Prima pagină » Economic » Canalul Dunăre-Marea Neagră va fi modernizat cu 230 de milioane de euro

Canalul Dunăre-Marea Neagră va fi modernizat cu 230 de milioane de euro

Anul acesta vor începe lucrările de modernizare a Canalului Dunăre-Marea Neagră și a Canalului Poarta Ablă-Midia Năvodari, valoarea investiției finanțată din fonduri europene ridicându-se la peste un miliard de lei, echivalentul a circa 230 de milioane de euro, la un curs mediu de 4,45 lei/euro.

Anul acesta vor începe lucrările de modernizare a Canalului Dunăre-Marea Neagră și a Canalului Poarta Albă-Midia Năvodari, valoarea investiției finanțată din fonduri europene ridicându-se la peste un miliard de lei, echivalentul a circa 230 de milioane de euro, la un curs mediu de 4,45 lei/euro.

Proiectul are în vedere modernizarea unor echipamente și instalații vechi de aproape 40 de ani, din opt puncte situate de-a lungul celor două canale, mai exact modernizarea mai multor ecluze (Cernavodă, Agigea, Ovidiu), a unei stații de pompare (km. 60 Cernavodă), a două galerii de ape mari (Ecluza Ovidiu și Ecluza Năvodari) și a 3 stații pentru apărarea localităților împotriva inundațiilor (Ștefan cel Mare-Saligny, Facilia și Mircea Vodă).

Lucrările se vor desfășura pe o perioadă de patru ani și vor fi executate de un consorțiu format din companiile Romenergo, DSD Noell GmbH, UTI Group, Argos și Utilnavorep, singurul care s-a prezentat la licitație.

Sursă: Google Maps

„Prin implementarea proiectului se dorește: mărirea gradului de funcționare și siguranță a ecluzelor, având în vedere că echipamentele și instalațiile au durata de viață expirată, ele fiind construite în perioada 1975-1984, mărirea capacității de trafic naval pe canalele navigabile și eficientizarea activității companiei ca urmare a scăderii costurilor de exploatare”, au explicat reprezentanții Companiei Naționale „Administrația Canalelor Navigabile” Constanața (ACN), cea care administrează buna funcționare a canalelor.

Proiectul este finanțat prin Programul Operațional Sectorial Transport, de la Fondul de Coeziune.

Anul acesta, în bugetul Ministerului Transporturilor s-au prevăzut credite bugetare în valoare de 66,2 milioane de lei pentru ACN. Anul viitor, valoarea creditelor este estimată să crească la 160,2 milioane de lei. În 2015, aceasta ar urma să ajungă la 525,3 milioane de lei, în 2016 suma estimată pentru proiect este de 184,6 milioane de lei, iar în 2017, 85,9 milioane de lei.

Pentru consultanță ACN a organizat o licitație, valoare estimată a contractului fiind cuprinsă între 9,8 și 11,7 milioane de lei.

La finele lunii mai, ACN a demarat licitația publică pentru prima etapă a lucrărilor de proiectare și execuție, valoarea contractului fiind estimat între 722,2 și 866,6 milioane de lei.

Sursă: Wikimaps

Canalul Dunăre-Marea Neagră este considerat de o importanță strategică pentru România, dar și pentru sistemul dunărean de navigație deoarece leagă fluviul de un port maritim de primă mărime, Portul Constanța Sud, în care au acces și unde pot opera cele mai mari nave ce tranzitează Canalul Suez și Strâmtoarea Bosfor.

„Realizarea obiectivului de investiții va facilita accesul în cadrul Uniunii Europene pentru o populație de aproximativ 350.000 de locuitori (Dobrogea și zonele localităților Constanța, Medgidia, Murfatlar, Ovidiu, Năvodari)”, se arată în nota de fundamentare a hotărârii de guvern privind „Modernizare ecluze-echipamente și instalații în 8 (opt) locații de-a lungul Canalului Dunăre-Marea Neagră și Canalului Poarta Albă-Midia Năvodari”.

Totodată, investiția va asigura apa necesară pentru dezvoltarea agriculturii din regiunea Dobrogea, sursa de apă potabilă pentru zona turistică de pe litoralul Mării Negre și pentru locuitorii acesteia. Mai mult, va asigura colectarea și dirijarea la mare a apelor din precipitații, prevenind astfel inundațiile din bazinul hidrografic al celor două canale. Totodată, va asigura o sursă de apă industrială pentru toți agenții economici din bazinul hidrografil a celor două canale navigabile.

„În faza de implementare a obiectivului de investiții în decurs de 48 de luni vor fi angajate aproximativ 655 persoane cu normă întreagă, iar în faza de operare vor fi create locuri de muncă pentru 7 persoane angajate permanent”, se mai arată în document.

Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost inaugurat la începutul anului 1984, iar Canalul Poarta Albă-Midia, la finele anului 1987.

Citește și