Întreg personalul DGASPC-urilor a obținut calificativul „Bine” și „Foarte bine” în urma evaluării anuale a performanțelor profesionale, pentru a se evita reduceri de personal sau măsuri care să scadă și mai mult motivația, rezultă din primul recensământ al sistemului de protecție al copilului.
Studiul, realizat de Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice și Fundația SERA România în cadrul proiectului european „Îmbunătățirea eficacității organizaționale a sistemului de protecție a copilului în România”, analizează organizarea și funcționarea sistemului de protecție a copilului din România și arată că întregul personal al DGASPC-urilor a obținut calificativul „Foarte bine” sau „Bine” în urma evaluării anuale a performanțelor profesionale.
„Într-un sistem atât de complex precum cel al protecției copilului, cu organizare eterogenă și provocări neunitare, ne-am fi așteptat la o mai mare distribuție a rezultatelor evaluării pe o scală a calificativelor (inclusiv «Satisfacător», «Nesatisfacător»). Există, ca atare, un factor sistemic ce influențează evaluarea. Deoarece evaluarea are consecințe asupra promovării, salarizării și menținerii raporturilor de muncă, se preferă ca toți angajații să obțină calificative mari pentru a nu fi nevoie să se opereze reduceri de personal în condițiile în care sistemul deja suferă de o lipsa acută de personal sau să se ia măsuri care să demotiveze și mai mult personalul. Aceste considerente îndepărtează însă evaluarea de adevăratele ei obiective și, ca atare, viciază însuși rezultatul evaluării”, se arată în studiul citat.
În plus, nouă din zece Direcții au declarat că nevoile de formare profesională rezultă în urma evaluării performanțelor profesionale ale angajaților, inițiatorii studiului arătând că o evaluare obiectivă ar face ca domeniile și nivelul de formare necesare să fie mai ușor identificabile.
„Dacă tot personalul din Direcții primește la evaluare calificative «Bine» și «Foarte bine», pentru că «noi considerăm că toți colegii merită aceste calificative» sau «de ce nu, că doar nu costă nimic, oricum nu ne verifică nimeni», este clar că procesul de evaluare s-a facut doar pentru că «trebuie făcut», dându-se calificative mari pentru a nu crea probleme personalului și nu pentru a revizui obiectivele individuale sau pentru a optimiza indicatorii de performanță”, se arată în aceeași cercetare.