Cu nicio altă alternativă viabilă, board-ul Alitalia a votat în favoarea ofertei primite din partea Etihad, care include investiții de până la 1,25 de miliarde de euro, în următorii patru ani.
Directorul general al Alitalia, Gabriele Del Torchio, a spus în această săptămână, în Senatul italian, că propunerea companiei arabe include o investiție inițială de 560 de milioane de euro, în schimbul ștergerii de către creditori a unor datorii de mai multe sute de milioane de euro și eliminării a circa 2.200 de locuri de muncă, respectiv 15% din forța de muncă a operatorului aerian.
Negocierile cu principalele bănci creditoare ale Alitalia privind restructurarea a circa 700 de milioane de euro din datorii vor continua timp de mai multe săptămâni, a arătat Del Torchio.
Reprezentanții Etihad au refuzat să comenteze detaliile ofertei.
Investițiile propuse de Etihad reprezintă o salvare pentru Alitalia, care ar fi urmat să rămână fără numerar în această vară, la numai câteva luni după că a primit fonduri de salvare prin intermediul guvernului de la Roma, în valoare de 500 de milioane de euro.
Operatorul aerian italian, care are 14.000 de angajați, a acumultat datorii de peste 840 de milioane de euro de când a fost salvat de la faliment și privatizat, în 2009.
Un simbol de mândrie națională, Alitalia a fost supusă unor presiuni puternice din partea politicienilor italieni și sindicate pentru menținerea locurilor de muncă. Eforturile anterioare de reducere a costurilor și de renunțare la activele care nu fac parte din operațiunile de bază au fost afectate de creșterea costului carburanților și de intensificarea concurenței.
Pentru Etihad, o participație mare la Alitalia îi conferă accesul la a patra mare piață de transport aerian din Europa, cu oportunitatea de a atrage milioane de noi pasageri în rețeaua globală a companiei, care include deja peste 90 de destinații și aeroportul internațional din Abu Dhabi, aflat în dezvoltare rapidă.
Potrivit analiștilor, investiția în Alitalia reprezintă cea mai îndrăzneață și probabil cea mai riscantă strategie de extindere globală a Etihad.
Unele dintre investițiile Etihad, cum ar fi o participație de 40% la Air Seychelles din Africa, cumpărată în 2012, au revenit rapid la soliditate financiară. Majoritatea însă au în față un drum lung până la redresare, așa cum este cazul Air Berlin, la care Etihad a cumpărat o participație de 29% în 2011 și care a raportat pierderi în cinci din ultimii șase ani. Air Berlin are datorii de peste 800 de milioane de euro.