Pilotul Adrian Iovan, erou sau nu? La această întrebare, Dudu Constantin Ionescu, fost ministru de Interne – și pilot – răspunde că „eroii sunt rari și foarte puțini”. „Este un om care a încercat să-și dacă meseria până în ultimul moment. A salvat pasagerii până la urmă”, a declarat fostul demnitar la Gândul LIVE. Invitat alături de Lucian Mîndruță în emisiune, Dudu Ionescu a vorbit lecțiile pe care ar trebui să le învețe România în urma accidentului aviatic din Apuseni și a identificat vinovații pentru tragedia produsă. Mai mult, a declarat că nu crede în raportul oficial pe care Guvernul l-a făcut public la două zile de la teribilul incident în urma căruia două persoane și-au pierdut viața.
„Din toată tragedia asta trebuie să tragem niște concluzii și ca să tragem concluzii trebuie să știm ce s-a întâmplat, însă nu știm ce s-a întâmplat”, a spus Dudu Constantin Ionescu.
Misiunea de salvare a pasagerilor aflați la bordul avionului prăbușit luni în Munții Apuseni s-ar fi desfășurat în condiții mai bune dacă oamenii din teren și-ar fi asumat mai multă responsabilitate este de părere fostul ministru de Interne Constantin Dudu Ionescu.
„Noi încercăm să urcăm responsabilitatea și luatul deciziilor cât mai sus și nimeni nu vrea să-și mai asume responsabilitatea la fața locului pentru că nu e obișnuit. Practic (prin formarea unui comitet special de urgență pentru gestionarea acestor situații n.r) mai urcăm o treaptă de decizie când până la urmă s-a văzut foarte clar că cetățenii ăia au rezolvat problema”, a precizat Ionescu miercuri la Gândul LIVE.
El a apreciat totodată că autoritățile n-au știu să gestioneze nici comunicarea cu mass-media deoarece nu au rezistat „tentației de a face din acest lucru un show”.
Licențiat al Facultății de Aeronautică, cu ore de zbor la activ, Dudu Ionescu a vorbit și despre deciziile pe care este forțat să le ia un pilot în timpul unui zbor, apreciind ca decisiv pentru Adrian Iovan momentul în care acesta a ajuns cu avionul BN 2 deasupra Sibiului, dar și hotărârea de a pleca din București, având în vedere condițiile meteo nefavorabile.
„Un pilot trebuie să fie sănătos tun să aibă ceva cunoștințe și nu sunt cele ale unui șofer amator și să ia decizii în momente critice, ori asta nu găsești la orice om. Totul (accidente n.r.) e o combinație dintre eroare umană, defecțiune tehnică și condiții meteo. Oamenii care fac zboruri de salvare își pun în balanță potențialul accident în cazul unui zbor în condiții meteo sensibile și salvarea unor vieți”, a mai spus acesta.
Întrebat dacă îl consideră pe Iovan un erou, Ionescu a replicat că „eroii sunt rari și sunt foarte puțini”, dar că Iovan „este un om care a încercat să își facă meseria până în ultimul moment.”
Pilotul Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion și-au pierdut viața după ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forțat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la granița județelor Cluj și Alba.
În urma accidentului, au fost răniți copilotul Răzvan Petrescu și patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” și Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuș, județul Bihor.
Epava avionului și victimele au fost găsite de un localnic, după o căutare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, polițiști, salvamontiști, angajați ai Parcului Național Munți Apuseni și locuitori din zonă.
Echipa medicală din avion mergea de la București la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.