„La un test dat copiiilor de grădiniță și învățământ primar, aceștia au spus ca banii sunt fabricați de zâne și personaje din desene animate. Problema este că și mulți dintre părinții lor, adulți, când s-au dus să ceară credite cu buletinul prin 2005-2006, probabil își închipuiau la fel, că banii sunt fabricați de zâne și de personaje din desene animate. Și, pentru că au avut experiența că banii nu sunt fabricați de zâne și mai trebuie dați și înapoi, au înțeles cât de importantă este educația financiară și au fost de acord să-și dea copiii la acest curs opțional”, a declarat miercuri Lazea, la un seminar pe tema unui curs opțional de educație financiară pentru elevii din clasele III-IV.
Proiectul este derulat în prezent de Ministerul Educației și Banca Națională a României, în cadrul căruia s-au înscris în acest an școlar peste 45.000 de elevi și cadre didactice din București și 41 de județe, față de circa 12.500 de elevi în anul școlar precedent. Cei care participă la aces curs opțional reprezintă puțin peste 10% din totalul elevilor din clasele III-IV la nivel național.
Lazea apreciază că educația financiară este foarte importantă de la vârste cât mai mici, astfel încât copiii să poată lua în viitor decizii cât mai sănătoase, dar totodată trebuie educați și adulții.
„Întrebarea este nu numai ce ne facem cu copiii, ci ce ne facem cu adulții privind educația financiară?! Am să vă spun un lucru la care m-am gândit și poate trebuie să medităm asupra lui, ca toți adulții care intră într-o bancă să ceară un credit să completeze și un test, un chestionar, să se vadă dacă ei știu ce înseamnă o dobândă, curs de schimb, risc valutar, pentru că a nu ști aceste lucruri și te angajezi la un credit e ca și cum te-ai urca într-o mașină să conduci pe șoselele țării fără a avea carnet de conducere. Te pui pe tine în pericol și-i pui și pe ceilalți”, a spus economistul-șef al băncii centrale.
El consideră că, dacă societatea dorește ca educația la nivel național să fie de calitate și foarte serioasă, trebuie să pună accent pe intelect, nu pe resursele naturale, gândind că România este o țară bogată.
„Trebuie să uităm că România este o țară bogată, că avem grâne, aur, petrol, lemn etc. Toate țările care s-au pus cu burta pe carte au pornit de la premisa «suntem săraci, trebuie să punem accent pe mințile noastre». Cât timp vom crede că aici avem sare, lemn, pâine și aur nu ne vom pune de acord că trebuie să facem educație de calitate, iar cheia educației de calitate este rigoarea și calitatea, aceste aspecte diferențiază țările”, spune Lazea.
Proiectul de educație financiară, inițiat de Ligia Georgescu-Goloșoiu, expert principal la BNR, vizează extinderea către copiii din grădinițe și cei din ciclul gimnazial. Într-o primă etapă, Goloșoiu a lansat cartea „Educație financiară prin joc” dedicată preșcolarilor, elevilor din clasa pregătitoare și clasa I.