Aproximativ 4.000 de bicicliști au participat sâmbătă la un marș de protest în Capitală, pentru a atrage atenția asupra faptului că reamplasarea pistelor pentru biciclete pe trotuar nu este o soluție.
Aproximativ 4.000 de bicicliști au participat sâmbătă la un marș de protest în Capitală, pentru a atrage atenția asupra faptului că reamplasarea pistelor pentru biciclete pe trotuar nu este o soluție.
Bicicliștii s-au adunat în jurul orei 14.30 în zona Parcului Izvor, de unde au plecat în marș pe Splaiul Independenței, au trecut prin fața sediului Primăriei Capitalei, apoi s-au întors la Parcul Izvor. Circulația rutieră pe Splaiul Independenței a fost restricționată în timpul marșului bicicliștilor.
Marian Ivan, reprezentant al Comunității Bicicliștilor din București și președintele Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), a declarat pentru MEDIAFAX că s-a dorit să se ajungă în fața Primăriei Capitalei în semn de protest față de declarațiile primarului Sorin Oprescu privind reamenajarea pistele pentru bicicliști pe trotuare, în condițiile în care acestea „s-au dovedit a fi neviabile”.
Organizatorii acțiunii de protest au susținut că dacă trei la sută dintre bucureșteni renunță la autoturisme și aleg bicicleta sau transportul în comun, se eliberează o șosea cu patru benzi și o lungime de 70-100 de kilometri, „suficient cât să se elibereze tot Bucureștiul de ambuteiaje”.
Aceștia au precizat că amenajarea pistelor pentru bicicliști pe trotuare nu reprezintă o soluție, în condițiile în care 80 la sută dintre pistele realizate în 2008 și 2011 au fost declarate ilegale de către Poliția Rutieră.
Inițial, Comunitatea Bicicliștilor din București, inițiatorul marșului de protest, anunța că bicicliștii se vor întâlni în Parcul Carol, la fântâna Zodiac, însă ulterior a fost schimbat locul de întâlnire în Parcul Izvor, în zona stației de metrou Izvor.
Marșul de protest, desfășurat sub sloganul „Nu vrem piste pe trotuar!”, s-a încheiat în jurul orei 17.00.
Comunitatea Bicicliștilor din București este o o comunitate informală care militează pentru dezvoltarea unor politici și a unei infrastructuri care să încurajeze mobilitatea urbană, în scopul îmbunătățirii calității vieții.
Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat joi, la o întâlnire cu reprezentanți ai asociațiilor care promovează mersul pe bicicletă, că municipalitatea va amenaja piste pentru bicicliști, însă numai în zonele unde studiile de specialitate vor arăta „că se poate, că este sigur”.
„În primul rând, vreau să fie foarte clar că doresc, am obligația și cred că trebuie să îi protejez pe oameni, și nu să îi strivesc între indisciplina și iresponsabilitatea unor șoferi. Vom face aceste piste, însă numai acolo unde studiile de specialitate ne vor releva că se poate, că este sigur. Trebuie să colaborăm împreună pentru elaborarea unui regulament de realizare și utilizare a acestora, astfel încât să putem asigura protecția bicicliștilor față de circulația auto, mai ales în intersecții, precum și siguranța pietonilor față de bicicliști”, a spus Oprescu.
În cadrul întâlnirii s-a convenit ca, în cadrul grupului de lucru pentru mobilitate, care se întâlnește o dată la două săptămâni, să înceapă, cu ajutorul ONG-urilor și al unor institute de proiectare din București, elaborarea unui proiect pilot pentru realizarea unei piste continue pentru bicicliști, pe axa nord-sud a Capitalei, potrivit municipalității.
La întâlnire au participat, alături de primarul general, reprezentanți ai Direcției de Transporturi din Primăria Capitalei, Poliției Locale, Poliției Rutiere, Administrației Străzilor și ai asociațiilor Green Revolution, Bate Șaua, Mai Mult Verde, SkirtBike, Centrul pentru Politici Durabile „Ecopolis”, OPTAR și Cycling Romania.
În 11 martie, Sorin Oprescu spunea că nu este de acord cu trasarea pistelor pentru bicicliști pe carosabil, întrucât nu vrea să numere morții.
„Nu am curajul să le fac pe carosabil. Nu vreau să stau să număr morții. Am să repar și să reconsider însă pistele de bicicliști care au în mijloc stații RATB sau copaci. Eu personal nu am curajul să le cobor pe carosabil”, declara atunci edilul Capitalei.
Primarul Capitalei preciza că, în opinia sa, cetățenii nu sunt la nivelul de civilizație rutieră pe care îl au alte state europene, astfel încât șoferii să fie atenți să nu lovească bicicliștii.
Oprescu mai spunea că cei care doresc coborârea pistelor de bicicliști pe carosabil sunt cetățeni adulți responsabili, însă nu trebuie uitat faptul că vor fi nevoiți să circule pe șosele și copiii.
Primarul general a făcut referire și la cei aproximativ 180.000 de „bicicliști înfocați” care și-au exprimat opiniile în vederea în vederea păstrării pistelor pe trotuare, raportat la alți 25.000 de bicicliști care doresc ca acestea să fie amenajate pe carosabil.