CNADNR intenționează să contracteze „servicii de consultanță de specialitate și pentru strămutarea” cimitirului neautorizat, valoarea estimată a contractului fiind de 130.050 lei fără TVA, echivalentul a 30.000 de euro.
Autostrada Lugoj-Deva, lot 4, este în prezent „afectată de cimitirul identificat la km 90 + 275 al autostrăzii „, cimitir neautorizat și care urmează să fie relocat, se arată în datele CNADNR.
Teodor Lazăr, primarul din comuna Brănișca, crede că problema a apărut din cauza unei greșeli din studiul de fezabilitate, unde nu ar figura cimitirul ilegal. „Cimitirul a fost înființat înainte de 1989 și a fost administrat de Centrul de Îngrijiri pentru Persoane cu Nevoi Speciale din comună. Toți cei care au fost îngropați acolo sunt persoane fără aparținători, în general din Valea Jiului, care au stat la Centrul de Îngrijire. Cimitirul comunei se umplea prea repede, așa că s-a decis ca morții de la Centrul de îngrijire să fie îngropați într-un alt loc”, sintetizează edilul povestea înființării cimitirului neautorizat, într-o discuție cu reporterul gândul.
Sursa Foto caietul de sarcini pentru stramutarea cimitirului
Cu toate că fostul ministru al Transporturilor, Dan Șova, dădea asigurări, în aprilie, că cimitirul va fi ocolit de autostradă, până la urmă a fost aleasă soluția strămutării lui de pe traseul autostrăzii.
„La tronsonul de autostradă Lugoj-Deva lotul 4, m-am bucurat că au început (lucrările – n.r.) spre deosebire de loturile 2 și 3, de care nu s-au apucat practic, pentru că nu au intrat cu mașinile (…). Pe lotul 4, au intrat cu utilajele pe zece kilometri. Acolo au avut o problema pe care noi am tot povestit-o anecdotic, pe lotul 4, unde pe raza comunei Brănișca, pe coridorul de expropriere, când a intrat constructorul UMB s-a constatat că există un cimitir ilegal chiar pe aliniamentul autostrăzii. Noi am sesizat Parchetul General în legătura cu această problemă și acum urmează să finalizăm o hotărâre de guvern să abatem traseul autostrăzii de acolo” , declara în luna aprilie ministrul Transporturilor, Dan Șova. Însă, până la urmă, hotărârea de Guvern nu a mai fost făcută.
„În 2010, au fost înmormântate acolo ultimele două persoane. Șova (fostul ministru Dan Șova n.n.) a spus că cimitirul a fost înființat în 2010, dar de unde să știe el? Șova a spus la un moment dat că autostrada va ocoli cimitirul, dar Uniunea Europeană nu a fost de acord cu asta, așa ni s-a transmis. De fapt au greșit de la început, când au făcut studiul de fezabilitate, nu au văzut că acolo este un cimitir”, a declarat pentrugândulTeodor Lazăr, primarul din comuna Brănișca, din județul Hunedoara.
Lazăr spune că pentru strămutarea cimitirului a discutat deja „cu Direcția de Sănătate Publică, cu Parchetul, Medicina Legală, nu este nici o problemă” pentru că operațiunea se va face pe banii CNADNR.
Termenul anunțat inițial pentru depunerea ofertelor și deschiderea ofertelor, 26 septembrie, a fost prelungit de CNADNR cu încă trei zile, până pe 29 septembrie.
Sursa Foto caietul de sarcini pentru stramutarea cimitirului
În scriptele oficiale, cimitirul figurează drept „pășune”
Cimitirul neautorizat este situat pe amplasamentul autostrăzii Lugoj -Deva, mai exact pe culoarul expropriat al drumului.
Terenul pe care a fost identificat cimitirul cu pricina aparține Primăriei Brănișca. Terenul era încadrat în categoria de folosință „pășune”, ca urmare exproprierea s-a făcut pe această categorie de folosință.
„Coridorul de expropriere a fost înscris în cartea Funciară la Oficiul de Cadastru, nefiind semnalată existența vreunui cimitir în cadrul culoarului expropriat, mai mult decât atât documentația cadastrală pentru dezmembrare a fost avizată de către Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Hunedoara, unde categoria de folosință, conform titlului de proprietate deținut de primăria comunei Brănișca, este „pășune””, se arată în documentația de licitație.
Firma care va câștiga licitația trebuie, printre altele, să strângă avizele și acordurile legale, inclusiv acceptul eventualilor aparținători ai persoanelor înhumate, necesare strămutării cimitirului.
„Va fi un singur parastas pentru toți. Vă dați seama ce ar însemna 315 parastase?!”. Morții, relocați pe bază de proces verbal
În plus, consultantul va întocmi un raport cu numărul total de morminte din cimitirul neautorizat care va fi strămutat și se va ocupa de lucrările și serviciile pentru strămutarea osemintelor în noul cimitir.
Firma va face rapoarte săptămânale de activitate privind stadiul execuției lucrărilor referitoare la deshumare, reînhumare, inclusiv servicii religioase complete aferente procedurii de reînhumare, prevede caietul de sarcini.
Edilul din Brănișca ne asigură că lucrurile au fost deja puse la punct din acest punct de vedere.
„Va fi un singur parastas pentru toate cele 315 persoane îngropate acolo. Vă dați seama ce ar însemna să facem 315 parastase?! Vor fi făcuți colaci, tot ce trebuie conform ritualului ortodox”, ne expune situația edilul din Brănișca.
În plus, raportul final va fi însoțit de „documente suport” – fotografii, procese verbale de relocare, facturi, filmări pe suport electronic.
„În situația în care, ulterior relocării tuturor mormintelor și predării raportului final către achizitor, se descoperă noi oseminte, prestatorul are obligația de a proceda la strămutarea acxestora în conformitate cu prezentul contract fără suplimentarea valorii contractului”, se arată în caietul de sarcini.
Monumente funerare pe banii CNADNR
Aceeași firmă va trebui să se ocupe și de realizarea de monumente funerare /plăci comemorative în care se vor menționa numele persoanelor strămutate din cimitirul neautorizat. „Monumentele funerare în discuție nu sunt stabilite a fi realizate după un anumit tipar, astfel modelul de monument va fi convenit de către beneficiar și prestator după semnarea contractului, cu încadrarea acestora în valoarea de contract”, arată documentația de licitație elaborată de CNADNR.
Împrejmuirea și paza cimitirului neautorizat, pe toată durata strămutării, precum și depozitarea osemintelor într-o zonă securizată în proximitatea cimitirului sunt alte cerințe pe care trebuie să le îndeplineacă firma care va câștiga licitația.
„Serviciile de consultanță constau în identificarea și gestionarea unor cazuri în care sunt identificate osemnite ce poartă urme de violență, inclusiv sesizarea organelor de urmărire penală și orice altă situație în care va fi nevoie de expertiza Prestatorului în emdicină legală”, se mai arată în caietul de sarcini.
Firma are la dispoziție 60 de zile pentru a îndeplini condițiile contractuale.
Lotul 4 al autostrăzii Lugoj- Deva are o lungime de 22 de kilometri și ar trebui construit până în mai 2016. Lucrările costă aproape 420 de milioane de lei, fără TVA.