Față de luna iulie, vânzările de autovehicule noi au înregistrat o scădere de 25,3%, la 7.455 de unități, iar livrările de autoturisme s-au redus cu 30,4%, la 5.959 unități.
În România, vânzările sunt susținute în continuare de achizițiile realizate de către companii, acestea reprezentând 71% din volumulul total înregistrat în intervalul ianuarie – august.
„Și pe plan european se remarcă o evoluție pozitivă, principalele țări europene înregistrând creșteri ce consolidează un trend ascendent pentru 2014 (datele după opt luni fiind: Franța +1,6%, Germania +2,6%, Italia +3,5%, Spania +16,4%, Marea Britanie +10,1%). Ar fi însă de remarcat faptul că în luna august 2014, în jumătate din țările Europei vestice volumele au fost mai mici decât cele din august 2013”, se arată într-un comunicat al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Asociația semnalează faptul că în primele opt luni ale anului înmatriculările de autoturisme rulate au scăzut cu circa 5,5% (8.300 unități) comparativ cu aceeași perioadă din 2013.
Cu toate acestea, volumul mașinilor rulate (peste 139.000 unități în 2014) rămâne ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi, de aproximativ trei ori mai mare. Comparativ, în 2013 raportul a fost de 4 unități rulate la unul nou.
La autoturisme noi, topul vânzărilor pe mărci după opt luni este condus de către Dacia, cu 17.792 unități (33,1% din total), urmată de Volkswagen (5.491 unități/ 10,2%), Skoda (5.042 unități/ 9,4%), Ford (3.741 unități/ 7%), Renault (3.635 unități/ 6,8%) și Opel (2.433 unități/ 4,5%).
Pe modele, situația a rămas neschimbată, Dacia Logan fiind cel mai bine vândut model în luna august, dar și după opt luni, urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia și Volkswagen Golf.
Producția auto a scăzut cu 8,4% în intervalul analizat, la 252.119 de autovehicule, din care 85% au fost asamblate de Dacia, 14,8% de Ford și 5 unități de către Roman Brașov.
Volumele cele mai mari au fost înregistrate de Dacia Duster (101.637 unități, din care 2.152 în luna august), urmată de Dacia Logan (55.571 unități, din care doar 776 unități în august), Ford B-Max (38.555 unități, din care 2.034 în august), Dacia Sandero (30.032 unități) și Dacia Logan MCV (26.319 unități).
În luna august au fost exportate 4.304 unități, ceea ce face ca după opt luni să fie consemnate livrări externe totale de 232.171 unități, în scădere cu 2,2% față de perioada similară din 2013.
Cel mai exportat model după opt luni a fost Dacia Duster (96.493 unități), urmat de Logan, cu 46.405 unități și Ford B-MAX, cu 38.376 unități.
„Cu datele înregistrate în luna august 2014, consemnăm un număr de 14 luni consecutive de creștere față de lunile similare din anul precedent. Totuși, aceste volume nu înseamnă în mod automat și creșterea afacerilor, dacă ne uităm la datele comunicate de către Institutului Național de Statistică. Conform INS, creșterea cifrei de afaceri în comerțul cu autovehicule după 7 luni din 2014 era de numai 6% față de aceeași perioadă din 2013, comparativ cu +32% cât a fost creșterea numărului de unități vândute. În plus, remarcăm și faptul că numărul de autoturisme noi înmatriculate în România (la 8 luni) este cu circa 15% mai mic decât vânzările realizate”, se arată în comunicatul APIA.
Asociația punctează că autovehiculele rulate importate continuă să intre în număr important în parcul național, în condițiile în care nefiscalizarea comerțului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite) rămâne un subiect nerezolvat de ani de zile.
Concluzionând, reprezentanții APIA susțin că este necesar un cadru legal care să stimuleze în mod real achiziția de autovehicule cu tehnologii avansate, orientate către eficiență și protecția mediului, iar complementar sunt necesare măsuri eficiente de limitare a evaziunii fiscale din domeniul comerțului cu autovehicule rulate.