Ministrul Transporturilor, Dan Șova, a declarat că înlocuitorii CA-urilor companiilor din Tarom, Aeroporturi București și CFR Marfă sunt provizorii, iar de luni începe selecția noilor manageri privați.
„Au fost schimbări fãcute cu management provizoriu la trei companii, la Otopeni (Aeroporturi București, n.r.), la CFR Marfă și la Tarom. (…) În cursul zilei de luni vom declanșa procedura pentru selecția noului management privat la toate cele trei companii, și la altele, dacă mai este nevoie, inclusiv la Infrastructură și la Călători, deci peste tot unde este provizoriu”, a declarat ministrul Transporturilor, într-o conferință de presă.
El a precizat că în cazul Aeroporturi București și CFR Marfă, AGA a respins situațiile financiare pentru anul trecut, iar consecința legală a fost destituirea administratorilor. În plus, Corpul de Control al ministerului a sesizat foarte multe nereguli la cele două companii, rapoartele fiind înaintate DNA.
În cazul CFR Marfă, DNA a fost sesizată și pentru licitația de transport cărbune organizată de Complexul Energetic Oltenia, unde transportatorul feroviar de stat a oferit un preț foarte apropiat față de competitorii de la GFR, înscriși în cadrul procedurii în cadrul unei asocieri.
La Tarom, CA-ul trebuia să depună planul de management în 90 de zile, potrivit prevederilor legale, lucru care nu s-a întâmplat nici în 150 de zile, a pus Șova, precizând că acesta a fost motivul înlocuirii.
„Toate demiterile Consiliilor de Administrație s-au realizat pentru chestiuni de legalitate, imperative”, a conchis ministrul.
Ministrul Transporturilor a cerut FMI scoaterea unor entități din transporturi de sub management privat, întrucât au existat cazuri în care managerii nu au respectat hotărâri AGA luate în conformitate cu acordul cu Fondul, însă răspunsul finanțatorului extern a fost negativ.
Ministerul comunica la începutul lunii mai, într-un răspuns remis la solicitarea MEDIAFAX, că pe perioada mandatului lui Șova la conducerea instituției, început în martie, au fost schimbări de management la AACR, CFR SA, ISCTR, ARR, CFR Marfă și ROMATSA.
Managementul privat la companiile de stat a fost introdus la solicitarea FMI, principiile guvernanței corporative fiind stabilite prin OUG 109/2011.