Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a decis, marți, să interzică de la difuzare trei spoturi publicitare pentru produse Nivea, Făgăraș și Always, considerând că respectivele clipuri încalcă legislația audiovizualului.
Deși spoturile nu mai sunt difuzate în acest moment, președintele CNA, Laura Georgescu, a precizat că măsura a fost luată de Consiliu pentru a împiedica o eventuală difuzare a acestora în viitor, în forma actuală.
În legătură cu cele trei spoturi, CNA a primit și un punct de vedere din partea Consiliului Român pentru Publicitate (RAC). Astfel, instituția a analizat spoturile publicitare și a decis că acestea încalcă prevederile articolului 1, alineatul 2 din Codul de practică în publicitate, potrivit căruia „comunicarea trebuie să nu exploateze credulitatea, lipsa de experiență sau lipsa de cunoștințe a consumatorilor”, a articolului 1, alineatul 3, conform căruia „trebuie să se evite orice afirmație sau reprezentare care ar putea înșela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare”, dar și a articolului 5, alineatul 1, text ce prevede că „anunțătorul trebuie să fie în măsură să probeze veridicitatea datelor, descrierilor, afirmațiilor, ilustrărilor și testimonialelor folosite în comunicare. Probele trebuie să fie actuale, relevante și documentate”.
În urma discuțiilor, membrii CNA au decis, marți, să aplice o decizie de intrare în legalitate în privința celor trei spoturi, fapt care presupune că acestea nu mai pot fi difuzate pe posturile TV până când nu vor fi modificate astfel încât să respecte prevederile legislației audiovizualului.
Deciziile au fost luate în baza articolului 93 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, conform căruia „comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale”.
În plus, în cazul spotului publicitar Always, CNA a considerat că acesta încalcă și articolul 94 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, care prevede ca „în scopul unei informări corecte, orice informație sau avertizare conținută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri: să fie prezentată static, lizibil și pe o durată suficientă, în cazul informației difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiție standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiție; să fie redată la viteză normală de citire”.