Facebook a anunțat recent că viitorul său stă în aplicațiile mobile de sine stătătoare. Compania a mai făcut un pas înainte în acest sens și a lansat, pe 3 februarie, aplicația Paper, un newsreader care concurează direct cu popularul Flipboard.
Deocamdată Paper nu este un înlocuitor pentru aplicația mobilă de Facebook, însă ar putea deveni asta în timp.
Facebook Paper este disponibilă doar pentru iPhone și doar în SUA. Compania a transmis că nu are, deocamdată, planuri pentru o versiune internațională a aplicației sau pentru variante dedicate Android sau iPad. Însă, la cât efort s-a depus pentru acest proiect, este greu de crezut că va rămâne disponibil doar pentru iPhone și America.
Pentru a instala aplicația și din altă regiune trebuie să aveți un Apple ID înregistrat pe SUA. Am folosit aplicația pe un iPhone 5C (primit la teste de la eMAG).
Ce este Paper?
Noua aplicație permite agregarea de conținut partajat de prieteni pe rețeaua de socializare și din alte surse din fluxul de știri (precum paginile la care utilizatorul este abonat). Articolele sunt alese dintre cele mai populare de pe Facebook.
Popularitatea unei știri este determinată în funcție de numărul de Like-uri, partajări și comentarii pe care le are. Pe scurt, Paper este ideală pentru a fi la curent cu cele mai importante subiecte ale zilei, pentru a lua pulsul societății.
Pentru a citi o știre, apăsați pe ea de pe ecranul din categorie. Va apărea, într-o primă fază, un preview, precum cel de mai jos.
Pentru a citi articolul complet, apăsați pe preview. Articolul va fi deschis direct în aplicație, nu în browserul de internet sau alt program extern.
Conținutul este organizat în categorii
Știrile sunt organizate în Paper pe categorii. Fiecare categorie vine cu propria „carte de joc”, un concept cunoscut din webOS. Utilizatorii nu pot selecta sursele de știri din categorii (de ex. Gândul sau Mediafax). După cum am spus mai sus, articolele sunt agregate în funcție de popularitatea de pe Facebook.
Iată, mai jos, cum arată categoria Tech:
Fiecare categorie este afișată pe propriul ecran. Trecerea de la un ecran la altul și, implicit, de la o categorie la alta (ex. de la Tech la LOL), se face prin derularea la stânga sau la dreapta (așa cum sunt „răsfoite”, de exemplu, ecranele din Android sau iOS). Știrile partajate de prieteni sunt incluse în categoria Facebook. Aceasta este singura categorie care nu poate fi eliminată din „revistă”.
Conținutul din categorii nu poate fi personalizat
Dacă un utilizator este fan The Vergesau New York Timespe Facebook, iar o știre din publicații este populară, aceasta va apărea în una din categorii, în funcție de tema acesteia (Tech, Health ș.a. sau Facebook dacă articolul este partajat de un prieten din listă). Nu poți opta ca știrile din The Verge să apară tot timpul în categoria Tech.
Fiecare ecran de categorie este împărțit în două jumătăți. În partea de sus este o imagine mai mare în care apare o știre foarte populară. Aceasta este înlocuită automat de alt articol, la interval de câteva secunde, ca într-un slider.
În jumătatea de jos a categoriei apar două imagini mai mici pe care apar alte știri, populare și ele pe Facebook, dar nu la fel de importante ca cele din jumătatea de sus.
La fel ca și în aplicația principală de Facebook, utilizatorii Paper pot da Like, partaja și comenta știrile, după ce au deschis un articol complet.
Prin derularea în jos a părții de sus a fiecărei categorii apare un meniu. De acolo poate fi publicat conținut nou pe Facebook, editate categoriile și făcute setări aplicației.
Din secțiunea Settings pot fi activate notificările în timp real sau se poate opta pentru ca videoclipurile să ruleze automat.
Aplicația se mișcă excelent. Nu este nevoie să dai refresh pentru a vedea știri noi, deoarece totul se face automat.
De ce ar alege cineva Paper în defavoarea Flipboard?
Paper are un avantaj pe care ale newsreadere nu îl au. Este vorba de platforma formidabilă care este Facebook. Știrile care apar în Paper sunt cele care îi interesează cel mai mult pe oameni la un moment dat. Când intri în noua aplicație a Facebook știi că vei găsi acolo cele mai importante subiecte ale zilei.
Facebook are 1,23 de miliarde de utilizatori activi pe lună, aproape cât populația Indiei, cea de-a doua cea mai populată țară din lume după China. Dintre aceștia, 76,8% se conectează pe Facebook de pe un dispozitiv mobil, precum un smartphone.