Secretarul de stat în Ministerul Sănătății Raed Arafat a declarat, duminică, într-o conferință de presă, că orice măsură legislativă care poate fi luată împotriva apelurilor abuzive la 112, fără a afecta accesul, este binevenită, subliniind că „orice apel abuziv poate să ucidă o persoană”.
Secretarul de stat Raed Arafat a declarat, la Târgu Mureș, că ultimele date comunicate de STS, de 70 la sută apeluri abuzive la 112, arată o reducere, în condițiile în care au existat ani și cu peste 90 la sută de apeluri abuzive, el apreciind că reprezentanții STS au făcut „o muncă foarte serioasă, de informare și de combatere” a acestora, transmite corespondentul MEDIAFAX.
El a adăugat că procentul este încă mare și trebuie lucrat mai departe, apreciind că orice măsură legislativă care se poate lua împotriva apelurilor abuzive la 112, fără a afecta accesul, „e binevenită”.
Acesta a precizat că, din păcate, există și în străinătate acest fenomen, legat de apelurile abuzive și există diferite moduri de lucru – trimiterea mai multor mesaje SMS, „până-ți blochează telefonul, să nu mai suni la 112 abuziv”, blocarea temporară a telefonului sau trecerea numărului, când sună, „la coada rândului”.
„Adică, dacă sună alții, întotdeauna să treci în spate, pentru că se știe că ai apelat abuziv, ca să se dea prioritate la ceilalți. Sunt mai multe măsuri, fiecare țară are măsurile ei. Și aici sunt măsuri adoptate, inclusiv dacă se știe că cineva apelează abuziv de pe un număr, dacă sună altul și sună și persoana care apelează abuziv, se preia apelul care nu este abuziv sau care n-a mai făcut apeluri abuzive, pentru că șansa să fie într-adevăr apel real este mult mai mare sau poate că e șansă de aproape 100 la sută”, a spus Arafat.
Acesta a precizat că și în România în cazul unor apeluri abuzive repetate de pe un anumit număr s-au făcut solicitări la operatorii de telefonie mobilă să-l suspende temporar.
„Am mai trecut prin situații, cu colegii de la STS, în care de pe un număr să avem câteva mii de apeluri în două zile. Și acolo s-a trecut la solicitarea suspendării temporare a numărului, până la luarea unor măsuri și explicații care să se dea familiei, mai ales dacă telefonul era în mâna unui copil. Deci, există măsuri care au fost luate și continuă să fie luate de operatorul 112 împotriva celor care fac apeluri abuzive”, a spus el.
Arafat a subliniat că, de fapt, cel mai important lucru este să se transmită că „orice apel abuziv poate să ucidă o persoană”.
„Trebuie să înțeleagă că acest lucru este foarte real: orice apel abuziv, poate când tu îți bați joc de un dispecer, un operator de la 112, este o persoană căreia îi arde casa, este o persoană care poate este în stop cardiac și cineva încearcă să apelze ca să ceară ajutor și nu poate să-l obțină pentru că tu îți bați joc de 112”, a arătat secretarul de stat.
Aproape 17,5 milioane de apeluri la 112 au fost înregistrate pe parcursul anului trecut, 70,91 la sută dintre ele fiind false, a anunțat, vineri, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), care administrează Sistemul național unic pentru apeluri de urgență.
Statistica pe anul 2013, realizată de STS, arată că la numărul unic de urgență 112 au fost primite și tratate 17.463.468 apeluri. Dintre acestea 29,09 la sută au fost reale și 70,91 la sută false. Apelurile au fost transferate către: Ambulanță – 60,66 la sută, Poliție – 24,77 la sută, ISU/ SMURD – 12,59 la sută și Jandarmerie – 1,88 la sută.
Majoritatea apelurilor false și abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice și sunt realizate de pe cartele pre pay. Multe persoane dintre cele care sună fără a avea o urgență se interesează despre evenimente care se petrec în localitatea lor, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. De asemenea, unele persoane solicită informații despre numere de telefon, sfaturi medicale și cer legătura cu diverse instituții sau persoane publice.