Reprezentanții Grampet Group au avut o întrevedere cu delegația Fondului MonetarInternațional, Comisiei Europeane și Băncii Mondiale, pe subiectul privatizării CFR Marfă.
Întâlnirea de lucru, care sâ€a ținut la sediul Grampet, a avut loc la invitația reprezentanțilorinstituțiilor financiare internaționale, reprezentanților Grampet solicitându-se punctul de vedere privind desfășurarea procesului de privatizare și cauzele care au dus la nefinalizarea acestuia.
„Grupul de companii Grampetâ€Grup Feroviar Român apreciază deschiderea manifestată în cadrul discuțiilor de către reprezentanții Fondului Monetar Internațional, Comisiei Europene și Băncii Mondiale, precum și interesul arătat în domeniul transportului feroviar”, informează Grampet.
Guvernul și delegația FMI au convenit, săptămâna trecută, să reanalizeze toate etapele procedurii de privatizare a CFR Marfă, pentru a identifica motivele care au condus la nefinalizarea operațiunii, fără să stabilească deocamdată un termen pentru încheierea procesului de vânzare.
Surse oficiale au declarat agenției Mediafax că printre subiectele discutate de reprezentanții FMI cu premierul Ponta și o parte dintre miniștri s-a aflat și procedura de privatizare a CFR Marfă.
„S-a convenit cu acest prilej ca procedura de privatizare să fie reanalizată, în vederea identificării acelor prevederi care au împiedicat finalizarea cu succes a procesului. Vor fi analizate toate aspectele tehnice”, au arătat sursele.
La întrebarea dacă aceasta presupune o eventuală schimbare a procedurii de licitație sau a condițiilor de privatizare, sursele citate au precizat că, vineri, nu a fost luată nicio decizie în acest sens, dar că vor fi analizate împreună cu FMI toate variantele, urmând să se stabilească cum vor proceda autoritățile române.
Vânzarea a 51% din CFR Marfă către Grup Feroviar Român, companie deținută de omul de afaceri Gruia Stoica, nu a putut fi finalizată până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu a avut timpul necesar pentru a se pronunța asupra tranzacției.
Privatizarea CFR Marfă a fost inițiată printr-o procedură de vânzare de acțiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe bază de oferte preliminare și neangajante, urmată de licitație cu ofertă în plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al companiei.
În luna mai, Ministerul Transporturilor a reluat privatizarea CFR Marfă și a relaxat unele condiții impuse ofertanților, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, însă nu a modificat prețul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a câștigătorului.
Nici valoarea garanției de participare, de 10 milioane euro, nu a fost modificată, cumpărătorul având obligația să achite și un avans de 20 milioane euro într-un cont escrow, reprezentând 10% din valoarea acțiunilor CFR Marfă preluate.
Modificarea a fost efectuată după ce niciunul dintre cei trei investitori care depuseseră documentația de participare, respectiv compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român și asocierea dintre Transferoviar Grup și Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria, nu s-a precalificat pentru etapa următoare, în urma verificării și analizării documentelor.
În final, în ultima etapă a privatizării a participat doar Grup Feroviar Român, deoarece asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup – Donau Finanz și compania americană OmniTRAX s-au retras.
Ministrul Transporturilor a declarat recent că noul calendar al privatizării va fi discutat cu FMI și CE astfel încât la sfârșitul acestei săptămâni, în ședința de vineri a Guvernului, să poată prezenta calendarul în principiu agreat.
Anterior, premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, să înceapă procedurile pentru o nouă privatizare a companiei, proces care să fie încheiat până în vara anului viitor.