Porțile Casei arhitectului Ion Mincu sunt deschise. În curte, răsfirate, câteva șevalete susțin imagini ale unor clădiri de patrimoniu din întreaga țară: câteva „Monumente Uitate”. Dinăutru, de dincolo de pereți, se aud din când în când sunetele unei viori. Se repetă pentru primul concert din seria SoNoRo Conac.
Puțin după ora 19.30, însă, cei aproximativ 70-80 de spectatori, adunați într-unul din saloanele casei, sunt aduși cu picioarele pe pământ: „Dacă ați venit aici așteptând un recital, vă înșelați. Acesta este un proiect arhitectural”, explică Șerban Țigănaș, președintele Ordinului Arhitecților din România (OAR).
În stânga lui, muzicianul Răzvan Popovici, inițiatorul Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo din București, zâmbește. Ia cuvântul pentru câteva minute, transmițând celor prezenți entuziasmul său și bucuria.
„Dar… să lăsăm muzica să vorbească!”, spune violonistul și se retrage, lăsându-i pe Diana Ketler (pian) și Erik Schumann (vioară) să deschidă evenimentul cu „Liebeslied” pentru vioară și pian, de Fritz Kreisler.
Urmează Terzetto-ul în Do major op. 74 pentru două viori și violă de Antonin Dvořák, „Passacaglia” pentru vioară și violă pe o temă de G. F. Händel, de Johann Halvorsen, și alte scurte compoziții ale lui Mozart și Ăstor Piazzolla, ce-i aduc în fața micului public, în diverse formule, pe Corinne Chapelle (vioară), Răzvan Popovici (violă), David Cohen (violoncel), Marcello Nisinman (bandoneon) și Zoran Marković (contrabas).
Foto: SoNoRo Conac // Șerban Mestecăneanu
Reacțiile spectatorilor variază odată cu tempo-ul muzicii: când tresar „allegro non molto”, când uită să clipească.
Pe șemineul alb, în două sfeșnice aurii, ard 12 lumânări; se țese cumva o atmosferă intimă, plăcut caldă spre deosebire de arșița de afară. Pentru că, așa cum a povestit Răzvan Popovici pentru gândul, „prin muzică se poate face switch-ul între trecut, prezent și viitor”.
După o oră și un bis, recitalul se încheie cu multe aplauze. Muzicienii și spectatorii ies în grădina Casei Mincu zâmbind.
Foto: SoNoRo Conac // Șerban Mestecăneanu
Cum a început „SoNoRo Conac”
„SoNoRo Conac” este un proiect inițiat de Răzvan Popovici, inițiatorul și directorul Festivalului Chiemgauer Musikfrühling din Germania și al Festivalului Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo din București, ce va include o serie de concerte de muzică de cameră, desfășurate în mai multe clădiri de patrimoniu din România.
„Totul a pornit în urmă cu câțiva ani, cu un gând… Așa s-a înfiripat o idee, dat fiind faptul că întotdeauna mi-au plăcut foarte mult arhitectura și clădirile vechi. Întotdeauna am avut așa o pasiune pentru asta, o afinitate”, a povestit muzicianul pentru gândul.
„Și cândva m-am gândit că trebuie făcut ceva pentru că nu e admisibil faptul că sunt atât de multe clădiri goale, nefolosite – clădiri superbe, spectaculoase – care așteaptă… Își așteaptă proprietarii, își așteaptă menirea, își așteaptă revigorarea și inspirația”, a adăugat el, arătând totodată însă că selectarea conacelor sau reședințelor unde urmează să se desfășoare concertele nu a fost deloc ușoară.
„Am avut o listă lungă, se puteau face 50 de concerte. A fost greu de ales pentru că, practic, știam de câteva dintre aceste conace, am văzut în cărțile lansate de Igloo Media tot felul de proiecte de restaurare extraordinare și am început să vizitez împreună cu domnul Sturza (arh. Șerban Sturdza, n. red) mai ales. Și când am ajuns la un anumit număr m-am oprit”.
Așadar, în perioada iunie-septembrie 2013, mai multe clădiri de patrimoniu restaurate parțial sau în totalitate, din diverse regiuni ale României, vor găzdui concertele „SoNoRo Conac”: Castelul Cantacuzino (Bușteni, jud. Prahova), Vila Golescu (Câmpulung-Muscel, jud. Argeș), Domeniul Vila Dobrușa. Crama Avincis (Drăgășani, jud. Vâlcea), Port Cultural Cetate (Cetate, jud. Dolj), Conacul Carp (Țibănești, jud. Iași), Muzeul Memorial Nicolae Bălcescu (Valea Bălcească, Vâlcea), Conacul Udriște-Năsturel (Herești, jud. Giurgiu), Palatul Teleki (Gornești, jud. Mureș).
„Mai demult, casele căutau să aducă muzica. Palatele și conacele erau cutii de rezonanță ale rafinamentului”, a explicat Șerban Țigănaș, președintele OAR. „Lumea s-a schimbat, casele dispar sau sunt date uitării pentru noile case, dar muzica mare a fost ținută minte. E acum rândul muzicii să caute casele, palatele și conacele și să le facă să rezoneze, să ne facă și pe noi să rezonăm, în ritmurile ei și ale arhitecturii. Să nu uităm conacele”, a continuat el.
De fiecare dată, în fața publicului vor veni alți muzicieni. Printre aceștia se numără Diana Ketler (pian), Marcelo Nisinman (bandoneon), Erik Schumann (vioară), Răzvan Popovici (violă), Christian Naș (violă), dar și alți tineri români, bursieri ai programului „SoNoRo Interferențe”. Ei vor interpreta piese ale compozitorilor Béla Bartók, György Ligeti, George Enescu, Wolfgang Amadeus Mozart, AntonÃn Dvořák, Bohuslav Martinů, Franz Liszt și Leos Janacék.
Foto: SoNoRo Conac // Șerban Mestecăneanu
Accesul la evenimente se va face pe baza invitațiilor sau rezervărilor.
„În limita disponibilității, oamenii vor putea veni. Depinde foarte mult de spațiu. Acolo unde va fi posibil vom crea un sistem de înscriere prin email sau prin telefon, iar întotdeauna intrarea va fi liberă”, a precizat Răzvan Popovici pentru gândul.
Cele mai frumoase momente din timpul evenimentelor „SoNoRo Conac” vor fi imortalizate de fotograful Șerban Mestecăneanu, iar în final, imaginile vor fi reunite într-un album editat de Igloo Media. Acesta va fi lansat în noiembrie, în cadrul Festivalului SoNoRo.
Pentru mai multe detalii despre datele viitoarelor concerte urmăriți site-ul conac.sonoro.ro.
Despre Răzvan Popovici
S-a născut în București, într-o familie de muzicieni. A început să studieze viola cu tatăl său, Mugur Popovici.
A cântat ca solist pe Theatre-des-Champs-Elysée din Paris, în sala Filarmonicii din Köln și la Festspielhaus din Baden-Baden, în South Bank și Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim sau Prinzregententheater din München.
De asemenea, Răzvan Popovici a particpat ca instrumentist în Orchestra Filarmonicii din Berlin și a fost prim violist invitat al Filarmonicii din Essen, al orchestrelor de cameră din München, Köln, Kobe și al Orchestrei Festivalului din Gstaad.
În urmă cu opt ani a inițiat Festivalul Internațional de Muzică de Cameră SoNoRo din București. Este totodată și inițiatorul și directorul Festivalului Chiemgauer Musikfrühling din Germania.
În sezonul 2009/2010, Răzvan Popovici a debutat în Musashino Hall din Tokio, în Konzerthaus și Musikverein din Viena și în Carnegie Hall din New York.