Prima pagină » Știri » Ce s-a întâmplat cu compania Romstrade, după arestarea lui Nelu Iordache

Ce s-a întâmplat cu compania Romstrade, după arestarea lui Nelu Iordache

Ce s-a întâmplat cu compania Romstrade, după arestarea lui Nelu Iordache
Romstrade, unul din cei mai mari constructori români în ultimii ani, deținut de omul de afaceri Nelu Iordache, are în prezent sub 100 de salariați, în condițiile în care în decembrie 2012, momentul intrării în insolvență, compania avea 930 de angajați direcți și indirecți.

Romstrade, unul din cei mai mari constructori români în ultimii ani, deținut de omul de afaceri Nelu Iordache, are în prezent sub 100 de salariați, în condițiile în care în decembrie 2012, momentul intrării în insolvență, compania avea 930 de angajați direcți și indirecți.

Romstrade este în insolvență din 10 decembrie 2012 și se află în prezent într-o perioadă de observație, următorul pas fiind soluționarea contestațiilor depuse la tabelul preliminar de creanțe, afișat pe 5 martie. Termenul în instanță pentru soluționarea acestor contestații este luni, 7 octombrie, au declarat agenției MEDIAFAX reprezentanții Casei de Insolvență Transilvania (CITR), administratorul judiciar al constructorului.

„În acest moment, supraveghem constant activitatea companiei și căutăm soluțiile optime. Un prim pas în acest proces este soluționarea contestațiilor și definitivarea tabelului de creanțe. Astfel, împreună cu creditorii, vom putea lua apoi o decizie în privința opțiunii de a depune un plan de reorganizare și care ar fi măsurile și premisele acestuia. Decizia va fi luată împreună cu comitetul creditorilor, care va lua în calcul situația contractelor la momentul respectiv. De asemenea, se vor căuta surse de finanțare și va fi elaborat un scenariu care va permite acoperirea într-un grad cât mai ridicat a datoriilor înscrise în tabelul definitiv de creanțe”, potrivit sursei citate.

La momentul intrării în procedura de insolvență compania avea 930 de angajați direcți și indirecți, dar în prezent personalul angajat este de sub 100 de persoane, în condițiile rezilierii principalelor contracte și nevoii de rentabilizare a costurilor operaționale, arată reprezentanții CITR.

„Este dificilă o estimare a cifrei de afaceri, sau a pierderii societății pe 2013, deoarece în contextul în care se află compania, indicatorii financiari pot fi influențați de o serie de factori ce țin de procedură, dar și de contextul extern”, potrivit administratorului judiciar.

Compania nu a depus situațiile financiare pentru 2012 la Ministerul de Finanțe, anul 2011 fiind încheiat cu un rulaj de circa 540 milioane lei, pierderi de aproape 11 milioane lei și un număr mediu de 1.623 de salariați.

Constructorul are în continuare contracte în derulare, aflate în diverse stadii execuționale, juridice și financiare. Pentru majoritatea proiectelor aflate în derulare, principala problemă este lipsa surselor de finanțare.

„Romstrade nu a mai participat la proceduri de achiziție publică în calitate de ofertant deoarece nu are în acest moment disponibilități financiare pentru constituirea garanțiilor de participare și de obținere a liniilor de cash-flow solicitate în documentațiile de atribuire. Un alt motiv al imposibilității de a participa la procedurile de achiziții publice este rezilierea unor contracte aflate în derulare și existența unor litigii pe tema creării de prejudicii pentru autoritățile contractante”, afirmă reprezentanții casei de insolvență.

Printre contractele reziliate ale Romstrade se numără cele pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nadlac-Arad, reabilitarea unui tronson al DN6 Alexandria-Craiova, modernizarea DN5 București – Adunații Copăceni, construcția variantei de ocolire Caracal sau executarea pasajului suprateran Mihai Bravu – Splaiul Unirii din București. Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a declarat la jumătatea lunii septembrie că va fi reziliat și contractul de lucrări la șoseaua Transalpina.

Romstrade a fost fondată în anul 1994 și are ca asociați pe Nelu iordache (76%) și Gheorghe Cruceru (24%), principalii clienți fiind Aeroportul Internațional Băneasa, CNADNR, DRDP București și Craiova, primăriile Deva, Voluntari și Ploiești, FDFEE Electrica Muntenia, Alpine și Astaldi, potrivit raportului privind cauzele și împrejurările care au condus la insolvența companiei, elaborat de CITR.

În respectivul document, datând din luna martie, administratorul judiciar arăta că declinul Romstrade a fost cauzat de investiții neproductive, costuri de finanțare nesustenabile și scăderea profitabilității, apreciind că este dificil de identificat acel „nucleu sănătos” de la care să pornească reconstrucția firmei.

Tribunalul Giurgiu a aprobat intrarea în insovență a Romstrade la cererea firmei Agroindustrial Construct din Iași.

Valoarea creanțelor înscrise de creditorii constructorului Romstrade în tabelul preliminar se ridică la 3,37 miliarde lei (765 milioane euro, la cursul de miercuri), fiind admisă suma de 2,91 miliarde lei (661 milioane euro), din care 1,66 miliarde lei (378 milioane euro) sunt creanțe sub condiție.

Printre cei mai mari creditori ai companiei de construcții, conform sumelor admise, sunt BCR (303,5 milioane lei), Astra Asigurări (235,8 milioane lei) și EximBank (166 milioane lei), potrivit datelor CITR. Unul din principalii clienți Romstrade, CNADNR, a cerut 1,3 miliarde lei, fiind acceptată o creanță de 1,08 miliarde lei, din care doar 3,2 milioane lei cu drept de vot și restul sub condiție.

Proprietarul Romstrade, Nelu Iordache, a fost trimis în judecată la sfârșitul lunii aprilie într-un dosar privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson din autostrada Nădlac – Arad și se află în prezent în detenție.

Citește și