Industria aeriană a generat anul trecut la nivel global o medie a profitului pentru fiecare pasager transportat de 2 dolari, echivalentul unei cafele, și ar putea înregistra în 2013 o dublare a câștigului, la 4 dolari, care ar putea acoperi costul unui sandwich, afirmă Tony Tyler, șeful IATA.
„Suntem o industrie care generează venituri foarte mari, dar și costuri extrem de ridicate, iar profitabilitatea reprezintă o mică diferență între acești doi indicatori. Este foarte ușor să treci de la un profit mic la o pierdere ridicată”, a declarat vineri, la București, directorul general și CEO-ul Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), la un eveniment pe tema aviației.
El a arătat că printre factorii care vor contribui la creșterea profitabilității în acest an se numără prețurile mai mici la combustibili, eficientizarea activității și un management mai bun al costurior, dar și unele restructurări sau consolidări în cazul anumitor piețe.
Tyler a subliniat că profitul înregistrat de acest sector este extrem de scăzut, iar autoritățile trebuie să înțeleagă acest lucru, deși industria este o țintă ușoară pentru taxare.
„Experiența ne arată că aviația prosperă mai bine atunci când nu este supusă interferențelor guvernamentale. Trasportatorii tradiționali cu servicii complete din Estul Europei se confruntă cu provocări semnificative din partea unor concurenți noi și vor trebui să-și adapteze modelele de business pentru a supraviețui. Nu vor reuși acest lucru dacă sunt opriți de către cei care le dețin. Guvernele trebuie să înțeleagă că rolul lor nu este acela de micro-management al businessului, ci acela de a-și exercita viziunea strategică”, a spus el.
Potrivit datelor furnizate de reprezentantul IATA, în acest an peste 3 miliarde de pasageri vor utiliza transportul aerian, flota totalizând la nivel global peste 23.000 de avioane.
În România, aviația asigură 78.000 de locuri de muncă și are o contribuție de 1 miliard de euro în PIB, comparativ cu Ungaria, unde sunt 48.000 de joburi și 1,1 miliarde euro în PIB. Datele pentru Bulgaria și Polonia indică 141.000, respectiv 84.000 de locuri de joburi, cu o contribuție în PIB de 1,75 miliarde euro, în cazul primei țări, și 2 miliarde euro, pentru a doua.
Reprezentantul IATA a arătat că problema cea mai presantă legată de infrastructura din Europa este „Single European Sky”, iar lipsa de voință politică spre a unifica spațiul aerian european costă acest continent 5 miliarde de euro în fiecare an.
IATA reprezintă 240 de companii aeriene, care acoperă 84% din traficul aerian la nivel global.