Aproximativ o sută de muncitori de la o firmă angajată de constructorul lotului întâi al autostrăzii Nădlac-Arad au protestat, joi seară, timp de o oră, pe șantier, nemulțumiți că firma nu le-a plătit salariile din luna iunie, aceștia anunțând că de vineri nu vor mai lucra.
Protestul a avut loc, timp de o oră, pe șantier, în zona localității Pecica, unde aproximativ o sută de oameni au urcat în utilajele folosite la construirea autostrăzii și au claxonat încontinuu, strigând și împotriva firmei Romstrade, care a câștigat licitația de realizare a tronsonului întâi al șoselei de mare viteză dintre Nădlac și Arad, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Protestatarii lucrează pentru o firmă din Oradea angajată de Romstrade pentru anumite lucrări, având în zonă 53 de utilaje și peste o sută de oameni.
Muncitorii afirmă că nu și-au primit salariile din luna iunie pentru că firma la care lucrează nu a mai fost plătită de Romstrade pentru cele 53 de utilaje închiriate, pe care lucrau ei.
„Romstrade a acumulat către noi datorii de 2,6 milioane de lei, iar în aceste condiții nu s-au putut plăti salariile. Firma noastră are și alte cheltuieli cu acești salariați, care sunt cazați în pensiuni din apropierea șantierului. De mâine (vineri – n.r.), oamenii nu vor mai lucra pe acest șantier, vom bloca utilajele până la clarificarea situației”, a spus un reprezentat al firmei din Oradea.
Conform sursei citate, muncitorii refuză să mai lucreze cu promisiunea plății restanțelor salariale după ce au aflat despre anunțul de reziliere a contractului pentru acest lot al autostrăzii.
Firma din Oradea îi va caza pe muncitori în continuare în pensiunile din zonă până când se va clarifica dacă pe acest lot al autostrăzii se va mai lucra.
Pe de altă parte, și muncitori ai firmei Romstrade le-au declarat jurnaliștilor prezenți pe șantier că nu au fost plătiți de câteva luni de către patron.
„Suntem cu salarii neîncasate de trei, patru luni, depinde de situație. Nimeni nu ne spune ce se va întâmpla, dar ne țin aici în condiții mizere. Suntem cazați într-o clădire improprie, în care este frig și nu sunt toalete suficiente, iar cele două existente sunt mizerabile”, a spus un angajat al Romstrade.
Un reprezentant al firmei Romstrade, Mihalis Kapnugis, le-a declarat jurnaliștilor că firma are de încasat bani de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) pentru lucrări efectuate.
Potrivit lui Mihalis Kapnugis, firma a atacat în instanță decizia CNADNR de reziliere a contractului, iar muncitorii Romstrade, veniți din mai multe județe, vor rămâne cazați în zonă, însă nu vor lucra deocamdată pentru că nu mai au utilaje disponibile.
CNADNR va rezilia contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, încheiat cu o asociere din care face parte compania Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor.
„Le-am trimis notificarea, iar rezilierea de facto a contractului va fi realizată în termen de 15 zile”, declara, vinerea trecută, agenției MEDIAFAX directorul general al CNADNR, Mircea Pop.
El preciza că motivul principal al rezilierii contractului este reprezentat de întârzierile în execuție, proiectul fiind în prezent la stadiul de 20%, față de 70%, cât ar fi fost indicat.
Pop adăuga că există și alte motive pentru rezilierea contractului. „Este un complex de împrejurări, mai amplu”, preciza șeful CNADNR.
Premierul Ponta afirma, vinerea trecută, confirmând informațiile transmise anterior de MEDIAFAX, că proiectul de construcție a autostrăzii Arad-Nădlac, finanțat și de către Uniunea Europeană, a fost licitat în condiții considerate de Comisia Europeană ca fiind greșite, astfel este posibilă rezilierea contractului și organizarea unei noi licitații.
MEDIAFAX anunța încă din luna iulie că oficialii Comisiei Europene pregătesc o scrisoare de întrerupere a uneia din plățile solicitate de către CNADNR pentru un contract de construcție a autostrăzii Arad-Nădlac în contextul în care au fost identificate „iregularități și suspiciuni de fraudă”.
Construcția autostrăzii Nădlac-Arad a fost împărțită în două loturi, pe o distanță totală de apropae 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea revine companiei germane Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.
Finanțarea este asigurată din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene.
Lucrările au început în toamna anului trecut, termenul de finalizare a ambelor tronsoane ale Autostrăzii Nădlac-Arad fiind anul 2013.