Raportul favorabil, cu amendamente, a întrunit numai 12 voturi „pentru”, din partea senatorilor PSD, cinci voturi „împotrivă” și șapte abțineri, ale senatorilor PNL și PDL, nefiind întrunită majoritatea voturilor necesare pentru a putea fi considerat adoptat.
La începutul ședinței, președintele Comisie juridice, Cătălin Boboc (PNL), a afirmat că „o soluție serioasă” ar fi ca acest nou Cod rutier să nu fie adoptat și că senatorii liberali din cele trei comisii se vor abține la vot.
„Punctual, cea mai bună soluție pe care ar trebui să o adoptăm astăzi (…) ar fi aceea să nu aprobăm acest proiect, să nu dăm un raport favorabil sau, cel puțin reprezentanții PNL, cu siguranță, se vor abține, pentru că, pe de o parte, el are prevederi bune, pe de altă parte, filozofia de la care au plecat cei care l-au întocmit și l-au prezentat Parlamentului riscă un pic să își piardă din originalitate”, a spus Boboc.
Acesta a criticat, pe de altă parte, absența de la ședințele comisiilor senatoriale a conducerii la vârf a Ministerului Afacerilor Interne.
„Am observat, pe toată perioada dezbaterilor, că din partea ministerului nu s-a lucrat mai deloc de o susținere serioasă, mă refer aici la vârful ministerului – ministru sau secretar de stat, cel puțin. (…) Mă refer la o susținere care are legătură cu politica ministerului în sensul acesta. Cred că și din acest motiv Codul Rutier, așa cum a fost propus de către Guvern, ministrul de Interne, Ministerul de Interne, ajunge astăzi să fie modificat foarte, foarte serios”, a arătat liberalul.
Președintele Comisiei juridice a menționat că, în prezent, la Camera Deputaților sunt dezbateri pe diferite proiecte, propuneri inițiative legislative de modificare a Codului Rutier.
„Prezentul Cod Rutier, pe care noi îl discutăm să îl aprobăm astăzi, este o inițiativă a Guvernului, este un cod rutier și nu o lege de modificare a Codului Rutier, ceea ce presupune o nouă filozofie, niște noi principii care ar urma să se aplice, de aici încolo, în ceea ce privește reglementarea a tot ceea ce presupune circulația pe drumurile publice în România”, a adăugat senatorul PNL.
De asemenea, senatorul PNL Dian Popescu a spus că acest nou cod „nu are o filozofie, nu fluidizează traficul și nu face decât să amendeze”.
Popescu a susținut că viitorul Cod Rutier ar trebui să fie elaborat de Ministerul Transporturilor, în colaborare cu MAI.
În replică, senatorii PSD din cele trei comisii raportoare s-au pronunțat pentru adoptarea proiectului Guvernului.
Senatorul PSD Șerban Nicolae s-a declarat surprins de propunerea liberalului Cătălin Boboc ca proiectul să fie respins, adăugând că nu înțelege încărcătura politică a acestui proiect de lege: „dacă este o chestiune doctrinară, pe care să ne-o asumăm ca partide și să dăm un vot pe grupuri politice, să fie un Cod Rutier liberal sau social-democrat, și mai grav, unul USL-ist”.
„Am o iritație colegială ori de câte ori aud că pe un proiect de lege se dă un vot pe grup și ne lipsește individualitatea de parlamentari aleși în colegii uninominale. Din punctul acesta de vedere, îmi sună rău”, a subliniat social-democratul.
În cadrul dezbaterilor, senatorul PSD Darius Vâlcov le-a reproșat parlamentarilor liberali că, deși un ministru de Interne al PNL a promovat Codul Rutier, acum se opun sau se abțin proiectului.
„Când s-a depus proiectul de către ministrul dumneavoastră, nu ați văzut aceste lucruri? Discutăm de peste două luni de zile pe acest proiect. (…) Haideți să vedem când dăm dovadă de seriozitate”, le-a spus Vâlcov senatorilor liberali.
În replică, senatorul PNL Dian Popescu i-a cerut colegului său să nu mai politizeze subiectul.
„Nu ministrul de Interne l-a inițiat (Codul Rutier – n.r.) și l-a trimis spre Parlament, ci Guvernul României. (…) Să nu mai băgăm politicul și faptul că e ministru liberal, că e ministru PSD. Nu are nicio legătură. Ne-am spus punctul de vedere vizavi de un cod, că nu are o filosofie corectă și că nu fluidizează traficul. Acest cod nu face altceva decât să amendeze”, a arătat liberalul, care a precizat că va vota pentru respingerea raportului.
Raportul de respingere a proiectului de lege urmează să fie dezbătut și votat în plenul Senatului.