Ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, a declarat, luni, că nivelul corecțiilor financiare propuse de Comisia Europeană pentru programul Transport depășește 350 de milioane de euro, fiind vorba de proiectele derulate de CNADNR și CN CFR SA.
El a arătat și că în cazul celor două companii de stat, dar și pe proiectele din cadrul POSDRU trebuie găsiți responsabilii pentru problemele care au dus la aplicarea acestor corecții.
„E o evaluare preliminară, dar depășește 350 de milioane de euro pentru cele două”, a afirmat Orban, care a adăugat că pe acest program sunt însă și contracte care urmează să fie derulate în continuare în 2013, 2014 și 2015.
Potrivit ministrului Afacerilor Europene, sumele aferente corecțiilor financiare pe proiectele până la finalul anului 2012 sunt la un nivel de 350 – 400 de milioane de euro, dintr-un total de 1,8 miliarde euro absorbite de România pe politica de coeziune până în momentul de față.
Din această sumă, corecțiile pe POSDRU sunt de circa 180 milioane de euro, iar acceptarea corecției pe acest program va fi discutată în ședința de Guvern din această săptămână.
Întrebat cum vor fi aplicate aceste corecții și de cine vor fi suportate, Orban a arătat că se va face o evaluare pe proiecte, iar dacă totalul, în cazul POSDRU de exemplu, va depăși nivelul de 180 de milioane de euro, diferența va trebui acoperită de la bugetul de stat.
„Se va face o evaluare. De exemplu, pe POSDRU, am aproximat, corecțiile financiare s-ar ridica la aproximativ 180 milioane euro. Va fi în scurt timp încheiat un contract de asistență tehnică cu o companie care va verifica fiecare dintre proiectele finalizate sau în curs de finalizare unde s-a aplicat această corecție financiară de 25% în cazul POSDRU. Se vor aplica corecții individuale, deci nu unitare, pe fiecare dintre aceste proiecte și la final vom face un calcul. Dacă suma corecțiilor va fi sub suma de 180 milioane de euro, sigur vom fi în situația în care să propunem un act normativ, iar dacă diferența este între 180 de milioane și suma care va rezulta din aplicarea corecțiilor, atunci va exista o discuție, să fie asigurată din bugetul de stat”, a explicat Orban.
Pentru corecțiile care vor fi aplicate pe proiectele cu derulare în anii următori, Orban a arătat că sumele se vor deduce din cererile de rambursare. „Dacă se va decide la POR Mediu o aplicare a unei corecții financiare de 10%, asta înseamnă că până la încheierea implementării totale a proiectului sau proiectelor respective se va aplica corecția de 10%. Cum? Foarte simplu. Din cererile de rambursare transmise către autoritățile române se vor deduce automat sumele rezultate din procentul de 10%. La fel se va întâmpla și pe zona Transporturi și pe toate celelalte programe operaționale. Problema poate fi ușor clarificată în perioada următoare”, a explicat Orban.
El a arătat că aceste corecții trebuie aplicate individual, pe fiecare proiect, având în vedere nivelul foarte mare al sumelor și diferențele privind cei care sunt responsabili pentru problemele constatate. „Sunt sume importante, tocmai de aceea trebuie să fie o abordare individuală, proiect cu proiect și văzute care sunt problemele. Sunt probleme în care sunt greșeli obișnuite din necunoaștere și lipsă de expertiză a autorităților contractate, dar sunt situații cu suspiciuni serioase de ceva mult mai grav. Să vedem în ce măsură se confirmă sau nu”, a spus Orban.
Potrivit acestuia, situația este mai complicată când este vorba de beneficiari care sunt instituții de stat. „Ce facem în situația în care aplicăm o corecție financiară unui beneficiar de stat? Există o propunere privind cele două mari agenții din Transporturi, CNADNR și CFR? Ce facem în situația asta? Corecțiile cele mai mari însumate sunt pe zona transporturilor. Ce facem, de unde luăm banii? E o întrebare pentru care nu e ușor de găsit răspunsurile. E o decizie care va trebui atent studiată. Să îi vedem și pe cei responsabili, acolo unde s-a întâmplat. (…) Cazul POSDRU este un caz unde trebuie căutate responsabilități foarte clare la nivelul celor care au luat asemenea decizii, cel puțin la nivelul tehnic și al celor care au luat asemenea decizii”, a exemplificat el.
De asemenea, Orban a arătat că, deși România a negociat cu CE nivelul corecțiilor pentru cele patru programe gestionate de DG Regio, pe unele zone problemele constatate de audituri au fost atât de mari încât nu au existat argumente pentru partea română.
„Nu am acceptat tot și am avut inclusiv o discuție cu comisarul Hahn extrem de detaliată inclusiv la conținutul nu numai acestei scrisori, dar inclusiv la alte scrisori transmise în semestrul II, sunt unele decizii pe care nu le-am înțeles. Nu sunt un partener deloc comod și nu acceptăm orice. Dar trebuie să acceptăm că sunt zone în care problemele noastre au fost atât de mari încât nu avem argumente să negociem cu Comisia Europeană, pe anumite zone, pe anumite axe din anumite programe, să cerem reducerea corecțiilor”, a menționat Orban.
Ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, a declarat, vineri, pentru MEDIAFAX, că nivelul corecțiilor financiare propuse de Comisia Europeană pentru programele Transport, Mediu, Competitivitate Economică și Regional se ridică la aproximativ 600 de milioane de euro.
El a afirmat că acceptarea prealabilă de către partea română a corecțiilor financiare este o condiție pentru posibilitatea reluării plăților pentru Programul Operațional de Mediu, pentru care nu s-a notificat joi presuspendarea de către Comisie, precum și pentru axele din programele Regional și de Transport care de asemenea nu au intrat în procedură de presuspendare.
CE a informat, joi, autoritățile române că a decis să presuspende cea mai mare parte din trei programe cofinanțate prin fondurile structurale ale UE, respectiv „Transport”, „Regional” și „Creșterea competitivității economice”, România având la dispozizie două luni pentru remedierea deficiențelor.
„Pentru a proteja bugetul UE”, au fost propuse corecții financiare pentru aceste trei programe și pentru programul „Mediu”, a informat un comunicat al Comisiei.