Prima pagină » Auto » Fiat investește 9 miliarde euro și se va axa pe modele premium

Fiat investește 9 miliarde euro și se va axa pe modele premium

Fiat investește 9 miliarde euro și se va axa pe modele premium
Grupul italian Fiat pregătește investiții de 9 miliarde euro în următorii trei ani în principal pentru dezvoltarea de noi modele premium, cu scopul de a reveni pe profit în Europa după mai mulți ani de pierderi și de a revigora activitatea la fabricile din Italia, transmite Bloomberg.

Grupul italian Fiat pregătește investiții de 9 miliarde euro în următorii trei ani în principal pentru dezvoltarea de noi modele premium, cu scopul de a reveni pe profit în Europa după mai mulți ani de pierderi și de a revigora activitatea la fabricile din Italia, transmite Bloomberg.

Pe lângă consolidarea mărcilor Maserati și Alfa Romeo cu noi modele „Made in Italy”, grupul va reorienta marca Fiat pe variante ale automobilelor 500 și Panda, renunțând la modele care au avut succes în trecut, au declarat pentru Bloomberg surse apropiate situației.

„Reprezintă o decizie curajoasă, istorică, prin care se va renunța la rădăcini. Continuarea cu modelele cool 500 și Alfa Romeo, care au o marjă ridicată de profit, este singura strategie care poate asigura că producția auto din Italia va continua”, comentează pentru Bloomberg Roberto Verganti, profesor de management la universitatea Politehnica din Milano.

Livrările Fiat în Europa au fost anul trecut cu 47% sub nivelul din 2009, potrivit datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Cota de piață a grupului în Europa a coborât la 6,2% în acest an, față de 9,3% în 2009.

Fiat a înregistrat în ultimii trei ani pierderi operaționale de aproape 2 miliarde euro în Europa, din care 304 milioane euro în primele nouă luni ale acestui an.

Directorul general al Fiat, Sergio Marchionne, vrea să aducă grupul pe profit în Europa după mai mulți ani de pierderi, pe fondul crizei financiare și stagnării economiei. Compania a anunțat anterior că intenționează să dezvolte, până în anul 2016, aproximativ 20 de noi modele destinate Europei.

Astfel, compania vrea să focuseze producția din Italia pe modele de lux, potrivit surselor citate. Fiat este de asemenea cel mai mare acționar al Chrysler și vizează preluarea integrală a grupului american.

Anul viitor vor fi lansate noi modele Fiat 500 și Jeep, precum și o variantă decapotabilă a automobilului sport Alfa Romeo 4C. Toate aceste modele vor fi produse în Italia. Noul sedan Alfa Romeo Giulia, destinat în principal piețelor din afara Europei, va fi produs de asemenea în Italia.

Fiat Punto va fi înlocuit de o versiune cu cinci uși a modelului 500, care va fi produsă în Polonia pentru a limita costurile și a maximiza marjele de profit, au continuat sursele citate. Salariile angajaților din sectorul auto sunt de aproximativ patru ori mai mici în Polonia decât în Italia, potrivit organizației germane VDA.

Contactați de Bloomberg, reprezentanții Fiat au refuzat să comenteze asupra strategiei companiei.

Acțiunile Fiat au deschis luni pe bursa de la Milano în urcare cu 1%, la 5,49 euro, afișând un avans de 44% de la începutul acestui an. Grupul italian are o valoare de piață de 6,84 miliarde euro.

Declinul Fiat odată cu restrângerea pieței auto europene se vede cel ma bine la fabrica Mirafiori, cea mai mare a grupului, situată în apropierea sediului companiei din Torino. Uzina reprezintă un simbol al industrializării Italiei după cel de-Al Doilea Război Mondial și a avut până la 50.000 de angajați în perioada de apugeo, în anii ’70, când producea peste 600.000 de automobile pe an. În prezent fabrica are doar 5.500 de angajați, care lucrează numai câteva zile pe lună, parcaea uzinei fiind de obicei pustie. În primele 10 luni din 2013, fabrica de la Mirafiori a produs mai puțin de 20.000 de mașini, potrivit datelor sindicatului Fim Cisl.

În acest an, Fiat a trimis în șomaj tehnic o mare parte din cei 30.700 de angajați de la uzinele din Italia, majoritatea neavând de lucru timp de cel puțin 5 luni, potrivit sindicatului.

Noua strategie a Fiat, așa cum a fost descrisă de sursele citate de Bloomberg, amintește de ascensiunea producătorilor auto germani. Mercedes, BMW și Volkswagen, care deține și mărcile Audi și Porsche, s-au afirmat prin modele premium, cu prețuri mari, produse pe plan local pentru export, pentru a acoperi salariile ridicate din Germania.

Autor

Citește și