Ministrul Educației a cerut directorilor de școli să pună accent în noul an pe inspecția la clasă și pe evaluările constante, fără a pune presiune pe elevi, precizând că este anormal ca, la finalul clasei a VIII-a, 34.000 de elevi să nu fie capabili să obțină media 5 la Evaluarea Națională.
Ministrul Educației, Remus Pricopie, le-a spus directorilor de unități școlare din județul Ilfov, cu care s-a întâlnit marți, că în anul școlar 2013-2014 trebuie să pună accent pe inspecția la clasă și să monitorizeze cu atenție procesul de predare-învățare.
Pricopie a precizat că rezultatele comparative între mediile din gimnaziu și mediile la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a au arătat, în multe cazuri, diferențe mult prea mari de notare a elevilor, de la 1,5 până la 7 puncte.
În acest sens, ministrul a subliniat importanța introducerii evaluării naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, ca parte a măsurilor de monitorizare și îndrumare a elevilor și profesorilor.
„Degeaba am făcut reforme la nivelul sistemului, dacă ele nu se regăsesc, zi de zi, în clasă, la nivelul comunității școlare. Inspecția la clasă va fi o prioritate a anului școlar 2013-2014. Testarea elevilor, fără note, fără a pune presiune pe ei, este necesară pentru a îndrepta, din timp, parcursul educațional al acestora. Este anormal ca, la finalul clasei a VIII-a, 34.000 de elevi să nu fie capabili să obțină media 5 la Evaluarea Națională”, a subliniat ministrul Educației.
La dezbaterea desfășurată la sediul Inspectoratului Școlar al Județului Ilfov au participat și președintele Consiliului Județean, Marian Petrache, prefectul județului Ilfov, Speranța Cliseru, reprezentanții Poliției, Jandarmeriei și ai Direcției de Sănătate Publică.
Ministrul Remus Pricopie a declarat, într-un interviu acordat agenției MEDIAFAX, că printre noutățile anului școlar care începe la 16 septembrie sunt creșterea ponderii mediei la Evaluarea Națională de la 50 la 75 la sută, introducerea simulării bacalaureatului la clasa a XI-a, evaluarea periodică la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a.
Pricopie a spus că vor fi introduse, din noul an școlar, controale care vor urmări prezența la școală, ce se întâmplă în clasă și modul în care decurge evaluarea.
Primele controlate, chiar din septembrie-octombrie, vor fi școlile unde au fost variații foarte mari între evaluările la clasă și Evaluările Naționale, a precizat Pricopie, în interviul pentru MEDIAFAX.
Despre Bacalaureat, ministrul a spus că pregătirea pentru examen va începe din 16 septembrie și se va verifica dacă există în fiecare liceu program de ore suplimentare, meditații la școală.
Ministerul Educației a constatat în 25 de județe, respectiv în 59,52 la sută din totalul unităților de învățământ, diferențe între 2 și 2,5 puncte între mediile mari din gimnaziu, și cele mici obținute de elevi la Evaluarea Națională.
Potrivit Ministerului Educației, această „ruptură” între cele două tipuri de evaluare a fost identificată în 25 de județe, respectiv Iași, Sibiu, Brașov, Argeș, Giurgiu, Bacău, Constanța, Dâmbovița, Maramureș, Alba, Vaslui, Bistrița-Năsăud, Mehedinți, Sălaj, Tulcea, Bihor, Arad, Teleorman, Satu-Mare, Covasna, Dolj, Harghita, Călărași, Botoșani și Ialomița.
În alte șase județe, respectiv Vâlcea, Mureș, Timiș, Hunedoara, Caraș-Severin și Olt, diferențele sunt și mai mari, depășind 2,5 puncte.
O situație considerată acceptabilă, respectiv un raport de 1,5 până la 2 puncte între mediile pe ciclul gimnazial și cele la Evaluarea Națională, a fost înregistrată în județele Gorj, Suceava, Vrancea, Ilfov, Prahova, Cluj, Buzău, Galați și Neamț, reprezentând 21,42 la sută din unitățile de învățământ la nivel național.
„Numai Bucureștiul și județul Brăila înregistrează un raport normal între evaluarea la clasă și Evaluarea Națională, dar reprezintă doar 4,76 la sută din totalul județelor”, potrivit Ministerului Educației.
Toate unitățile de învățământ unde diferențele de notare sunt mari sau unde numărul de elevi cu medii de promovare a fost scăzut vor fi monitorizate constant. Astfel, inspectoratele școlare vor realiza analize punctuale, iar conducerile școlilor vizate vor fi evaluate în funcție de măsurile pe care le vor adopta pentru îmbunătățirea procesului de predare-învățare, a mai arătat Ministerul Educației.