Un român trebuie să muncească, în medie, 24 de minute pentru a-și putea cumpăra un litru de bere, în timp ce media europeană este de aproximativ 5 minute, a declarat Constantin Bratu, președintele Asociației Berarii României, invitat marți la ZF LIVE.
„Un român trebuie să muncească în jur de 24,3 minute pentru a-și permite un litru de bere. Un european ar trebui să lucreze cam 5 minute. Știți cât ar trebui să muncească un german? 3,7 minute, similar unui danez”, a declarat Bratu.
Consumul de bere este un indicator relevant în ceea ce privește evoluția economiei, fiind corelat cu puterea de cumpărare.
„La o majorare de preț sau o scădere a puterii de cumpărare de un procent, volumul are o scădere de 2,5%”, reiese din analizele realizate de asociație, a precizat Bratu.
Piața berii a început să scadă în 2009, când volumul s-a redus cu circa 15 procente, în condițiile în care PIB-ul României a scăzut cu circa 7%. Anul 2012 a fost primul în care s-a consemnat o creștere pe acest segment.
„Din analiza noastră pe primele șase luni din 2012 reiese că am avut o creștere de 4%”, a spus Bratu.
Majorarea accizei, o măsură lipsită de predictibilitate care ar putea afecta piața berii
Președintele Asociației Berarii României a precizat că decizia executivului de a majora acciza la bere, începând cu 1 februarie, este percepută de jucătorii din piață drept „o pedeapsă pentru cei care își plătesc taxele la timp”.
„Impactul o să-l analizăm la finalul acestui an. Un studiu din 2011 arată că sectorul berii contribuie cu 60% din valoarea accizelor la băuturi, față de 31,7% media europeană. În același an, circa 509 miliarde de euro a fost valoarea adăugată datorată sectorului berilor. Erau 76.000 de oameni care lucrau datoriă evoluției acestui sector, din care 18.000 de locuri de muncă erau generate în agricultură”, a declarat Bratu la ZF LIVE.
În ceea ce privește evoluția pieții în 2013, reprezentantul Asociației Berarii României a precizat că speră ca această să continue trendus ascendent, însă majorarea accizei care este mai mare în prezent cu circa 50% față de 2008 ar putea avea un impact negativ asupra volumul de bere produs.