La testul PISA din 2009, România a ocupat locul 49 din 65 de țări participante, iar în 2006 a fost pe poziția 47 din 57.
Scorul mediu înregistrat de elevii români la ciclul de testare PISA 2012 este 445 de puncte la matematică, 438 la citire/lectură și 439 la științe. Comparativ, media țărilor OECD este de 494 puncte la matematică, 496 la citire/lectură și 501 la științe, precizează Ministerul Educației, citând date din raportul Secretariatului pentru educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).
La matematică, de pildă, rezultatele elevilor români din 2012 sunt comparabile cu cele ale elevilor din state precum Turcia, Cipru, Thailanda, Emiratele Arabe Unite, Bulgaria și Chile. Performanțele elevilor români sunt mai bune decât ale elevilor din Malaezia, Muntenegru, Costa Rica, Kazahstan, Mexic, Uruguay, Brazilia, Tunisia, Iordania și Argentina, dar sub cele ale unor țări precum Serbia, Grecia, Rusia, Israel, Croația, Slovacia, Lituania, Ungaria, Letonia sau Italia.
La citire/lectură, scorul României este comparabil cu cel al unor țări precum Serbia, Emiratele Arabe Unite, Chile, Thailanda, Costa Rica sau Bulgaria. Elevii români au obținut, la acest domeniu, rezultate peste ale celor din Mexic, Muntenegru, Uruguay, Brazilia, Tunisia, Columbia, Iordania, Malaezia, Indonezia și Argentina, dar mai slabe decât ale participanților din Cipru, Slovacia, Rusia, Turcia, Grecia, Lituania, Slovenia, Islanda, Suedia și Croația.
La testarea PISA 2012, care a avut ca domeniu principal matematica, au fost evaluați, în luna martie a anului trecut, 5.250 de elevi de 15 ani din gimnaziu și liceu, respectiv câte 35 din 178 de școli aflate în 40 de județe și București.
Școlile au fost selectate de către Consorțiul PISA, conform procedurilor de eșantionare internaționale, iar elevii au fost selectați aleatoriu, cu ajutorul unui program informatic dedicat, astfel încât să alcătuiască, conform cerințelor acestui studiu comparativ internațional, un eșantion național reprezentativ pentru rețeaua școlară din România, a precizat Minsiterul Educației.
Testarea propriu-zis, care a avut durata de două ore, a conținut atât itemi ce vizează competențele de matematică și rezolvare de probleme în situații autentice ce pot fi întâlnite în viața adultă (în pondere de 75%), cât și de citire sau lectură (15%) și științe (10%).
La nivel internațional, la PISA 2012 au participat 65 de țări OECD și țări partenere.
PISA este o evaluare standardizată internațional, proiectată împreună de către țările participante. România participă la aceste testări din 2000.
Standardele tehnice PISA impun ca administrarea instrumentelor de evaluare să fie complet externă școlilor participante, realizată de administratori de test formați la nivel național, pe baza unui manual de proceduri.