Prima pagină » Economic » FABRICA DE IDEI. Nu au dat încă examenul de bacalaureat, dar vor o carieră în IT. „Până să fim Bill Gates, o slujbă bună nu ne-ar deranja”. VIDEO

FABRICA DE IDEI. Nu au dat încă examenul de bacalaureat, dar vor o carieră în IT. „Până să fim Bill Gates, o slujbă bună nu ne-ar deranja”. VIDEO

Paula Dozsa, Anca Popescu și Nichita Zloteanu sunt tineri bucureșteni care, deși nu au trecut încă prin febra "examenului maturității", și-au făcut planuri mari pentru viitor și se gândesc deja cum să își clădească o carieră de succes în IT.

Gândul continuă să vă prezinte poveștile de succes ale unor tineri elevi și studenți români care au reușit. Sunt tineri care au crezut în ideea lor și care, cu puțin ajutor, au ajuns să o pună în practică. Campania Fabrica de Idei își propune să le arate tinerilor din România că se poate. Citiți, așadar, poveștile lor și inspirați-vă.

Paula Dozsa, Anca Popescu și Nichita Zloteanu sunt tineri bucureșteni care, deși nu au trecut încă prin febra „examenului maturității”, și-au făcut planuri mari pentru viitor și se gândesc deja cum să își clădească o carieră de succes în IT.

Ei sunt doar trei dintre cei 40 de elevi ai Colegiului Național „Tudor Vianu” din Capitală care au avut ocazia de a-și dezvolta cunoștințele sub îndrumarea mentorilor, a angajaților și a studenților parteneri Microsoft pe parcursul celor patru săptămâni în care au participat la proiectul-pilot Școala de vară, desfășurat în România de gigantul american în domeniul tehnologiei.

FOTO: Microsoft România/Facebook

Liceenii au învățat cu această ocazie cum să își dezvolte propriile aplicații, cu uz educațional sau utilitar, pe platforma Windows 8 și Windows Phone 8. 

Acum, ei plănuiesc să plece la studii în străinătate pentru a obține o pregătire academică de foarte bună calitate. Într-o bună zi însă, dacă li se va oferi șansa, tinerii bucureșteni promit că se întoarce în țară pentru a lucra într-o companie mare și pentru ca apoi să își deschidă propria afacere, tot în domeniul IT&C, un sector care a contribuit, doar anul trecut, la creșterea economică a României cu 0,9% din PIB, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS).

De ce Școala de vară Microsoft: „Voiam să văd cât de departe pot merge”

Primul contact al celor trei tineri cu lumea marilor companii a avut loc după ce proiectul Școala de vară Microsoft le-a fost prezentat la liceu.

„Când am auzit despre el prima oară mi s-a părut o oportunitate foarte bună. În primul rând pentru că era Microsoft, care este o fimă foarte mare și ar fi dat bine într-un CV sau într-o aplicație, și în al doilea rând pentru că voiam să învăț mai multe în domeniul informaticii”, a declarat pentru gândul Anca Popescu, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Tudor Vianu”.

„Voiam să văd cât de mult pot să înțeleg, cât de departe pot merge. Știam că este un domeniu foarte complex și am zis să încerc lucruri noi”, a mai adăugat tânăra în vârstă de 17 ani, care acum își dorește să plece la studii în Marea Britanie.

FOTO: Microsoft România/Facebook

„Eu am considerat că ar fi o șansă să descopăr oportunitățile pe care le-aș avea în acest domeniu”, spune pentru gândul și Paula Dozsa, colega de clasă a Ancăi Popescu.

„Nu am avut emoții. Știam că o să fie o experiență interesantă și că o să învăț multe”, explică tânăra în vârstă de 18 ani.

La proiectul-pilot Microsoft a participat și Nichita Zloteanu. La doar 16 ani, prima întâlnire la sediul companiei a părut „un pic înfricoșătoare”, dar în cele din urmă experiența sa din această vară „s-a dovedit a fi extrem de plăcută și nu neapărat grea”.

„Făcusem deja aplicații de Android și iOS și avusesem o experiență cu Windows Phone foarte mică la hackathonul Guvernului”, a declarat pentru gândul Nichita Zloteanu, elev în clasa a XI-a la „Tudor Vianu”.

FOTO: Microsoft România/Facebook

„Eram destul de convins că o să fiu ales”, adaugă el.

Cei trei au învățat, pe parcursul celor patru săptămâni pe care le-au petrecut alături de colegi în Școala de vară, cum să construiască strategia din spatele unei aplicații, pornind de la profilul viitorului utilizator și terminând cu interfața vizuală și conținutul programului.

Mentorii le-au oferit posibilitatea participanților de a-și alege singuri temele aplicațiilor pe care urmau să le dezvolte, atât timp cât acestea erau unele utile și eventual lipseau de pe piață.

Cum ne pregătim cu „Întrebarea zilei” pentru BAC

Paula Dozsa a ales, spre exemplu, să creeze o aplicație cu uz educațional, care să le vină în ajutor liceenilor aflați în clasa a XII-a în pregătirea pentru examenul de Bacalaureat.

„Am fost inspirată din experiența mea din niște centre sociale unde predau diverse materii unor copii. M-am gândit că ar fi de folos”, explică eleva de 18 ani care, în timpul liber, predă limba engleză sau ajută copii defavorizați, elevi în clasale I – VIII, cu temele la matematică sau la limba română.

FOTO: Aplicația „Întrebarea zilei” – Paula Dozsa

Practic, „Întrebarea zilei”, așa cum a fost denumită aplicația sa, trimite zilnic utilizatorului o întrebare dintr-una dintre materiile pe care acesta urmează să le de-a la BAC. În cazul în care răspunsul este unul greșit, aceasta oferă și o parte teoretică prin care se explică greșeala. Utilizatorul are ulterior posibilitatea de a răspunde încă o dată.

Tânăra spune că vrea să pună aplicația, începând cu semestrul al doilea anului școlar, pe o platformă online de unde persoanele interesate o vor putea descărca atunci când încep pregătirile serioase pentru „examenul maturității”.

FOTO: Aplicația „Întrebarea zilei” – Paula Dozsa

„Aș vrea să fac acest lucru în parteneriat cu o editură care face cărți sau materiale de pregătire pentru diverse examene”, explică Dozsa care este, de asemenea, de părere că ar putea fi potrivit și un parteneriat cu reprezentanții Ministerului Educației pentru distribuirea aplicației sale.

„Ar putea fi instalată pe calculatoarele din licee sau din școli pentru a-i ajuta pe elevi”, spune ea.

„Trasee montane din România” – aplicația amatorilor de drumeții

Anca Popescu s-a inspirat și ea dintr-o situație din viața personală atunci când a hotărât care voia să fie tema aplicației pe care urma să o dezvolte la Școala de vară Microsoft.

„Mi s-a întâmplat de multe ori să merg pe munte și să nu găsesc traseul pe care voiam să merg sau să mă pierd un pic. Mi s-a părut foarte folositor pentru alte persoane care ar fi putut trece prin așa ceva”, explică tânăra care a învățat în clasele IX-a și a X-a la Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc”, dar s-a transferat în clasa a XII-a la „Tudor Vianu” pentru că a realizat că își dorește să urmeze o carieră în IT.

FOTO: Ovidiu Dumitru Matiu/Mediafax Foto

Modul în care funcționează aplicația sa este unul destul de simplu, dar cantitatea de informații care este pusă la dispoziția utilizatorilor este una destul de mare aceasta fiind practic o bază de date ce cuprinde toate traseele montane din România.

În cazul în care persoanele care o folosesc se află, spre exemplu, la o cabană și vor să plece într-o drumeție ele pot vedea cu ajutorul aplicației traseele montane care se găsesc în apropiere, alături de fotografii de pe parcursul acestora și o hartă interactivă care să le atenționeze în cazul în care s-au depărtat de la traseu.

FOTO: turistmania

Dacă au obosit sau dacă vor doar să facă o mică pauză, utilizatorii vor avea posibilitatea de a vedea ce cabane se găsesc în zonă și care sunt tarifele lor pentru diferite servicii.

În prezent, aplicația nu este finalizată, dar tânăra promite că aceasta va fi gata în următoarele luni și că va încerca să facă un parteneriat cu cei de la Salvamont pentru a o distribui.

„Voiam să vorbesc cu cei de la Salvamont, să fac un parteneriat cu ei, întrucât ei mai au aplicații de genul acesta pentru iOS și Android, dar n-am văzut și pentru  Windows Phone”, explică ea.

Cum facem sport cu „Workout planner”

Nichita Zloteanu tocmai începuse să meargă la sală înainte să se înscrie la Școala de vară Microsoft așa că a hotărât să dezvolte o aplicație care să le vină în ajutor celor care vor să se antreneze și să execute corect exercițiile fizice pentru a obține rezultate cât mai bune.

„Aplicația mea se numește Workout Planner și este un planificator de exerciții. Atunci când te duci la sală trebuie să ai un program de exerciții, ca să lucrezi o anumită parte a mușchilor, și le schimbi între ele periodic ca să îți dezvolți tot corpul”, explică liceanul în vârstă de 16 ani, care a devenit pasionat de domeniul IT încă din clasa a IV-a când părinții lui au decis să îl înscrie la un club de informatică.

FOTO: Aplicația „Workout Planner” – Nichita Zloteanu

În cazul în care utilizatorii nu știu exact ce vor să facă pentru a-și tonifia corpul, ei pot folosi aplicația pentru a căuta exerciții într-o bază de date, în funcție de ce zonă a mușchilor vor să antreneze.

Exemplele oferite de aplicație vin însoțite de instrucțiuni și de imagini pentru ca utilizatorul să se asigure că execută corect exercițiile fizice.

FOTO: Publimedia/Shutterstock

Tot prin intermediul aceluiași program, persoanele care folosesc aplicația pot afla cât timp va dura executarea unei serii de exerciții.

„Nu mă gândesc să o comercializez și să fac bani. O pun în store când mi se pare mie că merită și chiar ar fi folosită”, spune elevul care se gândește deja ce alte aplicații ar putea dezvolta în timpul liber.

Cheia succesului pentru o notă mare la BAC: „înveți și totul va fi bine”

Paula Dozsa și Anca Popescu nu mai au mult până când se vor prezenta, ca alte sute de liceeni români, la probele examenului de bacalaureat.

Anul acesta, rata de promovare în rândul liceenilor care au participat la BAC a fost de 56,4% în sesiunea iunie-iulie și de doar 20,36% în sesiunea din toamnă.

Cu toate acestea, cele două tinere nu sunt îngrijorate de faptul că în ultimii ani rata de promovare a colegilor lor mai mari a fost una destul de scăzută, iar Paula chiar glumește când vine vorba despre acest subiect și spune că dacă aceștia ar fi avut la dispoziție aplicația dezvoltată de ea atunci nu ar fi picat examenul maturității.

FOTO: Liviu Chirica/Mediafax Foto

„Rata promovabilității la BAC este destul de mare la noi în liceu. Știu că anul trecut au picat doar trei elevi, dar nu cred că o să fie o problemă cu trecerea BAC-ului”, spune Dozsa, adăugând că în momentul de față se simte cel mai pregătită pentru proba de matematică.

„Nu sunt speriată de examene. Nu mi se pare foarte greu. Știu că trebuie să lucrez și trebuie să învăț și totul va fi bine”, explică tânăra.

Părerea ei este susținută și de colega sa de clasă. „Nu mi se pare chiar atât de greu, dar trebuie multă muncă”, spune eleva pentru care materia pe care trebuie să o învețe pentru proba de limba și literatura română reprezintă „călcâiul lui Ahile”.

Nichita Zloteanu spune și el că este puțin îngrijorat de examenul de bacalaureat pe care îl va da abia la finalul anului viitor, dar că este convins că atât timp cât își va da silința și va învăța îl va trece fără probleme.

Vor să plece la facultate peste hotare, dar se vor întoarce

După ce vor da examenul de bacalaureat, cei trei elevi ai Colegiul Național „Tudor Vianu” nu vor să îngroașe rândurile celor 3.000 – 3.500 de absolvenți cu profil IT care ies de pe băncile facultăților locale, ci vor să plece la studii în străinătate pentru că, spun ei, așa își vor asigura o pregătire academică bună.

„Eu voi aplica în Statele Unite la câteva facultăți și voi afla în martie-aprilie dacă am fost acceptată”, explică Dozsa pe lista căreia se află 10 instituții de învățământ americane printre care se numără Yale University, University of Pennsylvania și University of Chicago.

Ea spune că a luat această decizie după ce în al doilea semestru al clasei a XI-a a aplicat pentru poziția de intern într-o fundație internațională care are un sediu și în Capitală.

FOTO: Wikimedia Commons

„Am avut șansa de a învăța mai multe despre studiul în Statele Unite, despre oportunitățile de acolo și acest lucru m-a determinat să aplic”, explică tânăra care își păstrează ca variantă de rezervă fie admiterea la Politehnică – Facultatea de Automatică și Calculatoare, fie la Academia de Studii Economice din București – Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică economică.

Și colega sa vrea să plece peste hotare la studii, de această dată în Marea Britanie unde vrea să aprofundeze cunoștințe pe filiera Computer Science.

Ea aplică la universități precum Oxford, Glasgow sau Mancester și va afla dacă este admisă sau nu în următoarele luni. Pentru a deveni studentă la Oxford, spre exemplu, românca trimite o aplicație, apoi va da un test la matematică și, în cazul unor rezultate bune, va fi chemată la un interviu.

Popescu vrea să participe, asemenea colegii sale, la examenele de admitere de la Politehnică, unde sunt puse anual la dispoziția tinerilor pasionați de domeniul IT 700 de locuri, și de la ASE, dar este de părere că va acumula mai multe cunoștințe în străinătate decât în România.

FOTO: Wikimedia Commons

„Au programa mult mai vastă. Merge pe mai multe domenii ale informaticii, și pe inteligență artificială și pe software development, pe când în România nu este atât de vastă. Lucrăm mult, lucrăm mult și pe urmă vedem noi ce mai facem”, explică tânăra care spune că multe persoane au întrebat-o de ce a ales acest domeniu.

Răspunsul ei a fost, de fiecare dată, acela că face totul cu plăcere și că „nu este ceva care nu poate fi făcut decât de băieți”.

După ce își vor termina studiile cele două tinere se gândesc să se întoarcă în România, să lucreze pentru o companie mare care își desfășoară activitatea în domeniul tehnologiei, iar apoi, dacă vor avea oportunitatea, să își deschidă propriile afaceri tot în IT.

„Îmi place foarte mult țara în sine, dar învățământul îl prefer în străinătate. Dacă am de ce să mă întorc în România și am cum, o să vin”, spune Popescu.

Nichita Zloteanu se orientează deja spre o facultate de informatică din Suedia. Nu știe limba, dar crede că dacă va sta destul de mult timp acolo o va învăța. La început, el se așteaptă să se descurce doar cu limba engleză.

„Eu plănuiam până acum un an să rămân în România pentru că aici e familia mea, aici vorbesc limba și țara sincer îmi place”, spune elevul în vârstă de 16 ani care înainte să se transfere la Colegiul Național „Tudor Vianu” a urmat cursurile unei instituții de învățământ private, Liceul Internațional de Informatică.

FOTO: Wikimedia Commons

„Motivul pentru care mă gândesc să mă duc în Suedia pentru doi ani și apoi să mă întorc este că facultatea cea mai bună de informatică din București, adică Politehnica, este axată și pe fizică în același tip și eu cu fizica nu ma pup”, explică el.

Zloteanu este, de asemenea, încrezător în viitorul tehnologiei și consideră că un loc de muncă în domeniul IT este unul foarte bun.

Într-adevăr, salariul mediu net pe care îl obțineau angajații care lucrau în luna august pentru firme care ofereau servicii în tehnologia informației sau servicii informatice era de 3.621 de lei, dublu față de media înregistrată la nivel național și de până la trei ori mai mare decât în agricultură, construcții sau învățământ, conform celor mai recente date INS.

Cu toate acestea, la finalul aceleiași luni existau în România 5.500 de șomeri în domeniul IT&C, dintre care 4.094 cu vârste sub 25 de ani, potrivit informațiilor Agenției Naționale de Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM).

„Nu pot spune că vreau să fiu Bill Gates sau să am bani, să am cinci mașini și un iaht, dar o slujbă bună nu m-ar deranja”, explică tânărul care după terminarea studiilor nu își dorește să pună bazele propriei firme, ci mai degrabă să lucreze în subsidiara locală a unei corporații.

„Nu aș vrea să îmi fac propria companie pentru că mi se pare că deși răsplata este mare, momentan în informatică poți avea succes și dacă doar te angajezi la o companie mare. Nu mi-aș asuma riscul”, concluzionează tănărul.

Acest proiect este susținut de Microsoft România. Prin inițiativa YouthSpark, lansată în 2012, compania a creat deja oportunități pentru 100 de milioane de tineri din întreaga lume, cu un focus în România pe orientarea în carieră și pe crearea de competențe antreprenoriale și în tehnologii digitale. Descrierile programelor și mai multe exemple de tineri care schimbă lumea cu ajutorul tehnologiei sunt disponibile pe nexters.ro.

Citește și