Prima pagină » Știri » Guvernul desființează CNVM, CSA ȘI CSSPP și face o superstructură de supraveghere

Guvernul desființează CNVM, CSA ȘI CSSPP și face o superstructură de supraveghere

Guvernul desființează CNVM, CSA ȘI CSSPP și face o superstructură de supraveghere
Guvernul va desființa autoritățile de supraveghere din domeniul financiar, cu excepția celor care țin de BNR, astfel că atribuțiile și tot personalul CNVM, CSA și CSSPP vor fi preluate până cel târziu în luna martie a anului viitor de către o nouă instituție - Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Guvernul va desființa autoritățile de supraveghere din domeniul financiar, cu excepția celor care țin de BNR, astfel că atribuțiile și tot personalul CNVM, CSA și CSSPP vor fi preluate până cel târziu pe 15 martie martie a anului viitor de către o nouă instituție, Autoritatea de Supraveghere Financiară.

În actuala configurație, cele trei instituții păstrează oamenii numiți în funcții de PDL și UDMR, când aveau, alături de UNPR, majoritatea parlamentară. Desființarea ar duce la noi numiri pe algoritmul stabilit în alegerile din 9 decembrie, dând  USL avantajul numirii a două treimi din membri și a președintelui acestei noi superstructuri.

„Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare ASF, se înființează ca autoritate administrativă autonomă, de specialitate, cu personalitate juridică, independentă, autofinanțată, care își exercită atribuțiile potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, prin preluarea tuturor atribuțiilor și prerogativelor Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor și Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private. ASF are sediul central în municipiul București, str. Foișorului, sector 3 (sediul actual al CNVM – n.r.) și își poate deschide reprezentanțe în orice altă localitate de pe teritoriul României în funcție de necesități”, se arată într-un proiect de ordonanță de urgență, obținut de Mediafax.

Guvernul motivează caracterul de urgență al actului normativ invocând disfuncționalitățile constatate, mai ales în ultima perioadă, în activitatea desfășurată în sectorul pieței de capital și cel al asigurărilor, care impun adoptarea unor măsuri de ordin legislativ pentru asigurarea eficientizării activității de supraveghere sectorială realizată în afara ariei de competență a băncii centrale.

„Luarea acestor măsuri în regim de urgență se impune în considerarea faptului că există riscul ca, în actuala conjunctură, în care se mențin tensiunile generate de criza economică, aceste disfuncționalități să submineze, prin contaminare, încrederea populației în serviciile oferite de întregul sistem financiar și în modul în care se realizează supravegherea acestora, întrucât aspectele vizate constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată”, se spune în preambulul proiectul de OUG.

ASF este condusă de un consiliu format din 15 membri, dintre care un președinte și trei vicepreședinți. Membrii consiliului ASF sunt numiți de Parlament, în ședința comună a celor două Camere, la propunerea comună a Comisiei pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital și Comisiei economice, industrie și servicii din Senat și, respectiv a Comisiei buget, finanțe și bănci și Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare din camera Deputaților.

Comisiile reunite efectuează selecția candidaților ce urmează să fie numiți, exclusiv pe baza experienței și calificării profesionale în supravegherea sectorului financiar. Numirea membrilor Consiliului ASF se face pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.

„ASF preia de la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor și de la Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, pe bază de protocoale de predare-preluare încheiate cu fiecare dintre acestea, în termen de 15 zile de la data numirii membrilor consiliului al A.S.F., dar nu mai târziu de 15 martie 2013, disponibilitățile bănești existente în conturi și patrimoniul stabilit pe baza situațiilor financiare 6 întocmite potrivit art. 28 alin. (1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și celelalte drepturi și obligații ce decurg din acestea”, se mai spune în proiectul de OUG.

Conducerea CNVM este asigurată de un Consiliu format din șapte comisari, din care un președinte și un vicepreședinte. Cinci membri au fost numiți chiar în toamna acestui an, printre care și președintele Carmen Negoiță.

Veniturile totale ale CNVM au urcat anul trecut cu 27%, la 52,3 milioane lei (12,3 milioane euro), în principal datorită creșterii rulajului la BVB, dar cheltuielile au sărit cu 53%, la 50 milioane lei (11,8 milioane euro), ca urmare a majorării cu 64% a costurilor cu personalul. Cea mai mare pondere în cheltuieli au avut-o costurile cu personalul, care au urcat cu 64%, la 42,9 milioane lei (10,1 milioane euro), sumă din care salariile au reprezentat 35,5 milioane lei (8,3 milioane euro). Astfel, Comisia a plătit salarii cu 73,6% mai mari decât cele din 2010, când acestea au însumat 20,4 milioane lei.

CSSPP este condus de un Consiliu format din 5 membri, dintre care un președinte și un vicepreședinte. Conducerea actuală este asigurată de Marian Sârbu – președinte, Ion Giurescu – vicepreședinte și Vlad Soare, Dragoș Mihalache și Cristian Vasile Toma.

CSSPP supraveghează o piață a fondurilor de pensii estimată spre 2 miliarde de euro.
Conducerea CSA este asigurată de un Consiliu format din 7 membri, din care un președinte și doi vicepreședinți. În prezent, președinte al CSA este Daniel GeorgeTudor, iar pvicepreședinți sunt Tudor Baltă și Gheorghe-Cornel Coca-Constantinescu. Din Consiliu de conducere mai fac parte Dan Constantinescu, Alin Biro, Daniela Popa și Doru-Claudian Frunzulică.
 

Citește și