După moartea jurnalistului american Michael Hastings au apărut zvonuri potrivit cărora autoturismul său în care și-a găsit sfârșitul în urma unui accident ar fi putut fi controlat de la distanță. Acum doi cercetători susțin că acest lucru poate fi posbil, scrie newscientist.com.
Pe 27 iulie, doi ingineri spanioli – Javier Vázquez Vidal și Alberto Garcia Illera – vor face o demonstrație la conferința de securitate din Las Vegas, Nevada. Ei au construit un dispozitiv de 25 dolari, prin care pot evita securitatea de la unitatea de control electronic a mașinii.
Practic, inginerii susțin că, în acest fel, nu mai este mult până când o mașină modernă ar putea fi controlată de la distanță, astfel încât ea să fie făcută să accelereze sau să încetinească brusc.
A fost un accident?
În primele ore ale zilei de 18 iunie, un Mercedes coupe care rula cu o viteză extrem de mare de-a lungul unei străzi din Los Angeles s-a izbit de un palmier. Mașina a luat foc, iar șoferul a murit. Impactul a aruncat motorul la 50 de metri de mașină. A fost un accident? Sau mașina a fost controlată de pe marginea drumului, prin intermediul unei telecomenzi?
Ideea ar putea părea o nebunie, dar e una pe care Richard Clarke, un fost consilier specializat în domeniul combaterii terorismului și care a activat în cadrul Consiliului Național de Securitate al SUA a făcut-o publică după ce șoferul a fost identificat ca fiind jurnalistul Michael Hastings. Cunoscut pentru anchetele sale despre armata americană și agențiile de informații, Hastings le-a transmis colegilor săi pe email, cu o zi înainte de a muri, că este pe cale să investigheze un mare subiect de presă.
Dovezile existente ar putea indica un atac cibernetic asupra mașinii, spune Clarke intr-un interviu acordat Huffington Post. Agențiile de informații, spune el, pot controla de la distanță de o mașină și o pot face să acceleze brusc sau să frâneze brusc, de exemplu.
Inginerii Vázquez Vidal și Garcia Illera vor arăta cum dispozitivul lor – la care ei susțin că au folosit un cip de un dolar – poate citi și scrie date pe o memorie frecvent utilizată la ECU, fabricată de compania Bosch din Germania.
În acest fel, ei pot face ca mașina să consume mai putin combustibil, de exemplu. „În scurt timp s-ar putea prelua controlul total asupra unui vehicul – deschiderea unui airbag, activarea frânelor, sau imobilizarea unei mașini în orice moment”, a adăugat Vázquez Vidal.