Cercetarea finanțată direct sau indirect de agenția de cercetare a armatei americane (DARPA) a implicat utilizatori ai unora dintre cele mai importante rețele sociale, inclusiv Facebook, Twitter, Pinterest și Kickstarter, în vederea unor studii privind conexiunile sociale și răspândirea mesajelor în cadrul acestor rețele.
Proiectul, cu o finanțare de milioane de dolari, a inclus și analizarea unor mesaje postate pe Twitter de vedete precum Lady Gaga și Justin Bieber, pentru a înțelege influența în cadrul Twitter, în timp ce alte elemente ale cercetării au avut ca rezultat construirea unor baze de date conținând mesaje postate pe rețelele sociale.
Câteva dintre studiile finanțate de armata americană au trecut peste simpla monitorizare a conversațiilor private ale utilizatorilor, trimițând mesaje unor participanți și utilizatori, fără ca aceștia să știe, pentru a-i urmări și pentru a studia modul în care reacționează.
Cu puțin înainte de dezvăluirea experimentului realizat de Facebook, agenția DARPA a publicat o listă cu proiectele finanțate prin programul Social Media in Strategic Communication (SMISC). Lista include un studiu privind folosirea Twitter de către activiștii mișcării Occupy, precum și o serie de cercetări privind urmărirea „viralelor” și cum influențează acestea comportamentul utilizatorilor unor rețele sociale precum Pinterest, Twitter, Kickstarter, Digg și Reddit.