În loc de instalarea la șefia Ministerului Transporturilor, Ovidiu Silaghi va da cu subsemnatul la DNA. Cu patru zile înainte de expirarea termenului stabilit de președinte pentru a da un răspuns la propunerea USL, procurorii au cerut aviz Parlamentului pentru începerea urmăririi penale a fostului ministru liberal, care ar fi pretins și primit de la omul de afaceri Nelu Iordache 200.000 de euro ca să nu se rezilieze contractele pe care firma sa, Romstrade, le avea cu CNADNR. De altfel, Iordache, care se află din decembrie în arest, este cel care a povestit procurorilor cum s-a întâlnit cu fostul ministru, chiar la acesta acasă, întrevederea fiind aranjată de un fost șef din cadrul DGIPI, Remus Șpan, care conducea divizia de interceptări.
Silaghi admite că s-a întâlnit cu Nelu Iordache, însă spune că discuțiile au avut loc în contextul campaniei electorale. Mai mult, el recunoaște că îl știe pe Remus Șpan „de la noi din zonă”. „Sigur m-am întâlnit între două trasee în campania electorală. La mine acasă vin mulți oameni în campania electorală”, a susținut Silaghi, într-o intervenție la Realitatea, negând însă că a luat bani de la omul de afaceri.
Potrivit procurorilor DNA, Ovidiu Silaghi ar fi primit 200.000 de euro pentru a interveni pe lângă CNADNR, instituție în subordinea Ministerului Transporturilor, în vederea anulării deciziei de reziliere a unui contract și pentru a nu proceda la rezilierea altor contracte pe care Romstrade le avea. Anul trecut,, în noiembrie, după ce Ovidiu Silaghi a intrat în vizorul ANI, perioadă premergătoare totodată arestării lui Nelu Iordache, CNANDR a reziliat, în mai puțin de o lună contractele pe care le avea cu compania controlată de Iordache.
De asemenea, Silaghi i-ar fi cerut lui Iordache deschiderea de către Blue Air, companie pe care o deținea, a unor rute care să lege aeroportul din Satu Mare de destinații din Europa.
Silaghi e așteptat miercuri la DNA, potrivit propriilor declarații fiind invitat de procurori la discuții încă de pe data de 12 august.
Ce le-a povestit Iordache procurorilor
Potrivit Mediafax, Nelu Iordache le-a povestit procurorilor cum i-ar fi dat banii lui Silaghi, în cadrul unei întâlniri avute la acesta acasă, în timpul discuțiilor fostul ministru folosind un „aparat de bruiaj”. De asemenea, potrivit lui Iordache, acasă la ministru era și Remus Șpan. Iordache le-a spus procurorilor că Silaghi i-ar fi promis că va discuta cu șeful CNADNR.
„Când am ajuns la Silaghi Ovidiu acasă, i-am spus acestuia motivul pentru care am venit. Din ce am observat, știa că urmează să vin la el și știa și de problema rezilierii (contractelor dintre Romstrade și CNADNR – n.r.). Încă înainte de a începe discuția, Silaghi Ovidiu a pornit un aparat de bruiaj. După ce i-am spus pentru ce am venit, și i-am zis că am banii la mine, precizându-i și cuantumul sumei, mi-a zis că este ok și m-a pus să pun banii pe o masă din cameră. În continuare, ne-am mutat în altă cameră, unde era și ȘR(Șpan Remus-n.r.), unde Silaghi Ovidiu mi-a spus că va lua legătura cu PM(Pop Mircea, șeful CNADNR -n.r.) a doua zi dimineață pentru anularea rezilierii și am băut un pahar de vin. Întâlnirea a durat aproximativ 40 minute”, le-a declarat Iordache procurorilor anticorupție.
Omul de afaceri a mai arătat că s-ar fi simțit șantajat de fostul demnitar atunci când acesta i-a cerut să extindă cursele aeriene, în schimbul achitării, conform calendarului, a sumelor de bani de la CNADNR, pentru lucrările de la autostradă.
Tot Nelu Iordache le-a spus anchetatorilor că extinderea liniilor aeriene ale Blue Air i-ar fi fost necesare, potrivit lui Silaghi, finului acestuia, în contextul candidaturii sale la șefia Consiliului Județean Satu Mare.
„În urma discuțiilor pe care le-am avut la acel moment cu ministrul Silaghi a rezultat că pentru a avea liniște în ce privește efectuarea plăților către Romstrade de către CNADNR trebuia să deschid rute aviatice noi cu firma B A T A, care să lege orașul Satu Mare de Europa. Mi-a spus atunci că acest lucru îi este necesar pentru că finul lui, al cărui nume nu mi-l amintesc la acest moment, candida la funcția de președinte al Consiliului Județean Satu Mare. Din câte îmi amintesc, ulterior a și obținut această funcție”, a spus Iordache la DNA, declarațiile sale fiind preluate și verificate de anchetatorii anticorupție.
Iordache a mai declarat că a perceput „această solicitare ca un șantaj și o cumpărare a liniștii în ce privește încasarea banilor de la CNADNR”, în condițiile în care, susține omul de afaceri, efectuarea unor curse de la Satu Mare urma să-i aducă „o pierdere majoră lunară”.
„Cu toate acestea, am fost de acord pentru că nu aveam ce să fac. În timpul discuției după ce i-am spus lui Silaghi Ovidiu că sunt de acord cu aceste noi rute, acesta l-a contactat telefonic pe finul său, i-a comunicat ce a discutat cu mine și i-a spus că trebuie să se vadă la aeroport cu mine de urgență. Când am plecat înapoi la București, în aeroportul din Satu Mare m-am întâlnit cu acest individ, am făcut schimb de cărți de vizită și i-am comunicat numele persoanei de contact din partea B A T A SA, respectiv pe G R”, a mai arătat Iordache, în declarația sa.
Omul de afaceri le-a mai declarat procurorilor că, la întoarcerea în București, a cerut unui angajat să-i facă un calcul al costurilor privind deschiderea noilor rute impuse de Silaghi și astfel a reieșit o pierde lunară de aproximativ 250.000 de euro.
„Cu toate acestea, le-am dat ordin celor din conducerea B A T A să demareze procedurile de deschidere a acestor rute la Satu Mare în cel mai scurt timp posibil. Din câte îmi amintesc, GR a discutat cu finul lui Silaghi Ovidiu și modalitatea de promovare și publicitate pentru aceste curse, publicitate care se desfășura simultan cu publicitatea pentru campania electorală a acestuia”, a mai declarat Nelu Iordache.
Omul de afaceri le-a spus anchetatorilor și că suma de 200.000 de euro pe care i-ar fi dat-o lui Ovidiu Silaghi era, în opinia lui, suficientă „pentru a temporiza o vreme tendințele de reziliere a contractelor”.
„În acest context am înțeles ce am de făcut, adică să-i dau ministrului Silaghi Ovidiu o sumă de bani. Având în vedere că pierderea lunară suferită BATA S.A. cu acele curse noi a fost de aproximativ 250.000 de euro, am considerat că a-i da lui Silaghi Ovidiu suma de 200.000 de euro ar fi suficient pentru a temporiza o vreme tendințele acestea de reziliere a contractelor”, a mai arătat Iordache, în fața anchetatorilor DNA.
Contracte reziliate înainte de a pleca de la minister
Pe ultima sută de metri a mandatului lui Silaghi la Transporturi și în perioada premergătoare arestării lui Nelu Iordache pentru deturnare de fonduri, CNADNR a reziliat mai multe contracte pe care le încheiase cu firma omului de afaceri Romstrade.
Astfel, pe 22 noiembrie 2012, Compania a anunțat rezilierea contractului „Proiectare si execuție Autostrada Nădlac – Arad si drum de legătură, Lot 1, km 0+000 – km 22+218″, semnat cu asocierea SC Romstrade SRL – Monteadriano Engenharia e Construcao SA – SC Donrep
Construct SRL, pe motiv de neîndeplinire a obligațiilor contractuale, respectiv întârzieri în derularea lucrărilor.
Șase zile mai târziu, pe 28 noiembrie 2012, CNADNR a reziliat din aceleași motive contractul al cărui obiect era „Reabilitarea DN6, Alexandria-Craiova, LOT 2: km 132+435-km 185+230”.
Pe 4 decembrie, la două zile de după arestarea lui Nelu Iordache, Compania de Autostrăzi a anunțat rezilierea altor două contracte încheiate cu Romstrade. Este vorba despre modernizarea DN5 București-Adunații Copăceni, km 7+573 – km 19+220, și construcția variantei de ocolire a Municipiului Caracal.
Pe 5 decembrie 2012, CNADNR a trimis Ronstrade înștiințările de reziliere a altor două contracte având ca obiect întreținerea pe timp de iarnă 2012-2013, lot 6 SDN Ploiești și lot 9 A2 (București – Lehliu), contracte încheiate cu o lună înainte.