Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a decis, joi, să interzică de la difuzare spotul publicitar pentru Calgon, considerând că respectivul clip încalcă legislația audiovizualului.
Consiliul Național al Audiovizualului a analizat, în ședința de joi, spoturile publicitare pentru Calgon, Superbet, Aqua Carpatica și Fundația Mereu Aproape. La ședința CNA de joi au participat președintele CNA, Laura Georgescu, vicepreședintele Viorel Vasile Buda și membrii Radu Călin Cristea, Florin Gabrea, Monica Gubernat, Narcisa Iorga, Răsvan Popescu, Cristina Trepcea și Lorand Turos.
„Sesizarea privind spotul Calgon a fost considerată ca făcând afirmații înșelătoare, așa cum a sesizat consumatorul, acele afirmații nu au putut fi demonstrate de producător. (…) În ceea ce privește spotul Fundației Mereu Aproape, Comitetul Etic al RAC a analizat această sesizare și a considerat că prin acest mesaj social sunt încălcate articolul 1 al Codului de practică în publicitate, articolul 1, alineatul 1, 5, articolul 6, alineatul 4 și articolul 33. Aceste prevederi susțin următoarele: «comunicarea trebuie să fie onestă, adevărată, clară și decentă și trebuie să evite orice element care ar fi în măsură să diminueze încrederea consumatorului în comunicarea în general». (…) În legătură cu spotul Superbet, în care un consumator reclamă în vulgaritatea explicită a acestui mesaj și orele la care a fost difuzat, a fost constatat faptul că se încalcă Codul de practică în publicitate. De asemenea, se recomandă revizuirea comunicării comerciale. În ceea ce privește sesizarea privind spotul TV pentru apa Aqua Carpatica, RAC a analizat aceaste plângeri anterior legate de acest spot, totdeauna ele au fost găsite că încalcă Codul de practică în publicitate. Aceasta ar fi fost a treia sau a patra sesizare. De asemenea, Comitetul Etic a constatat că se încalcă Codul de practică în publicitate”, a declarat reprezentanta RAC, în ședința de joi a Consiliului Național al Audiovizualului.
În acest context, președintele CNA, Laura Georgescu, a propus o somație publică pentru posturile de televiziune care au difuzat reclamele Aqua Carpatica, Superbet și Fundația Mereu Aproape. În cazul reclamei pentru Calgon, s-a propus să se aplice o decizie de intrare în legalitate, fapt care presupune că acesta nu mai poate fi difuzat pe posturile TV până când nu va fi modificat astfel încât să respecte prevederile legislației audiovizualului.
În baza articolului 93 din Codul CNA, conform căruia „comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale”, pentru spotul Calgon a fost votată intrarea în legalitate, în unanimitate de membrii CNA prezenți la ședința de joi.
Pentru difuzarea comunicării sociale a Fundației Mereu Aproape, Antena 1, Antena 2, Antena 3 au fost somate public, propunerea Laurei Georgescu întrunind șapte voturi „pentru” și două „împotrivă” (Răsvan Popescu și Radu Călin Cristea). Decizia a fost luată în baza articolului 12, alineatul 2 din Codul CNA, care prevede că, „în lipsa unui sistem de acces condiționat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcție de conținutul acestuia”.
De asemenea, televiziunile România TV și B1 TV au fost somate public pentru difuzarea reclamei Superbet, propunerea președintelui CNA, Laura Georgescu, fiind votată de toți membrii Consiliului. Decizia a fost luată în baza articolului 29, alineatul 1, b și c, conform căruia „comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiții: b) să nu facă uz de tehnici subliminale;c) să nu prejudicieze demnitatea umană” și alineatul 2, potrivit căruia „comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor și, în special: a) să nu instige în mod direct minorii să cumpere un produs sau serviciu, prin exploatarea lipsei de experiență ori a credulității acestora; b) să nu încurajeze în mod direct minorii să își convingă părinții sau pe alte persoane să cumpere bunurile ori serviciile care fac obiectul publicității; c) să nu exploateze încrederea specială pe care minorii o au în părinți, profesori sau alte persoane; d) să nu prezinte în mod nejustificat minori în situații periculoase”.
LOTO: 6 persoane, la un pas de a încasa 9,66 milioane de euro