Contractul pentru Autostrada Transilvania dintre statul român și compania americană Bechtel „a încetat amiabil, de comun acord între cele două părți”, au precizat pentru gândul reprezentanții companiei Bechtel.
„Suma corectă care s-a stabilit cu titlu de despăgubiri este de 37,2 milioane de euro, care include și TVA”, au precizat reprezentanții Bechtel.
Adrian Năstase: „Proiectul a fost sabotat”
La rândul lui, fostul premier Adrian Năstase a declarat joi, răspunzând la întrebările jurnaliștilor, că proiectul autostrăzii Transilvania „a fost sabotat” în 2005-2006. „Proiectul a fost sabotat în 2005-2006. Mie îmi pare rău că acest proiect nu a fost dus până la capăt așa cum s-a întâmplat în Croația și Albania”, a spus Năstase. El a adăugat că dacă era la guvernare proiectul ar fi fost finalizat la termen.
Anunțul oficial, la 12 ore după declarația de la TV
La 12 ore de la anunțul făcut la televizor, presa a primit și comunicatul oficial privind rezilierea contractului cu Bechtel, cu titlul „Dan Șova a reziliat contractul cu Bechtel International Inc.”.
„În data de 29 mai 2013 a fost semnat Acordul de tranzactionare și încetare cu privire la contractul de construire a autostrazii Brasov – Cluj – Bors intre Compania Nationala de Autostrazi și Drumuri Nationale din Romania si Bechtel International Inc.Prin semnarea Acordului au fost stinse complet pretentiile Bechtel International Inc pentru suma de 37.200.000 Euro, TVA inclus”, se arată în comunicatul transmis gândul joi la prânz de Biroul de presă al Departamentului pentru proiecte de infrastructură și investiții străine.
Comunicatul precizează că, odată cu semnarea rezilierii, șantierul autostrăzii Transilvania va fi preluat de Compania Naționala de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, urmând a se demara procedura de concesiune pentru construirea tronsoanelor rămase.
Șova: „Este un prim pas pentru a face autostrada”
Ministrul delegat pentru Proiectele de Infrastructură, Dan Șova, a declarat miercuri seara că negocierile pentru rezilierea contractului cu Bechtel pentru autostrada Transilvania s-au încheiat. Potrivit lui Șova, despăgubirile pe care statul le are de plătit companiei americane vor fi de 37,2 milioane de euro.
„Este vorba de 30 de milioane de euro plus TVA. Sunt sume care sunt datorate pentru lucrări pe care le-au mai făcut ei, pază șantier. Penalizări sunt câteva milioane. Săptămâna viitoare mă voi întâlni cu șeful Corpului de Control care va verifica tematic acest contract probabil peste două săptămâni. Este un prim pas pentru a face autostrada”, a spus miercuri seara Șova, invitat într-o emisiune tv atunci când negocierile au fost finalizate.
După încheierea formalităților de reziliere, contractul va fi și desecretizat, a mai spus Șova, precizând că „pentru a fi posibilă negocierea a trebuit să plătim datoria de 50 de milioane de euro lăsată de Anca Boagiu”.
Cât despre despăgubirea mai mică decât estimările inițiale, ministrul susține că s-a datorat directorului CNADNR, Mircea Pop, care „a pus pe masă și datoriile Bechtel către CNADNR”. „Eu spun că s-a ajuns la o sumă onestă și corectă”, a adăugat Șova.
Anunțul ministrului vine după o serie de bâlbe la nivel înalt, la începutul acestei săptămâni, referitoare la rezilierea contractului.
Ce soluții sunt pentru autostradă
Ministrul delegat Dan Șova a declarat recent că singura posibilitate pentru continuarea proiectului autostrăzii Transilvania este parteneriatul public-privat sau concesiunea, adăugând că probabil va fi utilizată a doua variantă.
Oficialul a adăugat atunci că a discutat cu 4-5 companii de construcții mari la nivel internațional interesate să participe la acest proiect, iar după încheierea contractului cu Bechtel va fi realizat un nou studiu de trafic, care să ilustreze situația actuală pe respectivul traseu.
„Avem cinci părți din autostradă neterminate. Trebuie să le licităm și să le construim în același timp, pentru că nimeni nu va fi interesat doar de o singură parte. Asta va fi o mare problemă, să construim în același timp cele cinci părți”, a mai spus ministrul.
Proiectul autostrăzii Brașov-Borș, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003, iar construcția a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până cel târziu în 2012. Contractului a fost încredințat direct de Guvernul Adrian Năstase companiei americane Bechtel, contract despre care fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, spunea în 2009 că a fost „un fel de cerință pentru ca România să intre în NATO”.