CSAT nu a emis, în urma ședinței de vineri, nicio nouă decizie privind privatizarea CFR Marfă, informează Președinția, menționând că strategia de privatizare a companiei a fost avizată de către Consiliu prin hotărârea din 5 februarie.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de Administrația Prezidențială după încheierea ședinței, discuțiile din cadrul CSAT privind privatizarea CFR Marfă au fost „constructive”.
„Membrii CSAT au avut o discuție constructivă legată de acest proces de privatizare având ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» – S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Țării a avizat strategia de privatizare a CFR Marfă prin Hotărârea CSAT nr. 23/5.02.2013. Nu s-a emis o altă decizie CSAT”, se afirmă în comunicatul menționat.
În comunicat se menționează că ședința de vineri a fost convocată de președintele Traian Băsescu în urma solicitării Guvernului transmisă joi de a introduce pe ordinea de zi a unei viitoare ședințe a Consiliului subiectul HG din 24 iulie referitoare la aprobarea contractului de privatizare a CFR Marfă cu Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător.
De asemenea, în comunicatul Președinției se precizează prezența la ședința CSAT, premierul Victor Ponta fiind înlocuit de vicepremierul Gabriel Oprea, lipsind totodată de la lucrări, fără înlocuitor, ministrul Economiei, Varujan Vosganian.
De asemenea, la lucrări nu a fost invitat niciun reprezentant al Ministerului Transporturilor, fiind însă menționat ca invitat la ședință consilierul prezidențial pentru constituțional-legislativ, Claudiu Constantin Dinu.
La ședință au participat ministrul Finanțelor Publice, Daniel Chițoiu, ministrul Apărării, Mircea Dușa, ministrul de Interne, Radu Stroe, ministrul Justiției, Robert Cazanciuc, ministrul Afacerilor Externe, Titus Corlățean, șeful SRI, George Maior, șeful SIE, Teodor Meleșcanu, șeful Statului Major General, Ștefan Dănilă, secretarul CSAT, Ioan Oprișor și consilierul prezidențial pentru securitate națională, Iulian Fota.
Anunțul potrivit căruia președintele Traian Băsescu a decis convocarea de urgență a CSAT, vineri, a fost transmis joi de Administrația Prezidențială.
„Administrația Prezidențială informează că joi, 1 august, la ora 17.05, la Secretariatul Consiliului Suprem de a Apărare a Țării (CSAT) a fost depusă o solicitarea a Guvernului României pentru convocarea unei ședințe a CSAT cu privire la Hotărârea de Guvern nr. 526 din 24 iulie 2013 pentru aprobarea condițiilor principale ale contractului de vânzare de acțiuni între stat, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, și Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător, având ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui pachet de acțiuni, reprezentând 51% din capitalul social al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» – S.A. Președintele României, domnul Traian Băsescu, a decis convocarea de urgență a CSAT vineri, 2 august, la ora 11.00”, se arăta în comunicatul Administrației Prezidențiale.
Sursa citată menționa că, în cazul în care prim-ministrul Victor Ponta nu poate răspunde convocării la ședința CSAT, este invitat, fără drept de vot, conform legii, vicepremierul Gabriel Oprea.
GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acțiuni și asumându-și investiții de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiții de mediu.
Președintele și premierul au o dispută privind privatizarea CFR Marfă, Traian Băsescu cerând ca Victor Ponta să își asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.
Guvernul a aprobat contractul cu GFR, în 24 iulie, susținând însă că tranzacția trebuie aprobată de CSAT.
Președinția a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitației.
Potrivit Executivului, neformularea unei poziții a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat și restructurarea companiei.
Miercuri a fost publicată pe site-ul Președinției, la secțiunea CSAT – hotărâri emise de Consiliu, hotărârea Consiliului din 5 februarie privind avizarea privatizării CFR Marfă, în document afirmându-se că „modalitatea concretă și procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului României”.
Potrivit hotărârii menționate, CSAT avizează proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă și a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.
În articolul 2 al hotărârii se arată că „modalitatea concretă și procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului României”.
Hotărârea CSAT mai cuprinde și solicitarea către Ministerul Transporturilor de a include în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancțiunea rezoluțiunii contractului și plata unor daune interese, să mențină obiectul de activitate al CFR Marfă și să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existență, a obligațiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislației în vigoare, protocoalelor și acordurilor naționale și internaționale.
Aceste obligații menționate în hotărâre sunt nevoile de apărare a țării, transportul trupelor și materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamități naturale, situații de criză și de război sau alte situații deosebite, angajamentele asumate de România prin Tratatul NATO și convențiile încheiate cu SUA.
Contactat de MEDIAFAX, purtătorul de cuvânt al președintelui, Bogdan Oprea, a declarat miercuri că, potrivit Legii 182/2002 referitoare la protecția informațiilor clasificate, sunt două persoane care pot hotărî desecretizarea unei hotărâri a CSAT – șeful statului și secretarul CSAT.
Oprea a menționat atunci că „la ședința CSAT din 5 februarie au fost prezenți atât premierul Victor Ponta, cât și ceilalți miniștri care sunt membri ai CSAT”.
„Totodată, potrivit legii de organizare și funcționare a CSAT (art.6, alin.3 – n.r.), Consiliul adoptă hotărârile sale prin consens”, a menționat Oprea.
În comunicatul dat publicității la finalul ședinței CSAT din 5 februarie se arăta că: „La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» – S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Țării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic și respectarea obligațiilor pe care «C.F.R. Marfă» – S.A. le are față de MApN, NATO și alte structuri de securitate”.