„În timp ce oamenii din Simferopol sărbătoreau anexarea Crimeei de către Rusia, la 10 minute distanță de centrul orașului, pe Strada Balaclava, avea loc o altă invazie – cea a afacerilor private”, scrie publicația britanică.
Un grup de persoane foarte bine înarmate și cu fețele acoperite de măști, despre care se presupune că ar fi soldați ruși, au luat cu asalt Bogdan Avto-Salon, showroomul unui dealer pentru mărcile Hyundai și Subaru.
Criticii Moscovei avertizează de mai multe săptămâni că atacurile forțelor rusești asupra bazelor militare ucrainene reprezintă doar începutul și că afacerile private din Crimeea vor fi următoarea țintă. Evenimentele de pe Strada Balklava sugerează că aceștia ar putea avea dreptate.
„Este clar că va avea loc o nouă împărțire a proprietăților acum că rușii sunt aici”, a declarat Arzi Selimova, editor la televiziunea de stat Krim. Oamenii de afaceri locali au notat și că Bogdan Avto-Salon era deținut de un partener al oligarhului ucrainean Petro Poroșenko, unul dintre susținătorii importanți ai guvernului de la Kiev.
Orice s-ar întâmpla cu showroomul respectiv, un lucru este clar: cele mai interesante active din Crimeea sunt deja sub controlul forțelor proruse și vor aparține în final Moscovei, scrie FT.
Printre acestea se află Ciornomornaftogaz – companie care extrage petrol și gaze din Marea Neagră, precum și Feodosia Oil Products Supply – companie care transferă petrol si produse petroliere de pe tancuri maritime în vagoane cisternă pentru transportul fereoviar.
Printre activele care și-ar putea schimba forțat proprietarul se numără și tabăra de vară pentru copii Artek, faimoasă în timpul URSS, precum și multe hoteluri și sanatorii pe coasta însorită a Crimeei, deținute de ministere și sindicate ucrainene.
Ucraina a protestat față de astfel de situații, iar ministrul Justiției, Pavlo Petrenko, a declarat că guvernul de la Kiev își rezervă dreptul de a cere Rusiei despăgubiri pentru activele din Crimeea.
Kievul are de pierdut nu doar companii valoroase, ci și investiții străine semnificative. Înainte de intensificarea tulburărilor interne în februarie, autoritățile ucrainene negociaseră cu Eni (Italia) și EDF (Franța) contracte de explorare pentru petrol și gaze în apele Crimeei. Noua conducere a regiunii a anunțat că va pune resursele energetice sub administrarea companiei ruse de stat Gazprom.
Aceste aspecte au însă o importanță mult redusă pentru locuitorii obișnuiți ai pensinsulei.
Înainte de referendumul de duminică, în care locuitorii au votat pentru secesiunea de Ucraina și alipirea la Rusia, noile autorități au promis că ajutoarele sociale și pensiile vor fi plătite, depozitele bancare și economiile vor fi protejate, iar drepturile de proprietate vor fi respectate. Oamenii de afaceri nu vor fi nevoiți să-și înregistreze din nou companiile.
Cei circa 350.000 de etnici ucraineni din Crimeea, dintre care mulți nu au participat la referendum, se tem însă de schimbările care au loc. Crimeea a fost aruncată într-un haos legislativ după ce Moscova a anunțat că nu se mai aplică legile Ucrainei, a declarat Iulia Iavorskaia.
„Nu avem niciun viitor aici. Asta înseamnă că nu am casă sau pământ și nici chiar permis de conducere. Înseamnă că orice bandit poate să mă dea afară din casă”, a spus ea.
Mulți dintre ucraineni se tem de naționalismul exagerat al noilor autorități din Crimeea, notează FT. Președintele rus Vladimir Putin a declarat, marți, la semnarea tratatului de anexare a Crimeei, că ucraineana va primi statut de limbă oficială, iar drepturile locuitorilor vor fi respectate indiferent de etnie. Mulți ucraineni din Crimeea nu sunt însă convinși de cuvântul liderului de la Kremlin.