Potrivit oamenilor de știință, chiar și într-o singură imagine, precum un selfie, micile modificări în dimensiunea feței pot face ca persoana să pară mai de încredere, dominantă și atractivă.
Pentru prima dată, cercetătorii au descoperit caracteristicile care sunt asociate cu anumite judecăți sociale.
Astfel, noul studiu, realizat de cercetătorii de la departamentul de psihologie al Universității din York, arată că este posibil să fie prezise cu acuratețe primele impresii, luând în calcul trăsături fizice faciale din poze de zi cu zi, precum cele publicate pe rețelele de socializare.
„Prezentarea modului în care aceste prime impresii pot fi captate din imagini foarte diferite ale chipurilor oferă perspective asupra modului în care creierele noastre obțin aceste percepții aparent remarcabile”, a declarat profesorul Andy Young, de la departamentul de psihologie, care s-a ocupat de realizarea acestui studiu.
Potrivit studiului, în momentul în care o persoană se uită la chipul altei persoane ilustrat într-o fotografie își formează imediat o impresie despre caracterul acesteia din urmă, de exemplu, dacă este prietenoasă, de încredere sau competentă.
Deși nu este clar cât de corecte sunt, aceste prime impresii pot influența comportamentul ulterior. De exemplu, judecăți în ceea ce privește competențele bazate pe imagini faciale pot prezice rezultatele alegerilor electorale.
Impresiile pe care le creăm prin imagini ale chipurilor noastre („avataruri” sau „selfie-uri”) devin din ce în ce mai importante într-o lume în care se pune foarte mult accentul pe online, oamenii ajungând să se cunoască mai degrabă virtual decât față în față, spun cercetătorii.
Pentru a investiga baza acestor judecăți, echipa de cercetători a ales fotografii obișnuite de pe site-uri și a analizat trăsăturile fizice faciale pentru a dezvolta un model ce ar putea prezice în mod corect primele impresii.
Fiecare dintre cele 1.000 de chipuri au fost descrise în termenii a 65 de trăsături diferite, precum „dimensiunea ochilor”, „lățimea spâncenelor” etc.
Prin combinarea acestor factori, modelul ar putea explica mai mult de jumătate din variațiile din evaluarea judecăților sociale ale acelorași chipuri.
Aceste imagini ilustrează, de asemenea, caracteristici care sunt asociate cu judecăți sociale particulare.
Studiul, publicat în Proceedings of the National Academy of Science (PNAS), arată cât de importante sunt chipurile și imaginile specifice cu fețe în crearea unor prime impresii favorabile sau nefavorabile.
Primele impresii sunt create de trei factori distincți: accesibilitate („Vor să mă ajute sau să mă rănească?”), influență („Pot să mă ajute sau să mă rănească?”), tinerețe – atractivitate (poate reprezenta fie un bun partener romantic, fie un rival).
Dorina Calin, [email protected]