Furnizorii de energie trebuie să aibă o atitudine mai flexibilă față de consumatori și să preia, împreună cu distribuitorii din domeniu, o parte din obligațiile privind eficiența energetică de la producători, a declarat Emil Calotă, vicepreședinte al Autorității Naționale de Reglementare în Energie, informează Mediafax.
„Strategia energetică a României se concentrează prea mult pe sectorul producției, ar trebui să vedem dacă nu cumva avem deja suficientă capacitate de generare a energiei. Să încercăm să transferăm de pe producători un pic de obligație și pe distribuitori și furnizori. Interfața cu consumatorul este furnizorul, nu producătorul. Ar fi bine (ca furnizorii – n.r.) să aibă o atitudine mai flexibilă și mai atentă față de consumatori”, a afirmat joi Calotă, într-o conferință de presă pe tema înființării Asociației Române pentru Promovarea Eficienței Energetice (ARPEE).
Printre membrii fondatori ai ARPEE se numără companiile Energobit Group, GDF Suez România, Lafarge România, OMV Petrom, PwC România, ABB, Alstom, Dalkia România și Elcomex IEA. Din asociație nu face parte nicio companie de stat.
România consumă de 2,5 ori mai multă energie pentru producerea unei unități de Produs Intern Brut (PIB) față de media Uniunii Europene. Alături de alte state europene, România s-a obligat să scadă cu 20% consumul final de energie în 2020, față de 2005.
Potrivit asociației, România ar putea să crească eficiența energetică, până în 2020, cu 24%, deci peste nivelul asumat față de UE, însă pentru acest rezultat ar fi nevoie de investiții semnificative.
„Din studiile ARPEE reiese că eficiența energetică se poate îmbunătăți cu până la 24% până în 2020, România fiind capabilă să susțină o creștere economică de 4% până la 6% anual, fără a consuma mai multă energie decât în prezent”, potrivit unui comunicat al ARPEE.
Pe de altă parte, chiar dacă în România s-ar investi miliarde de euro pentru creșterea eficienței energetice, efectele pe termen scurt ar fi neglijabile, întrucât economiile realizate ar avea o valoare apropiată de cea a sumelor cheltuite pentru acest obiectiv.
Potrivit PriceWaterhouseCoopers, cel mai mare potențial de reducere a consumului de energie îl are sectorul furnizării de energie.
„Este nevoie de investiții, dar nu am estimat sumele necesare. Trebuie unități de producție mai eficiente, în rețeaua de transport și distribuție, în reabilitarea termică a blocurilor”, a afirmat, în conferință, Bogdan Belciu, partener al PricewaterhouseCoopers România.
El a adăugat că dacă s-ar realiza investițiile în reducerea consumurilor de energie s-ar face economii la nivel național de până la 7,4 miliarde de euro până în 2020.