Consiliul Național al Audiovizualului a decis în ședința de marți să interzică difuzarea spoturilor RMGC, din cauza faptului că acestea amestecă o campanie comercială cu una socială. „Acesta este un lucru de natură să inducă în eroare. Odată ce va fi redactată și transmisă decizia, reclamele nu vor mai putea fi difuzate în formula actuală”, a declarat pentru gândul Răsvan Popescu, membru CNA.
Eugenia Vodă, realizatoare și prezentatoare a emisiunii „Profesioniștii”, de la televiziunea națională, a lansat în urmă cu câteva zile o scrisoare deschisă, adresată Consiliului Național al Audiovizualului. „O puteți înregistra și ca o plângere deschisă”, scrie cunoscuta jurnalistă, care cere astfel membrilor CNA „stoparea imediată și totală a reclamelor legate de Roșia Montană, care au invadat audiovizualul românesc”.
În scrisoarea intitulată De ce e bun pentru România un Lac Otrăvit, mai mare decât Monaco și publicată integral de gândul, Eugenia Vodă scrie că subiectul Roșia Montană – în ciuda interesului său național – nu „a încăput” până în prezent pe ordinea de zi a niciunei ședințe a Consiliului, deși pe adresa forului au ajuns „în jur de 2.000 de plângeri, sesizări și reclamații”.
CNA a analizat, marți, 11 spoturi de promovare a proiectului de exploatare minieră de la Roșia Montană, difuzate între 1 septembrie și 6 octombrie la principalele televiziuni naționale, constatând că acestea încalcă legislația audiovizualului și hotărând oprirea lor de la difuzare.
Cum a arătat dezbaterea CNA pe tema spoturilor RMGC
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a monitorizat, în perioada 1 septembrie – 11 octombrie, modul în care principalele televiziuni naționale au difuzat emisiuni de știri și dezbatere pe subiectul Roșia Montană. De asemenea, CNA a monitorizat 11 spoturi de promovare a proiectului minier de la Roșia Montantă, difuzate în perioada 1 septembrie – 6 octombrie, relatează Mediafax.ro.
Subiectul Roșia Montană a fost analizat în ședința de marți a CNA în absența membrilor Narcisa Iorga, Florin Gabrea și Valentin Jucan. La dezbaterea pe această temă au participat Laura Georgescu, președintele CNA, Viorel Vasile Buda, vicepreședintele CNA, și membrii Consiliului Lorand Turos, Monica Gubernat, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu și Radu Călin Cristea.
Prezent la ședința CNA de marți, avocatul companiei Roșia Montană Gold Corporation, Sergiu Crețu, a solicitat Consiliului amânarea luării unei decizii pe subiectul Roșia Montană.
„Este o campanie complexă și trebuie să aveți un punct de vedere al anunțătorului, a celui care a făcut campania, iar pe agenda de lucru de pe site-ul CNA nu era inclusă și problema spoturilor care promovează proiectul Roșia Montană. Anunțătorii au fost luați pe nepregătite, ar fi important pentru dumneavoastră să aveți și acel punct de vedere și cred că ar trebui solicitat și punctul de vedere al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC)”, a spus Sergiu Crețu.
CNA a decis, însă, să continue discutarea subiectului, având în vedere că la Consiliu au fost primite peste 2.000 de reclamații privind modul în care radiodifuzorii au reflectat subiectul proiectului de exploatare minieră de la Roșia Montană și al protestelor celor care se opun acestui proiect.
La propunerea Laurei Georgescu, președintele CNA, Consiliul a hotărât să aplice o decizie de intrare în legalitate în privința celor 11 spoturi, fapt care presupune că acestea nu mai pot fi difuzate în forma actuală.
„Propun o decizie de intrare în legalitate și oprirea campaniei. Nimic nu îi împiedică (pe susținătorii proiectului de exploatare de la Roșia Montană, n.r.) să vină cu spoturi modificate care să fie în regulă și care pot fi difuzate”, a spus Laura Georgescu.
Decizia de oprire de la difuzarea pe TV a spoturilor de promovare a proiectului de la Roșia Montană (în forma în care au fost difuzate în perioada 1 septembrie – 6 octombrie) a fost luată de membrii CNA cu opt voturi „pentru” (Laura Georgescu, Lorand Turos, Monica Guberat, Viorel Vasile Buda, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu și Radu Călin Cristea).
Acești membri ai CNA au considerat că aceste spoturi au încălcat articolul 29, aliniatul 1, litera f din Legea audiovizualului, potrivit căruia „Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiții: să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătății sau siguranței populației”.
Cei opt membri ai CNA au considerat că „exploatarea cu cianură” este o metodă care dăunează sănătății și siguranței populației. „Cred că toată lumea este de acord că cianura este dăunătoare sănătății și pentru mediu”, a spus Monica Gubernat.
De asemenea, CNA a considerat că spoturile respective nu au informat corect publicul, încălcând articolul 93 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit căruia „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale”.
Totodată, Consiliul a considerat că spoturile respective au încălcat articolul 104 din Codul de reglementare ale conținutului audiovizual, potrivit căruia „Sunt interzise publicitatea și teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înșelătoare sau practici comerciale agresive”.
Potrivit lui Lorand Turos, membru al CNA, această campanie de promovare a proiectului de la Roșia Montană este o formă de publicitate „interesantă”. „Eu nu am mai văzut așa ceva. De ce această companie dă bani la grămadă pentru a promova ce?”, l-a întrebat Lorand Turos pe avocatul companiei Roșia Montană Gold Corporation, Sergiu Crețu, acesta din urmă precizând că nu are un mandat pentru a da un răspuns la această întrebare.
„Este vorba de o problemă care stă acum pe masa Parlamentului, se dezbate, se ia o decizie, pozitivă sau negativă, este o problemă politică, necesită o decizie politică. Părerea mea personală e că această companie are interesul bine stabilit de a obține un vot pozitiv al Parlamentului și ca atare promovează un interes politic. «Locurile de muncă pentru Roșia Montană sunt bune pentru România», în percepția mea, este un mesaj politic. Eu așa văd lucrurile, iar mesajele politice sau promovarea mesajelor politice prin spoturi publicitare este interzisă în afara campaniei electorale”, a spus Lorand Turos.
El a fost de acord cu solicitarea avocatului RMGC de amânare a discutării subiectului pe tema Roșia Montană, pentru ca RMGC să își poată expune un punct de vedere. Însă, discuțiile au continuat pe acest subiect în ședința de marți.
La rândul său, Christian Mititelu a spus că în spoturile respective nu se spune cum se vor fi create locurile de muncă în cazul în care proiectul de exploatare de la Roșia Montană va fi demarat. „De aceea este o publicitate înșelătoare. Nu atinge decât un aspect. Mai sunt și altele”, a spus Mititelu. El a precizat că unele televiziuni „trăiesc” din promovarea acestui proiect de exploatare minieră. „Dacă ai peste o mie de reclame generate de aceeași firmă, firma aia devine aproape ca un acționar important în televiziunea respectivă”, a spus Mititelu.