Noua Directivă UE privind drepturile consumatorilor consolidează drepturile consumatorilor în toate cele 28 de state membre, oferind, totodată, beneficii și firmelor, prin crearea unei mediu concurențial echitabil, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, scrie Mediafax.
„Europa pune astăzi (vineri – n.r.) capăt înșelătoriei la adresa consumatorilor pe Internet. Începând de astăzi orice consumator de pe teritoriul Uniunii Europene își poate cere drepturile conform Directivei privind Drepturile Consumatorilor astfel: fără opțiuni predefinite atunci când se cumpără un bilet de avion, fără taxe suplimentare la plățile pe internet efectuate cu cardul de credit și fără comercianți care vă spun că nu puteți returna un produs cumpărat de pe Internet”, a declarat comisarul pentru Justiție, Viviane Reding.
„Un consumator încrezător este cea mai bună veste posibilă pentru piața noastră unică. Punerea consumatorilor pe locul șoferului prin creșterea încrederii acestora reprezintă cel mai ieftin pachet de stimuli pe care Europa îl poate pregăti. Comisia Europeană va verifica cu rigurozitate dacă statele membre își îndeplinesc obligațiile pe care le-au agreat implementând în mod corect regulile și acordând consumatorilor drepturile pe care aceștia le merită”, a mai spus Reding.
Conform comunicatului CE, noua Directivă armonizează normele naționale de consumatori în mai multe domenii importante, cum ar fi informarea de care au nevoie consumatorii înainte de a achiziționa bunuri și servicii, precum și dreptul lor de a anula achizițiile online. Armonizarea crescută înseamnă că acum consumatorii se pot baza pe aceleași drepturi, indiferent de locul de unde fac cumpărăturile în UE. Comisia Europeană precizează că noile norme mai simple și previzibile le vor oferi firmelor și comercianților „mai multe stimulente pentru a extinde afacerea dincolo de frontiere”.
Una dintre principalele modificări aduse de noua Directivă se referă la eliminarea tarifelor și costurilor ascunse pe Internet. Astfel, consumatorii vor fi protejați împotriva „costurilor disimulate” pe Internet. Este vorba despre tentativele autorilor de fraude de a-i face pe cetățeni să plătească pentru servicii așa-zis gratuite, cum ar fi horoscoapele sau rețetele de bucătărie. De acum înainte, consumatorii vor trebui să confirme în mod explicit ca întreg faptul că trebuie să plătească un anumit preț.
O altă modificare vizează o mai mare transparență a prețurilor. Comercianții vor trebui să afișeze costul total al produsului sau al serviciului, precum și orice tarife suplimentare. Cei care efectuează cumpărături online nu vor mai trebui să plătească tarife suplimentare dacă nu au fost informați de acest lucru înainte de a realiza comanda.
Totodată, de vineri sunt interzise opțiunile predefinite pe site-urile de Internet. Spre exemplu, la achiziționarea unui bilet de avion, uneori sunt oferite opțiuni suplimentare, cum ar fi asigurările de călătorie sau închirierile de autoturisme. În prezent, consumatorii sunt adesea obligați sa deselecteze opțiunile în cauză dacă nu doresc aceste servicii suplimentare.
Noua Directivă prevede că perioada pe care consumatorii o au la dispoziție pentru a renunța la un contract de vânzare-cumpărare se prelungește la 14 zile calendaristice, față de 7 zile până acum.
În plus, atunci când un vânzător nu a informat în mod clar clientul cu privire la dreptul de a renunța la contract, perioada de returnare se prelungește la un an.
Dreptul de a renunța la contractul de vânzare-cumpărare se extinde și la licitațiile online, cum ar fi cele de pe eBay, iar perioada în care consumatorul poate renunța la contractul de vânzare-cumpărare va începe în momentul în care acesta primește bunurile, iar nu în momentul încheierii contractului, așa cum e cazul în prezent.
Drepturile consumatorilor sunt consolidate și în ceea ce privește rambursarea. Comercianții trebuie să ramburseze consumatorilor prețul produsului în termen de 14 zile din momentul în care aceștia au renunțat la contractul de vânzare-cumpărare, iar în prețul de rambursare este inclus și costul livrării.
O altă prevedere importantă se referă la eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cardurilor de credit și a liniilor directe de asistență. Prin aplicarea noii Directive, comercianții nu vor putea percepe tarife suplimentare atunci când consumatorii utilizează carduri de credit (sau alte mijloace de plată), putând imputa doar costul real pe care îl suportă pentru a pune la dispoziția consumatorilor aceste mijloace de plată.
Directiva cuprinde, de asemenea, norme comune pentru întreprinderi cu scopul de a facilita schimburile comerciale ale acestora în spațiul comunitar.
Comisia Europeană a prezentat propunerea pentru o nouă Directivă privind drepturile consumatorilor, în octombrie 2008, iar legislația a fost adoptată oficial la 10 octombrie 2011.
Guvernele statelor membre au avut la dispoziție doi ani pentru a pune în aplicare normele la nivel național, până la 13 decembrie 2013, cu un termen limită pentru ca regulile să intre efectiv în vigoare până la 13 iunie 2014.
Potrivit unui comunicat al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Guvernul a adoptat, la 4 iunie, Ordonanța de Urgență privind drepturile consumatorilor. „Actul normativ transpune în legislația naționala prevederile Directivei 2011/83/UE și vizează orice contract încheiat între un profesionist și un consumator – persoană fizică și reglementează informațiile ce trebuie oferite consumatorilor în stadiul precontractual, atât în cazul contractelor negociate în afara spațiilor comerciale și al contractelor la distanță, cât și în cazul altor contracte decât cele menționate”, se arată în comunicat.
Transpunerea acestei Directive ar fi trebuit să aibă loc până la sfârșitul anului trecut. Urmare a întârzierii, Comisia Europeană a declanșat o acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor care privesc comunicarea măsurilor de transpunere a directivelor UE. Acțiunea se află în faza precontencioasă.
Aflat în vizită la București, comisarul european pentru protecția consumatorilor, Neven Mimica, a declarat, la 6 iunie, că CE va analiza transpunerea de către România a Directivei privind drepturile consumatorilor printr-o ordonanță de urgență, exprimându-și speranța că nu se va ajunge la o acțiune în fața CJUE.
„E important ca toată legislația să fie transpusă și aplicată în toate statele membre. Referitor la această nouă Directivă privind drepturile consumatorilor, România este printre cele 17 țări care nu au transpus în totalitate Directiva în legislația națională. Deci nu e o problemă doar pentru România”, a declarat comisarul european Neven Mimica, întrebat de ce Bucureștiul a întârziat cu cinci luni transpunerea acestei noi legislații.
Mimica a mai precizat că după 13 iunie, când Directiva intră în vigoare pe întreg teritoriul UE, Comisia va analiza procesul de transpunere în statele membre. „Vom evalua dacă această ordonanță adoptată în România reprezintă într-adevăr transpunerea în totalitate sau dacă va fi nevoie de un întreg proces legislativ. Vom face aceeași analiză și pentru celelalte state membre. Sper că nu vom fi obligați în cadrul CE să declanșăm pașii următori din procedura de infringement, ceea ce înseamnă ca statul să fie chemat în fața CJUE. Sper că acest pas va putea fi evitat prin cooperare, prin proceduri rapide legislative în toate statele membre care încă mai au ceva de făcut pentru transpunerea acestei Directive”, a mai spus comisarul pentru protecția consumatorilor, într-o conferință de presă.