Cu 20 de ani în urmă, după mai multe idei de afaceri mai puțin inspirate, familia Turcu a deschis la Cluj Napoca o fabrică de globuri și decorațiuni de Crăciun. Au știut de la început că se vor axa pe produse confecționate de sticlari care vor ajunge în străinătate. Astăzi, de la Cluj pleacă mai mult de jumătate de milion de globuri românești care împodobesc brazii americanilor, britanicilor sau francezilor. Comenzi vin și din Italia, Germania, Austria sau chiar Polonia, țara cu cei mai pricepuți artizani în domeniu. Doar o mică parte din producția fabricii de globuri de la Cluj ajunge și în magazinele din România.
FOTO:fotonicu.wordpress.com/Nicu Cherciu
În fabrica de globuri se lucrează la foc continuu, tot timpul anului. Zilnic, prin mâinile celor 35 de angajați trec circa 2.000 de decorațiuni de Crăciun, cele mai multe cu diametre de 8 sau de 10 centrimetri.
Globurile sunt fabricate în serii mici, pictate manual, iar unele sunt decorate cu perle, paiete, cristale cehești de înaltă calitate sau chiar cu vestitele cristale Swarovski, asemenea bijuteriilor.
Prețurile variază în funcție de diametrul globurilor, dar și de complexitatea modelelor. Cele mai multe costă însă sub 10 euro.
FOTO:fotonicu.wordpress.com/Nicu Cherciu
Modelele sunt mereu altele în funcție de tendințe și de piața pentru care acestea sunt lucrate. „Piața românească solicită un alt gen de globuri față de cea străină, cu îngerași, Moș Crăciun, peisaje de iarnă. Afară se caută globuri mai sofisticate, cu decorațiuni, cu chestiuni mai abstracte. Nu sunt globuri cu Moș Crăciun”, a explicat pentru gândul Gheorghe Turcu, managerul firmei clujene.
„Fiecare piață, fiecare client înseamnă altceva. Globurile valabile în România nu sunt valabile în Germania, cele din Germania nu sunt valabile în Anglia și cele din Anglia nu sunt valabile în Statele Unite. E vorba de decor, modele și culori”, a precizat Turcu.
FOTO:fotonicu.wordpress.com/Nicu Cherciu
Dacă străinii se grăbesc să comande din timp decorațiunile de Crăciun, românii ajung să le caute doar în ultima clipă, motiv pentru care unele comenzi nu pot fi onorate. „Nu lucrăm pe stoc, ci direct pe comandă. Afară se lucrează pe linii, pe colecții, care se comandă în timpul anului”, explică managerul firmei de globuri.
La ora actuală el are deja programul de comenzi pregătit până în luna iulie a anului viitor pentru clienții din Statele Unite, țara unde ajung până la 60% din globurile realizate de sticlarii din Cluj. De la clienții europeni comenzile vin mai târziu, în lunile martie – aprilie.
FOTO:fotonicu.wordpress.com/Nicu Cherciu
După luni bune de muncă, în preajma Sărbătorilor, angajații firmei intră în concediu timp de patru săptămâni, urmând să reînceapă lucrul pentru globurile Crăciunului următor la mijlocul lunii ianuarie. Între timp, la fabrica clujeană se pregătește pentru participatea la unul dintre cele mai importante târguri internaționale de profil, organizat în Germania, la Frankfurt.
Participarea la astfel de evenimente este foarte importantă pentru patronii fabricii de globuri. Aici au întâlnit clienții ale căror comenzi le-au transformat într-un succes afacerea de familie . Doar anul acesta, clujenii au fost prezenți la evenimente de profil organizate în Frankfurt, New York și Paris.
Turcu spune că afacerea sa cu globuri este una ca oricare alta și nu este extrem de profitabilă. Potrivit datelor Ministerului Finanțelor Publice (MFP), firma sa a înregistrat în 2012 un profit de 8.139 lei, la o la cifră de afaceri de 1, 48 milioane de lei.