Prima pagină » Economic » Apple anunță profit și vânzări sub estimările pieței, însoțite de o scădere puternică a acțiunilor

Apple anunță profit și vânzări sub estimările pieței, însoțite de o scădere puternică a acțiunilor

Apple anunță profit și vânzări sub estimările pieței, însoțite de o scădere puternică a acțiunilor
Profitul Apple a crescut cu mai puțin de 1% în ultimele trei luni ale anului trecut, la 13,1 miliarde de dolari, iar vânzările au avansat cu 18%, la 54,5 miliarde dolari, ambele rezultate fiind sub estimările analiștilor, în principal din cauza cererii sub așteptări pentru iPhone

Profitul Apple a crescut cu mai puțin de 1% în ultimele trei luni ale anului trecut, la 13,1 miliarde de dolari, iar vânzările au avansat cu 18%, la 54,5 miliarde dolari, ambele rezultate fiind sub estimările analiștilor, în principal din cauza cererii sub așteptări pentru iPhone, scrie Mediafax.

Acțiunile Apple s-au depreciat cu până la 11% în sesiunea de tranzacții electronice de miercuri seară la New York, compania afișând cea mai slabă creștere a profitului din 2003 și cea mai temperată evoluție a vânzărilor din ultimii 3 ani, potrivit Bloomberg.

Pe lângă creșterea costurilor de producție și competiția dură, rezultatele companiei au fost afectate și de încetinirea vânzărilor de smartphone-uri și tablete în special în economiile dezvoltate, unde piața gadget-urilor mobile se apropie de saturație.

Profitul sub estimări subliniază de asemenea creșterea costurilor pentru dezvoltarea de noi produse capabile să concureze cu ofertele de top ale concurenților, în frunte cu gigantul sud-coreean Samsung Electronics.

În timp ce vânzările și profitul companiei au atins noi recorduri în ultimele trei luni ale anului trecut, care reprezintă primul trimestru al anului fiscal 2012-2013 pentru Apple, scăderea acțiunilor reflectă temerile investitorilor legate de capacitatea noii conduceri a companiei de a continua să aducă pe piață produse hit, la mai mult de un an de la moartea cofondatorului Steve Jobs.

Primul trimestru al anului fiscal, care cuprinde perioada sărbătorilor de iarnă, este de obicei cea mai prosperă perioadă pentru Apple. Compania și-a revigorat în toamna anului trecut propunerile pentru sezonul cumpărăturilor de iarnă, lansând iPhone 5, noi generații iPad și Mac, dar și tableta iPad Mini, care se adresează consumatorilor interesați de un produs mai mic sau mai ieftin.

Apple a pierdut, din luna septembrie, aproximativ 175 miliarde de dolari din capitalizarea de piață, și ar putea pierde în curând statutul de cea mai mare companie listată din lume în favoarea gigantului petrolier Exxon Mobil.

La cotația de 514 dolari pe acțiune de la finalul ședinței bursiere de miercuri de la New York, valoarea de piață a Apple este de 482,7 miliarde de dolari, față de 413,5 miliarde de dolari pentru Exxon, cea mai mare companie petrolieră privată din lume.

Pentru trimestrul al doilea fiscal, adică primele trei luni ale anului 2013, Apple estimează vânzări între 41-43 miliarde de dolari, cu mult sub estimările analuiștilor, de 45,5 miliarde de dolari.

Directorul general al Apple, Tim Cook, și directorul financiar executiv, Peter Oppenheimer, au apărat performanțele companiei în timpul conferinței pentru prezentarea rezultatelor, subliniind că vânzările iPhone, iPad și iMac au fost trase în jos de capacitatea prea redusă de producție, care nu a putut ține pasul cu cererea.

„Sunt câțiva factori care afectează rezultatele comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, performanța solidă a afacerii fiind mai dificil de observat”, a afirmat Oppenheimer.

Apple a vândut în ultimele trei luni ale anului trecut 47,8 milioane de iPhone-uri, la care se adaugă 22,9 milioane de iPad-uri, 4,1 milioane de computere Mac și 12,7 milioane de iPod-uri.

Rezultatele prezentate miercuri de Apple sugerează că perioada îndelungată de creștere explozivă reușită de companie după lansarea primului iPhone, în 2007, a luat sfârșit. Cu toate acestea, unii investitori văd scăderea din ultimele 5 luni a acțiunilor Apple drept o oportunitate de cumpărare, sentiment antrenat și de Tim Cook, care s-a arătat încrezător în produsele aflate în dezvoltare.

Autor

Citește și