„Problema suportabilității prețului gazelor de către populație devine îngrijorătoare. Pentru companii, liberalizarea este aproape de final conform calendarului, dar vrem să prelungim termenul. Suntem în momentul în care trebuie să începem să propunem măsuri”, a afirmat Nicolescu, într-o conferință.
El a precizat că sunt necesare astfel de măsuri, având în vedere că în ultimii doi ani salariul mediu pe economie a scăzut, în timp ce prețul final la gaze naturale a crescut cu 16%.
Departamentul pentru Energie a propus Comisiei Europene să accepte amânarea cu doi ani și jumătate a calendarului de liberalizare a prețului gazelor pentru populație, precum și menținerea, până cel puțin la 1 iulie 2016, a prețului actual al gazelor produse intern.
Potrivit unor declarații anterioare ale ministrului pentru Energie, ultima discuție de la Comisia Europeană a avut un rezultat bun, chiar dacă nu s-a ajuns încă la o concluzie, adăugând că în cele din urmă România ar putea ajunge la Curtea Europeană de Justiție pentru a-și apăra poziția.
„O direcție generală a Comisiei Europene a luat o decizie, care spune că acest calendar, agreat de domnul Boc cu cei de la FMI și CE, este ilegal. Deci eu nu pot să aplic în România ceva ce o parte din Comisie, care a fost la masa de discuții și a negociat acest calendar, îmi spune că este ilegal”, preciza Nicolescu.
El a explicat că în procedura de infringement declanșată împotriva României se vorbește că liberalizarea nu se face în mod corect, în sensul că se dă prioritate consumatorului casnic din România la gazul din intern.
„Sunt două lucruri separate, în primul rând trebuie să finalizăm această procedură de infrigement și să ne fie recunoscut acest drept, de a da prioriate populației la gazul din intern, și în al doilea rând trebuie să stabilm noi, intern, ce facem cu prețul la gaz pentru populație și cât de sustenabile sunt”, a continuat Nicolescu.
Potrivit ministrului Energiei, pentru a amâna aplicarea majorării prețului la gaze de la 1 octombrie, Guvernul va trebui să emită o hotărâre de guvern, iar mai apoi o amânare de câțiva ani va necesita modificarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale 123/2012.
Calendarului de liberalizare a prețului gazelor, convenit de Guvern cu Comisia Europeană în 2012, prevede ca acest proces să se încheie la 31 decembrie 2018.
În cazul în care CE va fi de acord cu propunerea Departamentului pentru Energie, liberalizarea va fi operată până la 1 iulie 2021.
Calendarul de liberalizare presupune mai multe creșteri trimestriale ale prețului gazelor din producția internă.
Departamentul pentru Energie arată, într-un comunicat transmis la începutul lunii septembrie, că, din cauza unor neînțelegeri cu DG Întreprinderi, structură din cadrul CE, în privința dreptului consumatorilor casnici de a primi cu prioritate doar gaze din producția internă, mai ieftine față de cele importate din Rusia, aplicarea calendarului agreat în 2012 de Guvern este momentan suspendată.
Astfel, prin suspendarea calendarului de liberalizare, creșterea de preț programată pentru 1 octombrie este anulată.
Nicolescu declara în luna august pentru MEDIAFAX că legislația românească actuală prevede obligativitatea ca producătorii de gaze naturale să livreze cu prioritate gaze produse intern pentru populație, dar DG Întreprinderi din cadrul CE dorește liminarea acestei prevedere.
România consumă anual circa 12,5 miliarde metri cubi de gaze naturale și produce aproximativ 11 miliarde metri cubi. Diferența este importată din Rusia, prin firme intermediare, la prețuri mai mari decât cele ale gazelor produse intern.
Aproximativ 60% dintre consumatorii de gaze sunt deja în piața liberă, în timp ce 24% sunt consumatori casnici. Restul de circa 16% sunt consumatori non-casnici care cumpără gaze la preț reglementat.