Sfânta Parascheva. Baldachinul în care au fost așezate moaștele Sfintei Parascheva este împodobit anul acesta cu buchete de flori roșii. Zecile de mii de oameni care au ajuns să se închine la raclă stau la o coadă care se prelinge încet, pe străzile lăturalnice din spatele Mitropoliei, către matca râului Bahlui ce străbate orașul. Au sacoșe mari de rafie, pline cu pături, cojoace, alimente și multe pomelnice.
Organizatorii spun că, spre deosebire de anii trecuți, când încă din primele zile coada se întindea pe distanțe de câțiva kilometri și pelerinii stăteau la rând cel puțin 12 ore până când ajungeau în curtea Mitropoliei, în acest an cel mai mult s-a stat la coadă trei ore și ceva, fiind un flux continuu de cel puțin 1.200 de pelerini pe oră care au ajuns să se închine la moaște.
„Față de alți ani se stă mai puțin la coadă. Cel mai mult s-a stat puțin peste trei ore, sâmbătă, însă luni noapte și marți așteptăm vârful”, spune preotul Constantin Sturzu, purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei.Luni, rândul de pelerini se întindea pe câteva sute de metri.
„Eminescu”, un inginer din SUA care a fost ateu până acum doi ani, când a descoperit că românii sunt „un popor de sfinți”
Doamna Maria Ivan a venit din București, cu un grup de 20 de persoane. A ajuns la Iași încă de sâmbătă și își propune să plece marți cu unul dintre ultimele trenuri, după ce va asista la slujba organizată pe scena amplasată în fața Mitropoliei.
În ultimii zece ani nu a lipsit niciodată de la pelerinajul de Sfânta Parascheva, iar de data aceasta și-a adus și nepoata de 14 ani – o tânără brunetă, mai înaltă decât bunica ei, îmbrăcată cu o geacă de iarnă și cu un fes tras pe urechi, în ciuda celor 20 de grade de afară.
„De doi ani mă tot roagă să o iau cu mine, dar i-am spus că e prea mică”, explică femeia.
Ea spune că nu a mai prins niciodată un an în care coada să dureze două-trei ore, cum a fost acum. Anul trecut, ea a ajuns la Iași în 13 octombrie, s-a așezat la coadă la două și jumătate după-amiaza și a ajuns să se închine la moaștele Sfintei Parascheva abia a doua zi dimineață.
„Știu că toată lumea spune asta, dar parcă a fost o minune de la Sfântă. Am venit cu hainele groase, dar a fost cald, am venit pregătiți să stăm toată noaptea dar am stat doar două ore și jumătate. Acum nici nu mai știu ce să fac cu timpul, mergem să ne plimbăm prin oraș, până la ziua Sfintei avem timp de așteptat”, spune femeia trecută cu puțin de 60 de ani.
În urma grupului din București, Veronica, o femeie de 50 de ani, stă sprijinită de gardul albastru în spatele căruia sunt îngrămădiți pelerinii, pe ultima sută de metri înainte de a ajunge să se închine la raclă. A venit tocmai de la Aiud, singură. De Sfânta Parascheva, ea e prezentă la Iași de aproape 20 de ani, iar până în urmă cu câțiva ani venea împreună cu soțul ei, dar bărbatul a fost operat și nu mai poate rezista să stea mult în picioare. Femeia spune că, dacă ar fi știut că anul acesta lucrurile se vor mișca atât de repede, l-ar fi convins și pe bărbat să vină.
„Mereu vin ca să ajung la raclă înainte de slujba mare, de marți, și apoi stau la o verișoară de-a mea care are casă în Păcurari (n.r. – cartier din Iași). Nu mă laud, cum am văzut că o fac mulți oameni de aici, cu zeci de minuni pe care le-ar fi făcut sfânta pentru mine. Dar mă gândesc că dacă timp de 20 de ani am reușit să ajung an de an și să plec de aici încărcată cu atât de multă energie pozitivă, că este și asta, la rândul ei, o mică minune, nu credeți?”, spune femeia.
Printre pelerini găsim și un bărbat de aproape 70 de ani, din București, căruia îi place să-și spună „Eminescu”, fiind „unul dintre cei mai mari admiratori” ai poetului național. Bărbatul a urmat pentru doi ani cursurile Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași, apoi și-a terminat studiile la București, ca să plece, ca inginer, 15 ani în SUA și apoi în Germania încă trei. Acum, el locuiește în București.
Bărbatul, cu părul cărunt și fața trasă, îmbrăcat cu un costum gri strâns pe corp, spune că a fost ateu sau „ignorant cu privirile la cele sfinte” până în urmă cu doi ani, când a participat la o slujbă și de atunci a devenit „convins că poporul român este un popor de sfinți”.
„Până acum doi ani eram aproape Toma Necredinciosul, dar am deschis într-o zi postul Trinitas la televizor, i-am văzut fotografia sfîntului Arsenie Boca și a trebuit să mă duc cu primul tren la Prislop, acolo unde e înmormântat. Uitându-mă la fotografia sa, am simțit un fior dumnezeiesc. Avea o privire dumnezeiască”, explică bărbatul.
Prima dată a venit la pelerinajul de la Iași anul trecut și crede că acum totul este mult mai bine organizat. El va dormi, până marți, într-unul din spațiile amenajate de Mitropolia Moldovei și Bucovinei și vrea să cunoască cât mai mulți pelerini, cărora vrea să le audă „poveștile și durerile”.
Sfânta Parascheva. Sărbătoarea umple buzunarele comercianților
De Sfânta Parscheva, au împânzit orașul, în special străzile din jurul Mitropoliei Iașiului, și zeci de comercianți veniți din toată țara. Fiind organizate, în paralel, și sărbătorile Iașiului, orașul este plin de târguri de tot felul, iar pelerinii care stau puțin timp la coadă își petrec apoi timpul umblând pe la tarabele și chioșcurile improvizate în toate cartierele mari ale orașului.
Vând de la cruciulițe, cărți cu viețile sfinților, veșminte preoțești, veioze imprimate cu chipurile sfinților, la pantofi, căciuli și curele. Cei mai mulți vânzători sunt călugări sau preoți de la mănăstiri din toată țara.
„Avem vânzări bune fiindcă am prins weekend-ul și apoi urmează două zile în care oamenii vin la sărbătorile religioase și la concerte, deci ne așteptăm la vânzări măcar la fel de mari. Venim în fiecare an de Sfânta Parascheva”, povestește o femeie din Vicovul de Sus, județul Suceava, care are, în spatele Halei Centrale, o tarabă cu pantofi, ghete și curele din piele.
Există și câteva tarabe deținute de proprietarii caselor de pe traseul destinat pelerinilor, însă comercianții se plâng de vânzări slabe.
„În anii trecuți vindeam mai bine, dar aveam și magazinul mai spre sfârșitul cozii, pentru că oamenii aveau mai multă răbdare când erau la început decât după ce stăteau măcar zece ore. Acum, pentru că se merge repede, lumea nu mai stă să cumpere de la mine și pleacă prin târg după ce se închină. Sper să se schimbe lucrurile până mâine „, povestește un bărbat îmbrăcat în haine preoțești, care are un magazin într-un cort alb, la prima cotitură la stânga a cozii.
Prețurile icoanelor pornesc de la câțiva lei și ajung și la 250 de lei cele pictate de mână, pe lemn de brad. Se vând și vase pentru agheasmă – din plastic, care costă 5 lei, sau din sticlă, care au pictate pe ele icoane și ajung să coste și 10 lei, în funcție de dimensiune și de complexitatea modelului de pe ele.
Tot cu 10 lei se vând și veioze pe care sunt imprimate chipuri de sfinți, iar cu 15 lei poate fi cumpărat un tricou „special”. De altfel, cea mai mare înghesuială este la tarabele la care se vând veioze și tricouri imprimate cu mesajul „Am fost pelerin la Sfânta Parascheva la Iași”.
Până luni după-amiază, aproape 120.000 de pelerini s-au închinat la racla cu moaștele Sfintei Parascheva. Cei mai mulți au plecat mulțumiți că nu au mai stat ore în șir la coadă și că la final s-au ales cu un buchet de busuioc și o iconiță cu sfânta.
Cătălin Hopulele, [email protected]