Comerțul cu GNL este susținut de prețurile din Asia și America de Sud, care sunt cu circa 30% mai mari decât în Europa, relatează Bloomberg.
Japonia importă mai mult după ce a închis centralele nucleare, în urma dezastrul de la Fukushima din 2011. Țările Americii de Sud măresc achizițiile de GNL din cauza unei secete din Brazilia care a redus producția de energie a hidrocentralelor, în timp ce valul de frig din Statele Unite a redus livrările de gaze prin conducte către Mexic.
Companiile spaniole Iberdrola și Endesa au încheiat contracte pe termen lung care le obligă să cumpere gaze lichefiate, majoritatea contractelor având clauze privind destinațiile, astfel încât acestea nu pot fi modificate.
„Nu are prea mult sens să aduci o încărcătură într-un terminal, să o descarci, iar apoi să o reîncarci pe o navă și să o trimiți în altă parte. Reîncărcarea este un mod nebunesc de a face afaceri, dar este o realitate a afacerilor cu GNL”, a declarat Andy Flower, consultant în industria GNL în Caterham, Anglia.
Anul trecut, prețul mediu al unui milion de unități termale britanice de GNL a fost de 16,65 dolari în Asia de Nord-Est, dar prețul a atins în februarie un nivel record de 19,7 dolari pentru contractele cu termen de 6-8 săptămâni, potrivit datelor deținute de World Gas Intelligence. În sud-vestul Europei, prețul contractelor de acest tip pentru GNL a fost în februarie de 12,81 dolari.
În luna martie, din Spania au plecat șapte cargouri cu GNL, potrivit datelor companiei Enagas, în timp ce de la terminalul norvegian Hammerfest, singurul care lichefiază gaze prin înghețare la -162 de grade Celsius, au plecat numai cinci.
Potrivit Enagas, Spania va reexporta în aprilie și mai un număr record de 10 cargouri, astfel că exporturile din primele cinci luni ale anului vor fi duble față de nivelul din aceeași perioadă a anului trecut.
În ultimul an, Norvegia a exportat în medie șase cargouri pe lună.
Livrările internaționale ale Norvegiei au scăzut cu 7,8% în acest an, la 3,05 milioane de tone, în timp ce exporturile Spaniei au urcat cu 68%, la 2,13 milioane de tone, reprezentând 51% din cantitatea totală de GNL reexportată la nivel mondial, conform datelor International Group of LNG Importers din Paris.
Importurile Spaniei de GNL au scăzut însă cu 37%, la 9,13 milioane de tone.
Livrările de GNL ale Uniunii Europene ar putea scădea, întrucât cele 28 de state membre vor să reducă dependența de gazele livrate de Rusia, sursa a 30% din necesarul de consum al UE. Jumătate din aceste gaze tranzitează Ucraina, unde tensiunile sunt în creștere după anexarea Crimeei de către Rusia, luna trecută.
Cererea mondială pentru GNL va depăși oferta cel puțin până în 2020, a estimat în martie BG Group.