Sf Gheorghe, pentru SDN Piatra Neamț și pentru autostrada A3 București-Ploiești.
La rândul ei, Euroconstruct Trading 98, controlată de Dan Besciu, a depus singura ofertă pentru SDN București Nord, dar și pentru SDN Târgoviște și SDN Oradea.
« Am depus două oferte, în cadrul a două direcții regionale. Nu știu când vor fi anunțați câștigătorii, așteptăm », a declarat pentru gândul Dan Besciu.
Delta ACM 93, controlată de omul de afaceri Florea Diaconu, vizează obținerea a mai multor contracte de deszăpezire și în acest an. Firma figurează cu oferte depuse pentru SDN Râmnicu Vâlcea, SDN Călărași, SDN București Sud, autostrada A1 București-Pitești.
Presa a relatat că în 2008 și 2009 UMB Spedition a câștigat toate licitațiile pentru drumurile administrate de DRDP Iași, precum și din alte regionale de drumuri.
„Rege al asfaltului”, blocat în zăpadă
Gândula scris în februarie a.c. despre închiderea circulației, din cauza zăpezii abundente, pe drumul național DN 11A, sectorul Podu Turcului – Bârlad, adică tocmai în zona unde este”cartierul general” al firmelor lui Dorinel Umbrărescu, unul dintre așa-numiții regi ai asfaltului, a cărui firmă Spedition UMB avea contracte de deszăpezire pe mai multe drumuri naționale.
Tot în iarna anului trecut, presa a scris că autostrada A2 era blocată de zăpadă în timp ce firmele Romstrade și Straco aveau contracte între 1 și 2 milioane de euro pentru asigurarea circulației pe timp ce iarnă.
Cât costă deszăpezirea în alte țări
România plătește mai mult pentru deszăpezire decât țările nordice. Potrivit Știrilor ProTV costul per kilometru deszăpezit variază între 1.000 de euro (Finlanda) și 4.000 de euro (Norvegia).
Mai jos, câteva exemple:
România – 6.250 euro pe km
Norvegia (Troms) – 4.000 euro pe km
Suedia (Norr) – 1.400 euro pe km
Islanda – 1.200 euro pe km
Finlanda (Lapland) – 1.000 euro pe km.