Ministerul Economiei are în vedere implementarea, din aprilie până în decembrie, a unui program pilot prin care impozitul forfetar se va aplica pentru hoteluri, pensiuni, restaurante, cafenele și baruri, analizele autorităților indicând că un hotel de 3-4 stele va plăti circa 130 euro/cameră/an.
„În comisia în care se discută impozitul forfetar s-a discutat că se dorește aplicarea unui program pilot pentru un an pentru anumite categorii de servicii. Aceste categorii sunt hoteluri, pensiuni, restaurante, baruri, cafenele. Cel mai probabil acest program pilot se va introduce de la sfârșitul lunii martie, până în decembrie”, a declarat într-o conferință de presă Florin Pârvu, vicepreședinte al Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).
El a arătat că această măsură vine la presiunea mediului de afaceri, care cere autorităților măsuri prin care să dispară concurența neloială.
„Este nevoie să se introducă un impozit de aducere la același numitor comun a companiilor care desfășoară aceeași activitate. Este foarte clar că nu toți plătesc taxele. Deși marile lanțuri de hoteluri se află în topul celor mai mari companii din România după cifra de afaceri, dar niciunul în cel al celor mai mari contribuabili la buget”, a spus Florea.
Reprezentantul CNIPMMR a arătat că analizele companiilor din turism dar și ale autorităților au arătat că un hotel de 3-4 stele ar trebui să plătească în urma introducerii acestui impozit 130 de euro/an/cameră sau 60-65 euro/an/pat. Pentru o pensiune la mare, impozitul ar ajunge la 60-70 de euro/an/cameră sau 30-35 euro/an/pat.
„Dacă s-ar introduce acest proiect pilot, în loc să se încaseze 39 milioane de euro la buget din impozitarea acestor activități se vor colecta 58 milioane de euro. Este o creștere foarte mare”, a adăugat Florea.
CNIPMMR a propus autorităților ca pe lângă amplasament, sezonalitate sau vad comercial, la stabilirea impozitului forfetar să se țină cont și de numărul de angajați și să se acorde o reducere de 5% la impozit pentru fiecare angajat.
De asemenea, întreprinzătorii doresc să se facă o analiză de impact a măsurii pe trei perioade temporare, respectiv un an, 2-3 ani și 4-5 ani.
Pentru a analiza oportunitatea aplicării impozitului forfetar, Consiuliul a realizat o consultare la nivelul întreprinzătorilor, din care reiese că 85% dintre aceștia consideră că impozitul nu este o măsură binevenită, și dacă totuși s-ar introduce întreprinzătorii cred că trebuie să vizeze diminuarea evaziunii fiscale.
Mai mult 2/3 dintre firme apreciază că măsura nu se potrivește pentru economia în asamblu și de aceea ar trebui aplicat doar la anumite categorii, domeniile cu prioritate fiind pensiunile, indicate de 83% dintre respondenții la sondajul realizat de CNIPMMR. Hotelurile, restaurantele, barurile sunt alte domenii indicate de respondenți, la fel și spălătoriile auto și saloanele de înfrumusețare.
„Spre surprinderea nostră peste 45% dintre cei intervievați doresc ca impozitul să fie obligatoriu”, a declarat Ovidiu Nicolescu, președintele CNIPMMR.
Referitor la criteriile care ar trebui avute în vedere la stabilirea cuantumului impozitului forfetar, cele mai frecvente elemente (50%) sunt activitățile pe care le desfășoară efectiv întreprinzătorii indiferent de obiectul principal de activitate, indicele de sezonalitate, vadul comercial și amplasarea, acestea fiind urmate de numărul de salariați (33%), obiectul principal și secundar de activitate (17%), sau doar obiectul principal de activitate (17%).
Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM-uri, a anunțat în ianuarie că impozitul forfetar s-ar putea aplica din semestrul al doilea al acestui an, dacă studiul privind impactul măsurii va fi finalizat în primul trimestru.
Impozitul forfetar va viza doar unele servicii, precum pensiuni, hoteluri, restaurante, saloane de înfrumusețare sau spălătorii auto, cuantumul urmând să fie stabilit după discuții cu patronatele de profil.
Impozitul urmează să se aplice ca procent dintr-un venit standard pentru fiecare domeniu.