„Acest proiect este un exemplu bun al modului în care fondurile regionale europene pot ajuta la România să revină la creștere economică. El va contribui la îmbunătățirea mobilității pentru cetățenii noștri, asigurându-le condiții sigure de călătorie și prietenoase cu mediul, și va face Bucureștiul și mai atractiv pentru investitori”, a precizat comisarul pentru Politici Regionale, Johannes Hahn, care a aprobat, din partea Comisiei, acordarea investiției din Fondul European de Dezvoltare Regională.
Comisia Europeană precizează, în comunicat, că principalii beneficiari ai proiectului extinderii magistralei 5 de metrou sunt cei 335.000 de locuitori din cartierul Drumul Taberei.
„Se estimează crearea a 3.000 de locuri de muncă în timpul lucrărilor și 246 după finalizarea proiectului”, se mai arată în comunicat.
Investiția va fi făcută prin POS Transport, în cadrul axei prioritate 2 „Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii naționale de transport în scopul dezvoltării unui sistem național durabil de transport”. FEDR va finanța 409,5 milioane de euro din totalul de 481,7 milioane de euro.
Întrucât valoarea totală a proiectului (inclusiv TVA) este mai mare de 50 de milioane de euro, aprobarea investiției se face de către Comisia Europeană, în timp ce proiectele mai mici sunt aprobate la nivel național sau regional, se arată în comunicatul CE.
Finanțarea se va face în cadrul exercițiului financiar 2007-2013, în care România are alocate fonduri de coeziune în valoare de 20 de miliarde de euro. Pentru 2014-2020, România are alocate 22,9 miliarde de euro.
Tronsonul Eroilor – Drumul Taberei din magistrala 5 de metrou va fi finalizat în al doilea semestru din 2016, iar întregul proiect are ca termen de finalizare 2020, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene și de la stat, a declarat, la 28 mai, Cătălin Homor, director de investiții al Metrorex.
„În cel mai scurt timp, respectiv săptămâni, pachetul de cale de rulare pentru secțiunea 1 (Eroilor – Drumul Taberei – n.r.) din magistrala 5 va fi scos la licitație. Pentru secțiunea 2, Iancului-Pantelimon, vrem să finalizăm documentația de atribuire și să-l scoatem la licitație până la sfîrșitul anului, astfel ca în 2015 să începem lucrările și la acest tronson”, a spus Homor, în cadrul ZF Construction & Infrastructure Summit ’14.
El a menționat că pentru secțiunea Eroilor – Iancului începerea lucrărilor va mai întârzia, deoarece traversează zona centrală, care este o arie cu risc din cauza blocurilor vechi.
„Pentru primul tronson suntem în grafic, astfel că acesta va fi gata în semestrul al doilea din 2016, inclusiv cu trenuri noi. Finanțarea pe zona aflată în execuție nu este o problemă. Vor fi alocate sumele necesare pentru desfășurarea în ritm alert a lucrărilor. Fondurile sunt în proporție de 85% de la UE și 15% finanțare locală”, a spus Homor.
Ținta Metrorex odată cu finalizarea magistralei 5 este ca 100.000 de călători să meargă cu metroul zilnic, respectiv o treime din populația cartierului Drumul Taberei.
În prezent, în București, circa 600.000 de persoane circulă zilnic cu metroul, adică o treime din populația totală a Capitalei.
În ceea ce privește alte proiecte ale Metrorex, Homor a menționat extensia magistralei 4 către Bucureștii Noi cu două stații și un depou, dar pentru care încă există o problemă legată de finanțare.
„Ne luptăm să introducem și acest proiect în programul de transport care poate fi finanțat din fonduri europene din exercițiul 2007-2013, iar lupta care a început de mai bine de un an de a convinge forurile europene să finanțeze și acest proiect a ajuns spre final. Credem că într-o lună-două, acest proiect va beneficia de această finanțare”, a precizat Homor.
Investițiile pe care Metrorex le-a programat până în 2020 se ridică la 900 milioane euro, din care 600 milioane euro vor fi asigurate din fonduri europene.